Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KETUA ULAMA PAS DICABAR

SAMA ADA KENYATAAN ULAMA PAS ITU MENJOLOK ATAU MINTA DIJOLOK, MAKA PAS WAJIB JAWAB.
 (Terserlah sekarang YADIM adalah sebahagian Pakatan Harapan)

KETUA ULAMA PAS DICABAR OLEH HANYA TIMBALAN YANG DIPERTUA YADIM.

KETUA ULAMA PAS DAN YADIM PERLU ADAKAN MUZAKARAH SECARA TERBUKA.

SEBAGAIMANA PADA AWALNYA HAL INI AKAN BERLAKU ANGKARA KENYATAAN KETUA ULAMA YANG BARU.

MORAL PAS AKAN TIMBUL ATAU TENGGELAM DENGAN ISU WAJIB PERANGI PAKATAN HARAPAN.

SAMA ADA TERLALU GHAIRAH ATAU TIDAK, KETUA ULAMA PAS PERLU JAWAB ISU INI UNTUK MENAMPAKAN ULAMA PAS BERSIFAT BENAR.

RAKYAT SUDAH BERMULA BERCAKAP TENTANG FATWA YANG DIKELUARKAN OLEH KETUA ULAMA PAS.

-Pak Karamu- 

'Kenapa enta kata wajib jatuhkan kerajaan PH?'


Zolkharnain Abidin  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini


   
ULASAN | Kalau parti enta nak jatuhkan kerajaan sedia ada secara demokratik, itu hak parti enta. Berkempenlah dari sekarang. Itu juga hak enta dan parti enta.

Cuma ana (huruf A pertama kena baca bunyi huruf ain macam P Ramlee) nak beritahu enta, fatwa enta wajib jatuhkan kerajaan sedia ada ini agak pelik.

Pasai apa ana kata pelik? 

Sebab enta guna kalimah wajib, dan kalimah wajib adalah kalimah yang punya nilai hukum dari sudut syarak.

Rakan-rakan kalimah wajib - iaitu sunat, harus, makruh, haram, mustahab, mandub - tidak berdiri sendiri tanpa sokongan dalil.

Justeru, pertama, wajib yang enta sebut itu perlu ada sokongan dalil daripada sumber syarak sama ada al-Quran atau hadis.

Kedua, jika ada ayat al-Quran, enta tolonglah bawa, atau kalau ada hadis, sila kemukakan. Atau, enta guna apa-apa kaedah usul, harap beritahu kaedah itu.

Ketiga, tujuannya supaya pengikut-pengikut enta - yang berpegang dengan kata-kata enta - mereka berpegang dengan dalil dan hujah yang jelas. Mereka tidak taklid buta.

Keempat, pihak kami pun nak tahu juga hujah yang enta guna. Boleh jadi hujah enta benar. 

Jika begitu, kami perlu ikut enta, dan kami salah jika mempertahankan kerajaan ini.



Kelima, jika kerajaan ini wajib dijatuhkan, maka maksudnya mempertahankan kerajaan yang ada adalah haram. Orang yang pertahankan perkara haram maknanya berada dalam maksiat.

Keenam, enta bersalah jika enta biarkan kami pertahankan maksiat. Maka, enta kena buktikan kerajaan yang ada ini wajib dijatuhkan dan haram dipertahankan - dengan dalil dan hujah.

Tapi jika enta sebut sekali lalu sahaja bahawa wajib menjatuhkan kerajaan sedia ada tanpa enta bawa dalil dan hujah, rasa itu tidak sesuai dengan kedudukan enta sebagai ketua ulama.

Negeri pun ada maksiat
Sebab, ulama tidak akan berkata-kata sesuatu kecuali kata-katanya itu disokong dengan hujah, dalil dan fakta. 

Cuba enta beritahu ana, mana satu ulama yang menyebut hukum tapi tak bawa dalil dan hujah?

Pasai apa kerajaan ni wajib dijatuhkan? Adakah kerana kerajaan ini rasuah, membunuh rakyat, merobohkan masjid, menutup sekolah agama, hapuskan pusara orang Islam, tak benarkan azan? Atau apa?

Enta kena beritahulah sebabnya secara jelas. Jangan serkap jarang begitu saja.
Kalau enta main serkap macam tu saja, nampak sangat enta kecewa atau dengki sebab parti enta tak menang.

