Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PENGISTIHARAN TERHADAP KERAJAAN BN

Akta Kerja: SU Kewangan pertahan syor ‘perang’ atas BN, usul 2 Dis

November 28, 2011
Ahli-ahli MTUC mengambil bahagian dalam protes menentang pindaan Akta Kerja di Kuala Lumpur pada November 3, 2011.
KUALA LUMPUR, 28 Nov“Saya tidak melakukan apa-apa kesalahan. Dan, saya akan bawa usul ‘mahu berperang ke atas kerajaan’ pada 2 Disember ini.” 
 
Demikian tegas Setiausaha Kewangan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Alias Awang Ibrahim mengulas laporan memetik reaksi Setiausaha Agungnya Abdul Halim Mansor bahawa beliau kemungkinan dikenakan tindakan disiplin ekoran pendirian bahawa badan induk itu akan mengisytihar perang ke atas kerajaan Barisan Nasional (BN) jika pindaan Akta Kerja diluluskan di Dewan Negara bulan depan.

Ketika menyertai perbahasan pada Kongres Nasional PKR semalam, Alias Awang dipetik berkata MTUC akan berbuat demikian jika Rang Undang-undang Kerja 1955 diluluskan pada 12 Disember.

Menurut Alias Awang, badan induk itu akan menyokong mana-mana parti politik yang berjanji akan meminda pindaan kontroversi Akta Kerja.

Ketika dihubungi pagi ini, Alias Awang berkata, “apa yang saya katakan semalam sama maksud dengan pendirian MTUC bahawa ia menentang pindaan Akta Kerja.”

“Pendirian menentang pernah ditimbulkan dalam mesyuarat majlis am MTUC sebelum ini. Cuma saya tambah perkataan ‘kita akan berperang’ jika pindaan diluluskan.

“Sebenarnya kedua-dua perkataan ini membawa maksud yang sama iaitu menentang. Mungkin bagi Halim, perkataan berperang agak keras bunyinya, tetapi membawa maksud yang sama,” kata Alias Awang kepada The Malaysian Insider.

Sambil berkata bersedia untuk memberi penjelasan kepada Halim, Alias Awang menegaskan beliau akan membawa usul mengambil tindakan tegas termasuk ‘berperang’ ke atas kerajaan pusat jika perlu pada perhimpunan khas di Dewan Seksyen 19, Shah Alam pada 2 Disember ini.

“Saya tiada masalah untuk bertemu dengan Halim, saya akan beri penjelasan jika dipanggil. “Saya akan tanya (pada 2 Disember ini) apa pendirian MTUC dalam isu pindaan ini,” kata Alias Awang.

Ia adalah perhimpunan ketiga selepas piket 3 Oktober dan 3 November lalu berkenaan pindaan kontroversi Akta Kerja.

Halim berkata, beliau akan mengkaji laporan media berkenaan kenyataan Alias Awang dan memanggil beliau untuk memberi penjelasan.

“Saya tidak boleh memberitahu bentuk tindakan (disiplin), sebaliknya akan menyerahkan kepada majlis am selaku badan tertinggi MTUC untuk membuat pendirian ke atas Alias Awang,” kata beliau dalam laporan dibawa The Malaysian Insider awal pagi ini.

Halim menegaskan, apa yang diperkatakan oleh Alias Awang pada Kongres PKR semalam bukan pendirian rasmi MTUC, sebaliknya “saya melihat ia sebagai pendapat peribadi beliau.”

“Pun begitu apa yang diperkatakan oleh Alias Awang bertentangan dengan pelan tindakan yang telah diluluskan oleh majlis am dalam isu pindaan Akta Kerja... ia pandangan yang berat dan serius,” katanya lagi.

“Saya hendak menekankan bahawa hanya majlis am yang boleh membuat kenyataan sedemikian. Majlis am MTUC telah membuat pendirian bahawa MTUC tidak harus memihak mana-mana parti politik, kami hendak berkecuali.

“Lagi pun majlis am sudah pun membuat keputusan bahawa tidak ada sesiapa pun dari MTUC boleh membuat kenyataan mengenai isu ini kecuali presiden dan setiausaha agung... jadi kami akan panggil beliau untuk memberi keterangan,” kata Halim lagi sambil menjelaskan, tindakan ‘berperang’ dengan kerajaan tidak ada dalam pelan tindakan MTUC, pergerakan pekerja yang selalu berhadapan dengan polemik mengenai ideologi politik pemimpin-pemimpinnya.

Pindaan Akta Kerja sudah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 6 Oktober lalu dan kini tunggu giliran Dewan Negara.

MTUC sudah pun memberi amaran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa 5.7 juta pekerja akan membuat keputusan dalam pilihan raya umum ke-13 jika pentadbirannya enggan mendengar suara mereka.

Kongres itu telah menulis surat kepada Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin tetapi belum ada perkembangan positif setakat ini.

Ia mengadakan piket pada 3 Oktober dan 3 November lalu berhubung pindaan Akta Kerja khususnya berkaitan dengan sistem kontraktor bagi tenaga kerja.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.