Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Rancangan membela orang melayu di FELDA

Khabar Gembira Buat Peneroka Felda Jika PR Menguasai Kerajaan

'Felda akan dibubar, tanah diserahkan kepada ANAK'

Pakatan Rakyat (PR), bagi membuktikan ia serius dengan janji Buku Jingga, mula mengotakan janjinya - mengedarkan borang permohonan tanah Felda Plantations, seluas 150,000 hektar kepada golongan yang memerlukannya mulai hujung bulan depan.

Borang permohonan akan diedar sebagai langkah awal untuk membuat persiapan mengagihkan proses pengurniaan tanah, yang dijangka akan memanfaatkan 80,000 hingga 160,000 orang, dalam tempoh 100 hari jika PR mengambil alih pentadbiran kerajaan pusat.

Pengedaran borang akan dilakukan sempena satu perhimpunan peneroka Felda di Pahang 28 Mei ini.


Mengumumkan langkah PR itu di sini hari ini, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak) Mazlan Aliman berkata, pihaknya juga bercadang untuk memasukkan insentif memansuhkan hutang peneroka - yang berkaitan dengan elaun saraan dan kos tanaman semula - yang dianggarkan RM500 juta sekarang.

“Inisiatif penghapusan hutang ini, Anak akan syorkan kepada pimpinan Pakatan Rakyat agar dimasukkan ke dalam manifesto pilihan raya umum ke-13,” kata beliau yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Peneroka PAS pusat pada sidang media di sini hari ini.

“Kami hendak tunjukkan bahawa kami, saya bagi pihak Anak, sangat serius dalam menyelesaikan masalah dan membantu peneroka dan generasi kedua Felda,” kata beliau.

PR yang melancarkan Buku Jingga Disember lalu menggariskan janji mengagihkan tanah Felda Plantations kepada mereka yang memerlukan khususnya anak-anak peneroka Felda dalam masa 100 hari jika berjaya mengambil alih kerajaan persekutuan.

Mengulas lanjut, Mazlan berkata, pihaknya akan mengeluarkan borang-borang bagi tujuan tersebut akhir bulan depan bagi membolehkan pihaknya menapis setiap permohonan agar pengurniaan dapat dilakukan dalam tempoh 100 hari pertama jika PR memerintah.

“Sebelum ini ramai pihak mempertikaikan sama ada perkara ini boleh dilakukan. Saya yakin boleh, sebab itu kami mengambil langkah awal dengan mengedarkan borang-borang untuk maksud itu.

“Permohonan ini akan diteliti dan ditapis supaya tanah dapat diagihkan sebaik sahaja Pakatan Rakyat memerintah selepas pilihan raya umum ke-13... perkara ini sudah dipersetujui oleh kepimpinan Pakatan Rakyat,” katanya lagi.

Ketika ditanya apakah Felda akan muflis jika tanah itu diserahkan kepada pihak yang memohon, Mazlan menafikan andaian sedemikian.

Katanya, Felda mempunyai aset dan boleh menjana pulangan yang disasarkan dan oleh itu, andaian bahawa ia akan muflis tidak boleh diterima.

Januari lalu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata Felda akan bankrap jika tanah Felda Plantations diserahkan kepada anak-anak peneroka.

Beliau berkata, ini kerana Felda Plantations memberi sumbangan besar kepada keuntungan dan menyalurkan dana untuk pembangunan di kawasan Felda di seluruh negara.

Ahmad berkata tanah Felda Plantations di seluruh negara seluas 330,000 hektar termasuk 87,000 hektar adalah di Sabah.

“Kalau kita bahagikan 330,000 hektar kepada kira-kira 1.6 juta peneroka, setiap orang hanya dapat satu ekar (0.4 hektar).

“Kalau kita nak bahagikan juga seluruh tanah Felda Plantations termasuk di Sabah kepada orang Semenanjung, tentu orang Sabah marah,” katanya.

Felda ditubuhkan untuk membasmi kemiskinan dengan memberi empat hektar (10 ekar) tanah kebun dan sebidang tanah (suku ekar) untuk rumah.

Mengenai kumpulan sasaran yang akan dikurniakan tanah Felda Plantations, pihaknya menyasarkan generasi kedua dan ketiga anak peneroka yang berpendapatan rendah, kakitangan syarikat itu yang berada dalam kategori menerima gaji rendah dan bekas anggota angkatan tentera.

Kata Mazlan, jika seseorang pemohon diberikan empat hektar bermakna ia akan memanfaatkan 79,000 pemohon.

“Mungkin kita tidak boleh memberikan empat hektar, tetapi katakan kita berikan dua hektar (lima ekar), jumlah pemohon yang akan menikmati manfaat boleh mencapai dua kali ganda,” katanya lagi.

Mengenai skim penghapusan hutang pula, Mazlan berkata, pihaknya mahu membantu peneroka-peneroka yang mempunyai hutang dengan Felda.

“Hutang disebabkan kos tanaman semula dan elaun saraan sahaja dipercayai antara RM30,000 hingga lebih RM100,000 seorang, ada yang mempunyai hutang sampai RM120,000... sebahagian ini sudah berusia, jadi kami hendak membebaskan mereka daripada beban hutang, mahu merdekakan mereka daripada hutang,” kata beliau.

“Kes terbaru di Negeri Sembilan, ada seorang peneroka yang berusia 80 tahun, hutangnya hampir RM95,000... maklumat ini saya terima dua bulan lalu,” katanya lagi.

Peneroka-peneroka dibayar elaun saraan antara RM1,200 hingga RM1,500 sementara menunggu tempoh menuai selepas proses penanaman semula.

“Mereka dikenakan faedah 6.25 peratus. Anak pernah mengesyorkan kadar faedah ini dihapuskan tetapi tidak diterima kerajaan, jadi kami bercadang meminta Pakatan Rakyat menghapuskannya jika memerintah... Anak akan mengesyorkan kepada Pakatan Rakyat agar menghapuskan hutang mereka ini,” katanya lagi.

Kata beliau, penghapusan yang akan melibatkan RM500 juta bukan satu jumlah yang besar jika dibandingkan dengan ketirisan dalam perbelajaan kerajaan.

“Ini satu hadiah kerajaan kepada peneroka, bukan satu jumlah besar... hadiah menghargai peranan peneroka,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.