Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MAJLIS FATUHA

PKR bidas Majlis Fatwa kemuka fatwa berbaur “politik murahan” membantu Umno

May 07, 2012
KUALA LUMPUR, 7 Mei — PKR hari ini membidas fatwa yang dikeluarkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan semalam yang berkata mereka memandang serius isu perhimpunan Bersih 3.0 di mana adanya umat Islam menjadi perusuh jalanan.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty menjelaskan, fatwa yang dikemukakan badan berkenaan adalah bertentangan dengan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Presiden Persatuan Ulama Sedunia, Shaikh Yusuf al-Qaradawi, yang berpendapat bahawa demonstrasi adalah harus kerana ia adalah salah satu kaedah untuk membebaskan rakyat dari cengkaman pemerintahan yang zalim, tidak adil serta tidak memberikan kebebasan rakyat bersuara dan bergerak dalam suasana yang aman.

“Fatwa yang dikemukakan Majlis Fatwa itu amat bertentangan dengan fatwa yang dikemukakan ulama tersohor tersebut.

“Perkara ini jelas menunjukkan bahawa fatwa tersebut semata-mata bertujuan untuk memenuhi kehendak pimpinan Umno yang terdesak menggunakan isu-isu agama Islam dan bangsa Melayu bagi survival politik mereka,”tegasnya.

Jelas beliau, pihak Majlis Fatwa perlu merujuk kepada kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat (PR) bagi mendapatkan fakta sebenar supaya fatwa yang dikeluarkan tidak berat sebelah.

“Di sini jelas menunjukkan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan gagal melihat insiden 28 April lalu secara keseluruhan. Kami yakin bahawa matlamat penganjur perhimpunan Bersih 3.0 mempunyai tujuan yang jelas itu perhimpunan secara aman demi untuk mempastikan berlakunya keadilan dan ketulusan dalam pengurusan pilihanraya di Malaysia,” tambahnya.

Muhammad Nur turut menegaskan, kewibawaan badan pembuat fatwa itu turut diragui apabila dilihat tidak mengemukakan pendirian berhubung insiden keganasan polis ketika Bersih 3.0, dan fitnah isu moral yang dikenakan kerajaan terhadap pemimpin pembangkang.

“Rakyat berhak mendapat jawapan-jawapan yang ikhlas dari Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam isu-isu tersebut demi kebenaran dan keadilan sejagat.”

Ulama PAS juga turut menyeru Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan agar tidak mengeluarkan pandangan yang sempit dan melibatkan demonstrasi semata-mata, sebaliknya mengambil kira punca demonstrasi itu sendiri iaitu kepincangan sistem pilihan raya.

Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib menegaskan, demonstrasi yang menjurus kepada perkara kebaikan dan tugas “amar makruf nahi mungkar” adalah sangat digalakkan dalam Islam.

Selain itu, Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali, pula menegaskan, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan diminta tidak menyempitkan pandangan muzakarah melibatkan demonstrasi yang berlaku sahaja.

Tetapi, tambahnya mereka perlu mengeluarkan pandangan terhadap kepincangan pengurusan kewangan negara, seperti amalan rasuah yang berleluasa, dan ketirisan dengan tujuan politik jahat.

Pengerusi jawatankuasa fatwa tersebut, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, dipetik berkata: “Tindakan merusuh, membawa kacau bilau dan merosakkan harta benda awam adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat untuk menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui penganjuran demonstrasi seumpama itu juga haram di sisi agama.

“Sesiapa juga tidak boleh buat, tidak (boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan, menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan darah.”

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.