• hudud
 1 / 1 
KOTA BHARU - Penasihat Undang-Undang Kelantan, Nik Baharum Nik Abdullah membidas kenyataan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari yang mendakwa hudud yang diperkenalkan Pas ialah ‘alat politik’ untuk memecahbelahkan pembangkang.

Menurutnya, pemimpin DAP itu dilihat tidak memahami undang-undang atau memandai-mandai dalam urusan undang-undang Islam itu.

“Secara asasnya undang-undang Islam berasaskan kepada wahyu. Kerana itu al-Quran dan al-Hadis secara dasar menerangkan beberapa bentuk peraturan yang kita kenali sebagai hudud, qisas dan takzir.

“ALLAH SWT mewajibkan peraturan-peraturan tersebut dengan nas-nas daripada al-Quran dan al-Hadis. Contohnya ayat tentang kesalahan mencuri diperintahkan potong tangan sebagai hukumannya,” jelasnya melalui laman sosial Facebooknya, semalam.

Selain itu, Zairil didakwa menyatakan DAP tidak menentang hudud sebagai hukum Islam tetapi mempersoalkan pelaksanaannya di Kelantan, khususnya dalam kesesuaian masa pelaksanaannya.

Nik Baharum berkata, masyarakat Islam pada awalnya menerima peraturan memotong tangan pencuri dengan senang hati, termasuklah ayat yang mewajibkan peraturan tersebut juga diturunkan dalam bahasa pertuturan mereka.

“Begitulah amalan mereka sehingga akhirnya undang-undang syariah tersebut tidak lagi diamalkan dengan meluas di dalam dunia ini kerana kejatuhan sistem khilafah pada awal 1900 dahulu.

Pada masa yang sama kehidupan masyarakat dunia semakin kompleks. Pemikiran berkembang. Sistem kehidupan telah berubah dari awal turunnya wahyu.

“Dari ‘common law’ kepada undang-undang bertulis. Undang-undang bertulis diperhalusi susunan ayatnya.

Titiknya di mana, predikatnya, seksyennya, semuanya disusun dan diatur sebegitu rupa sehingga tidak lagi boleh dipertikai di mahkamah yang mulia,” katanya.