• Datuk Md Alwi Che Ahmad. Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI Datuk Md Alwi Che Ahmad. Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
1 / 1
SHAH ALAM - ‘Kita patut berhenti bergaduh’. Demikian luahan Ketua Penerangan Umno Kelantan, Datuk Md Alwi Che Ahmad ketika berhujah pada Wacana Sinar Harian siri ke-34, Kelantan Pasca Banjir: Bicara Hati ke Hati Pas, Umno Bangunkan Semula Kelantan, hari ini.

Katanya, kerjasama yang terjalin antara Pas dan Umno di Kelantan itu jika tidak dapat diteruskan bawah payung parti, ia masih boleh diteruskan atas dasar kerjasama antara pemimpin dengan pemimpin.

“Mudah-mudahan kerjasama ini, kalau tak boleh parti ke parti pun (buat) individu ke individu. Kita patut berhenti bergaduh.

“Bekerjasamalah, bertolong-tolonglah kamu dalam hal yang membawa ketakwaan dan janganlah kamu bekerjasama dalam hal yang membawa kemungkaran,” katanya.

Beliau turut menyarankan agar semua pihak mengambil iktibar rentetan bencana banjir besar yang melanda negeri itu.

“Kita harus mengambil iktibar atas peristiwa banjir besar yang melanda. Kita tak perlu tunjuk pada siapa-siapa, siapa salah siapa buat...itu kemudian.

“Yang penting orang tak ada rumah, dapat rumah. Itu (kita) dahulukan. Saya yakin, kalau lihat semangat yang ada sekarang, saya yakin kita pulih dalam masa yang sangat cepat,” katanya.

Selain beliau, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Penganalisis Sosio, Politik Kelantan, Dr Kamarul Zaman turut tampil menjadi panelis wacana kali ini yang dikendalikan moderator, Tan Sri Abdullah Ahmad.