Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Politik bomoh: Sama hukum dengan ramal nasib
Wartawan Sinar Harian
26 Februari 2013
 Mohd Yusof Ahmad
Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad - Foto Ihsan Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan
 
SEREMBAN - Menggunakan khidmat bomoh bagi mengubati sakit tertentu seperti gangguan makhluk halus, dibolehkan. Namun, sekiranya untuk kepentingan politik, ia sama seperti bertenung nasib dan hukumnya syirik.

Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata, tidak salah sekiranya berjumpa bomoh untuk membantu disebabkan terkena gangguan makhluk halus, namun perlu berlandaskan syariat Islam.

Bagaimanapun, katanya, sekiranya khidmat bomoh digunakan untuk menang pilihan raya atau menyakiti orang lain, perbuatan itu amat ditegah dalam Islam kerana syirik.

“Meminta bomoh memberikan kemenangan dalam pilihan raya samalah seperti meramal nasib, kerana tiada jaminan perkara itu akan benar-benar berlaku.

“Seeloknya setiap calon yang bertanding bergantung pada diri sendiri dan berserah sepenuhnya kepada ALLAH,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mohd Yusof berkata, masa depan setiap individu bergantung pada perbuatannya masa lalu.

“Seandainya calon sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk kebaikan rakyat, maka memadailah dengan berdoa kepada ALLAH untuk beroleh kejayaan.

“Paling penting, hadapkan diri pada ALLAH dan tinggalkan segala larangannya dengan mematuhi ajaran Islam,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.