Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Indonesia Protes Keras Kerajaan Malaysia Atas Dakwaan Polis Rogol Amah


Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Muhaimin Iskandar menyatakan beliau telah mengirimkan surat kepada Kerajaan Malaysia memprotes keras atas dakwaan pemerkosaan yang dilakukan tiga polis negara Malaysia terhadap seorang tenaga kerja Indonesia (TKI), demikian lapor kompas.com

"Kita sudah menyampaikan protes supaya pelaku dihukum seberat-beratnya," kata Muhaimin sebelum Rapat Koordinasi tentang Perburuhan, di Pejabat Menteri Kordinator Bidang Perekonomian di Jakarta, Isnin (12/11/2012).

Muhaimin, surat protes tersebut disampaikan melalui Satuan Tugas Tenaga Kerja Indonesia-Malaysia. Sebelumnya, pada Sabtu (10/11/2012), media Malaysia, Sinar Harian, menyiarkan berita seorang TKI perempuan diperkosa oleh tiga orang polis Malaysia di Balai Polis Polisi Bukit Mertajam, Penang, Malaysia. Mangsa yang mempunyai singkatan nama "SM" (25), menyatakan, pemerkosaan terjadi pada Jumaat (9/11/2012), ketika dirinya diperiksa oleh polis Malaysia.

SM mengakui, dia tidak memiliki dokumen lengkap kerana hanya menunjukkan salinan fotokopi pasport sehingga dibawa ke balai polis. Ketika itu, mangsa minta dilepaskan, tetapi tidak dibenarkan. Beliau mendakwa diperkosa oleh tiga anggota polis dan kemudian baru dibebaskan.

Muhaimin menyatakan, berdasarkan laporan dari KBRI di Malaysia, suspek pemerkosaan sudah ditangkap. "Selanjutnya, kami sudah melakukan tindakan untuk menjaga psikologis mangsa, termasuk menyediakan peguam," ujarnya.

Ia mengingatkan, para TKI harus waspada dengan menyiapkan dokumen-dokumen. "Perlengkapan dokumen ialah agar TKI tidak diremehkan dan memiliki harga diri di Malaysia," ujarnya.

Ulasan GB

Menjadi-jadi nampaknya kes ini semenjak seorang menteri dilepaskan oleh mahkamah dari dakwaan merogol seorang amah juga.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.