Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ELOKLAH TANGANI BERSAMA

Kami juga komited tangani isu pengundi hantu sebelum, kata Najib

July 31, 2011
KUALA LUMPUR, 31 Julai — Datuk Seri Najib Razak berkata beliau juga komited untuk menangani isu pengundi hantu menjelang pilihan umum ke-13 — salah satu aspek yang ditekankan oleh pembangkang selama ini.
Tegas Perdana Menteri sistem biometrik yang akan diperkenalkan olehSuruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menjadi kaedah terbaik mengatasi perkara itu yang sentiasa dibangkitkan oleh pembangkang.

Justeru kata Najib (gambar), pentadbirannya juga mahu memastikan agar transformasi pilihan raya dilakukan SPR.

“Kita komited mahu lakukan transformasi pilihan raya, kita juga mahu tangani isu pengundi hantu.

“Dengan adanya sistem biometrik kita boleh lakukan,” katanya pada majlis perasmian penutup Persidangan Tahunan Pemimpin Mahasiswa Malaysia Summit (MSLS) Kelima di sini.

Sebelum ini SPR mengumumkan akan menggunakan sistem biometrik pada pilihan raya namun tidak memberi jaminan ia boleh digunakan pada pilihan raya umum ke-13.

Bagaimanapun Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang dipengerusikan Datuk Ambiga Sreenevesan tetap mendesak agar SPR menggunakan dakwat kekal bagi menangani isu pengundi hantu pada pilihan raya umum ke-13.

Dalam ucapan di hadapan kira-kira 1,000 perwakilan mahasiswa, Najib juga menyentuh pentadbiran PAS di Kelantan sambil menegaskan Barisan Nasional (BN) boleh menawan negeri itu pada pilihan raya umum 2004 sekiranya diadakan dengan tidak adil.

Jelas beliau, mudah untuk BN memanipulasikan undi namun tidak mahu berbuat demikian kerana berpegang kepada prinsip pilihan raya bersih dan adil.

“Kerajaan PAS di Kelantan sebelum pilihan raya umum 2004, mereka hanya menang dengan majoriti satu kerusi, jika anda rasa kita boleh manipulasi undi tak mustahil untuk kita dapatkan tiga undi.

“Jika kata SPR tidak telus... tuduh kita manipulasi undi, kita boleh buat tapi kita tidak mahu lakukan,” kata Najib.

Pada pilihan raya umum 2004, daripada 45 kerusi DUN, BN memperoleh 21 kerusi manakala PAS 24 kerusi.

Kerajaan Kelantan yang dipimpin Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mentadbir negeri Cik Siti Wan Kembang itu sejak 21 tahun lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, PAS menang 38 kerusi, PKR satu kerusi dan BN hanya enam kerusi.

Jelas Najib, beliau menghormati amalan demokrasi berparlimen yang diamalkan dalam sistem pentadbiran negara.

Kata beliau, semua calon yang akan bertanding dalam pilihan raya pasti akan bimbang kerana kemenangan bergantung kepada undian rakyat.

“Saya nak tegaskan adakah tiada demokrasi berparlimen di Malaysia? Kita boleh berdebat, bercakap pasal pilihan raya bebas.

“Bila tiba pilihan raya semua orang rasa takut, saya sendiri takut kerana bukan jaminan kita boleh menang, mustahil kita boleh memanipulasikan undi . . . mustahil kita boleh lakukan,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.