• Dr Mahathir Mohamed. - Foto Bernama Dr Mahathir Mohamed. - Foto Bernama
1 / 1
KUALA LUMPUR - Serangan terhadap pejabat majalah satira Perancis, Charlie Hebdo di Perancis semalam berkemungkinan disebabkan tindakan majalah itu sendiri yang gemar membuat provokasi terhadap agama Islam.

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, sering kali terdapat tindakan Charlie Hebdo tidak menghormati orang Islam dan sering mempersenda Nabi Muhammad SAW melalui lukisan karikatur.   

"Apakah perlunya mereka mempermainkan Nabi Muhammad sedangkan mereka tahu ini menyakitkan hati orang Islam. Kita menghormati agama mereka dan mereka mesti menghormati agama kita," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan projek One Soul One Quran, di sini hari ini.   

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas serangan tiga orang bersenjata api melepaskan tembakan di pejabat Charlie Hebdo di Paris semalam menyebabkan 12 orang terbunuh dan tiga lagi cedera parah.   

Dr Mahathir berkata, secara umumnya, provokasi oleh mana-mana pihak sekalipun tidak harus dilakukan kerana masyarakat perlu hormat- menghormati antara satu sama lain meskipun berbeza agama dan bangsa.   

Bercakap secara umum, Dr Mahathir berkata, terdapat juga dalam kalangan bukan Islam yang takut kepada agama Islam dan membayangkan  Islam sebagai agama yang tidak bertimbang rasa dan bengis akibat pelbagai paparan dalam internet misalnya keadaan kekecohan di Timur  Tengah.   

"Kalau mereka faham ajaran al-Quran itu sendiri, mereka tidak akan berasa takut kepada agama Islam atau orang Islam," kata beliau.   

Mengulas mengenai projek One Soul One Quran, Dr Mahathir yang juga penaung projek itu berharap ia akan memberi lebih kefahaman kepada  orang bukan Islam mengenai agama Islam itu sendiri.   

Projek yang diasaskan Islamic Information & Services Foundation berpangkalan di sini serta disokong pelbagai pihak lain itu, merupakan satu  usaha membantu menangani masalah salah faham tentang mesej al-Quran dan ajaran Islam yang sebenar.  

Sebanyak sejuta naskhah al-Quran akan diedarkan kepada orang ramai di negara ini mulai bulan ini. - Bernama