OK, enta kata ada maksiat. Tapi kerajaan ini tidak reda kepada maksiat, dan giat untuk banteras maksiat. Di negeri parti enta perintah pun ada maksiat. 

Beranikah enta fatwakan wajib jatuhkan kerajaan yang parti enta perintah?
Sebab tu ana kata, fatwa enta tu keluar begitu kerana enta iri hati parti enta tak menang. Parti yang ketua parti enta kata nyamuk tu, akhirnya pemimpin parti itu jadi menteri.
Itulah yang enta tak puas hati.


Tapi terpulang kepada enta-lah untuk tidak berpuas hati sebab itu juga hak enta. Hak untuk tidak berpuas hati. Ana tak larang.

Cuma ana kesal apabila enta dan parti enta sesuka hati saja jual agama, nama agama, istilah agama, untuk melampiaskan iri hati enta.

Haram, halal, enta dan parti enta guna ikut sedap saja untuk survival parti enta. Orang lain kawan dengan non-Muslim, haram. Parti enta kawan - halal.

Enta janganlah macam tu. Berpolitiklah dengan sihat. Tak payah jual agamalah. Kempen elok-elok, jangan dok nak tapis darah munafiklah, macam-macam lagilah.

Iklan
Tapi kalau enta nak kata "wajib" yang enta maksudkan tu bukan wajib dalam istilah syarak, tapi wajib penggunaan bahasa saja, terpulanglah pada enta

Tapi ana percaya bagi pengikut enta - kerana enta ketua ulama - depa pegang itu wajib mengikut hukum syarak.

OK-lah, panjang pulak ana tulis. Ana ni bukan apa, kalau tak tulis apa yang terbuku dalam otak, ana tak puas hati. Jadi ana tulislah.
Moga ada manfaatnya.

ZOLKHARNAIN ABIDIN ialah timbalan yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan pengarah syariah Amanah.

10 orang berkata:

Anonymous said...

WAJIB JATUHKA KERAJAAN KAFIR HARBI
PLURALISMA MURTAD AJARAN MEREKA INI
LIBERALISMA SYARIAT DILECEHKAN KINI
WAJIB PERANG INSYALLAH SYAHID MENANTI





#LAWANPLURALISTMURTADSYAHID

Ali said...

Itulah sebabnya kjaan ph lantik enta menjadi timbalan yadim,hebat boleh backup dap!jantan sama jantan pun backup, rasuah terowong pun backup memang enta minum kencin dap.

Anonymous said...

YESS WAJIB JATUHKAN KJAAN FITNAHKAN
BAKAL BAKAL PM SUMA KAKI BERJUBO
BERJUBO MENYONDOL SESAMA DNG JANTAN
PLURALISMA MURTAD PUNYA ANUTAN BODO




PUUIII.. KEDUA DUA BAKAL PERDANA MENTRI ADALAH GAY.. SPECIES BERJUBO KUNYIT MASAM HAWAWWWW..!!



#LAWANDANSYAHID

Anonymous said...

Syahid tahi kucing....

Anonymous said...

Ha ha ha.....ahli syurga dah bersuara....tapi ayat bukan macam ahli syurga....NANGOI

Anonymous said...

senang jer nak selesaikan isu ni. ayohchik wajib buat fatwa baru. alaa tak payah susah2 nak cari dalil bagai, guna jer fatwa yg lama tuu.. copy n paste jerr cuma gantikan perkataan UMNO tu dgn PH atau DAP atau apa2 laa mengikut hawa nafsu.. settle laa.. ishh tu pun tak reti nak pikir.

Anonymous said...

ha ha ha... geng peminum sperm jantan dah timbul...

Anonymous said...

Bubar jer parti parti lain..
Kita tubuh parti SEMBURIT..

President ngan Timbalan dah ada calon..

محمد على said...



شركة مكافحة حشرات بالرياض
افضل شركات مكافحة النمل الابيض بالرياض
شركة تنظيف مكيفات بالرياض
شركة تنظيف بالرياض

steve said...


افضل شركة نقل عفش من جدة الى الرياض افضل شركة نقل عفش من جدة الى الرياض
شركة نقل عفش من جدة الى دبي شركة شحن عفش من السعودية الى دبي

فني دهانات بالرياض

ارخص شركة نقل عفش بمكة
شركة نقل عفش من جدة الى الاردن شركة شحن عفش من السعودية الى الاردن

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.