Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Bersih berjaya, BN habis modal?



9 Syaaban 1432H. [MOD] -

Penilaian mudah terhadap perhimpunan Bersih kedua 9 Julai lalu ialah protes besar-besaran itu berjaya mencapai matlamatnya, tanpa peserta perhimpunan mencetuskan kekacauan atau keganasan seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Pandangan ramai yang menyifatkan cara pemerintah menangani perhimpunan menjejaskan imej dan undi menambahkan lagi poin negatif untuk pentadbiran Najib.

Sasterawan Negara, A Samad Said dengan yakin menyatakan bakal berlaku perubahan besar dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, selepas kejayaan perhimpunan Bersih 2.0.

Samad Said semakin menonjol dalam aktivisme beberapa isu sejak beberapa tahun lalu, menjadi wajah popular kepada gerakan kepembangkangan masa kini.

Sasterawan ini menjadi salah seorang tokoh yang berdiri di barisan hadapan protes terhadap usaha mengangkat bahasa Inggeris melebihi bahasa kebangsaan di sekolah, protes yang menyaksikan beliau terkena tembakan gas pemedih mata.

Ketegasan Samad Said dalam isu-isu ini kelihatan mencemaskan pemerintah Barisan Nasional, disebabkan kedudukan berprestij beliau dalam dunia seni budaya negara.

Pada masa yang sama, Marina Mahathir, pejuang liberal anak kepada bekas perdana menteri turut sama menyertai perhimpunan 9 Julai, dan menjadikan penyertaannya satu bahan berita.

Secara tidak langsung, sedikit tempias Tun Dr Mahathir Mohamad terkena pada pentadbiran Najib ekoran penyertaan Marina.

Kritikan Mahathir telah menjejaskan teruk Tun Abdullah Ahmad Badawi dulu, dan kini Najib kelihatan berdepan ancaman yang sama.

Marina boleh dilihat sebagai mewakili golongan menengah elit negara ini yang kritikal terhadap pemerintah hari ini, golongan yang tidak dapat diperhatikan dengan jelas perwakilannya dalam protes-protes di negara ini sebelum ini.

Selama ini, dalam demonstrasi jalanan, sukar untuk didapati golongan seniman dan kelas elit muncul dengan berprofil tinggi seperti yang ditunjukkan Samad Said dan Marina.

Adakah ini bermakna penolakan terhadap BN kini meliputi semua kelas dan golongan di negara kita?

Sekiranya benar, apakah lagi modal yang ada untuk digunakan BN menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 nanti?

SIASAHDAILY/-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.