Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

NAK TAHU FAHAMAN AGAMA RUJUK AL QURAN KESELURUHANNYA

Segera selesai isu perbezaan pendapat dalam agama
Segera selesai isu perbezaan pendapat dalam agama
Dr Danial Zainal Abidin
 
SHAH ALAM – Isu perbezaan pendapat melibatkan golongan yang fanatik harus diselesaikan dengan segera berikutan akan memberikan kesan buruk dan menyebabkan perpecahan dalam kalangan umat Islam. 
 
Ahli Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang(MAINPP), Dr Danial Zainal Abidin berkata, selain itu, perbalahan mengenai perbezaan pendapat di antara golongan fanatik turut mengakibatkan kecelaruan kepada masyarakat bukan Islam dan menimbulkan persepsi buruk kepada agama ini.

Menurutnya, setiap pihak perlu balik kepada ajaran ALLAH dan menjadikan al-Quran sebagai panduan bagi membangunkan ummah memandangkan pada masa kini, umat Islam berdepan dengan beberapa isu melibatkan persepsi masyarakat bukan Islam.

“Perbezaan pendapat itu bukan masalah utama tapi apa yang memberi masalah adalah dengan adanya golongan fanatik dalam beragama. Bila berbeza pendapat sikit,mereka terus jatuh hukum dan kata sesat.

“Perbezaan pendapat bukannya perkara baru hatta ia turut berlaku pada zaman Nabi, Namun ia tak ada masalah sebab sumbernya sama kecuali jika pentafsirannya keluar daripada metodologi yang betul,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Danial berkata demikian bagi mengulas lanjut mengenai tindakan Kerajaan Johor yang mengeluarkan arahan larangan berceramah atau mengajar agama Islam ke atas 16 penceramah bebas di negeri ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: http://www.sinarharian.com.my/nasional/johor-senarai-16-individu-dilarang-beri-ceramah-1.480815]

Dalam pada itu, Daniel memaklumkan bahawa pada akhir tahun lalu, beliau juga pernah dilarang daripada menyampaikan ceramah di Johor selepas pihak penganjur menerima arahan dikeluarkan Jabatan Agama Islam negeri berkenaan.

“Sebelum ini, saya juga pernah dilarang untuk beri ceramah di Johor tapi berdasarkan senarai larangan yang dikeluarkan baru-baru ini,nama saya tidak tersenarai.

“Jika dilarang untuk menyampaikan ceramah sekalipun, saya faham dan terima namun pihak berkenaan perlu nyatakan sebab. Adakah saya sesat?

Sekiranya benar saya sesat, di mana yang menunjukkan saya sesat dan perkara ini akan menimbulkan pertikaian serta kekeliruan,”katanya.

Selain itu, pengurus dan pengamal perubatan Klinik Syifa itu memaklumkan pihaknya sebelum ini turut tertanya-tanya punca larangan ceramah yang dikeluarkan itu memandangkan tiada sebarang jawapan rasmi diterima sehingga kini.

Ujarnya, hasil daripada makluman pihak penganjur memaklumkan bahawa larangan tersebut dikeluarkan pihak berkenaan berikutan daripada ajaran yang dibawanya tidak selari dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

“Bila pihak penganjur tanya secara lebih lanjut adakah ajaran itu merupakan ajaran Wahabi, pihak berkenaan hanya diam.

“Bagi saya mereka perlu berikan satu jawapan yang solid supaya tidak menimbulkan kekeliruan khususnya kepada masyarakat bukan Islam,”katanya.

Tambahnya, sekiranya terdapat ruang bagi tujuan perbincangan, ia akan memberikan banyak manfaat selain merungkaikan segala persoalan yang menimbulkan perbezaan pendapat di antara satu sama lain.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.