Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Khamis, 27 Mac 2014

Janji Najib Dimungkiri Lagi, Negara Jadi Makin Tertutup

Dalam jawapan di Parlimen mengenai kelulusan permit penerbitan akhbar Malaysiakini dan FZ Daily, Kementerian Dalam Negeri melalui jawapan bertulis oleh Menterinya, Ahmad Zahid Hamidi memberitahu pihaknya menolak untuk meluluskan kedua-dua permit itu adalah bertujuan untuk mengawal jumlah akhbar di negara ini.

Ia juga, menurut jawapan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul, ialah agar orang ramai tidak dikelirukan dengan berita yang terlalu banyak.

Jawapan Zahid Hamidi itu juga dipetik sebagai berkata bahawa kedua-dua penerbitan yang tidak diluluskan itu didapati cenderung menerbikan berita-berita sensasi dan kontroversi untuk menarik perhatian pembaca.

Jawapan Zahid ini tentunya mengecewakan rakyat yang semakin terbuka, matang dan memerlukan lebih banyak maklumat dalam kehidupan seharian mereka. Lebih malang lagi kerana kerajaan yang diterajui Perdana Menteri, Najib Razak yang pernah menjanjikan lebih kebebasan dan keterbukaan ketika awal mengambil alih teraju pemerintahan dengan pindaan Akta ISA, Undang-undang Darurat, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dan lain-lain lagi, kini mula berundur ke belakang dan memungkiri janji-janjinya sendiri.

Dalam Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, antara pindaan yang kononnya untuk keterbukaan pada 2012 lalu ialah menggugurkan kuasa budi bicara mutlak menteri bagi meluluskan sesuatu lesen penerbitan, memansuhkan kuasa menteri bagi menetapkan tempoh sah sesuatu lesen yang diluluskan dan menghapuskan keperluan pembaharuan tahunan lesen penerbitan.

Bagaimanapun, menteri masih diberi kuasa menolak sesuatu permohonan, membatal atau menggantung sesuatu lesen tetapi keputusan menteri itu boleh dicabar melalui semakan kehakiman.

Dengan menolak kelulusan permit akhbar Malaysiakini dan FZ Daily, walaupun jawapannya ialah untuk mengawal jumlah akhbar dan tidak mahu orangramai dikelirukan, jawapan sebenar ialah kerajaan semakin takut dengan maklumat yang benar, tepat dan telus daripada sampai kepada rakyat.

Kerajaan nampaknya tidak mahu rakyat yang tidak mempunyai akses internet mempunyai maklumat lain selain daripada yang diperolehi melalui akhbar Utusan, Berita Harian dan seumpamanya. Bagi kerajaan biarlah berita Malaysiakini hanya dibaca oleh orang bandar dan separa bandar sahaja manakala pengundi kampung dan luar bandar kekal dalam kongkongan maklumat Utusan, Berita Harian atau TV3 saja.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.