Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Isnin, 1 September 2014

Penyuburan demokrasi, jangan PAS disingkir

BANYAK laporan yang dikeluarkan oleh badan-badan antarabangsa hari ini sama ada dari Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mahupun badan-badan bebas lain kian memperhebatkan gesaan people participation atau penyertaan rakyat dalam sesebuah Negara. Dalam mengutarakan cadangan tersebut, ia adalah antara langkah penyuburan demokrasi terutamanya dalam negara-negara ketiga.

Malaysia adalah antara kelompok negara-negara ketiga. Kelompok negara yang sedang membangun ini dilihat masih jauh dari keterlibatan rakyat dalam mempengaruhi keputusan politik dan pembuatan dasar.

Prinsip demokrasi yang menekankan dari rakyat kepada rakyat untuk rakyat adalah jelas mempromosikan penyertaan rakyat secara langsung bagi menentukan halatuju dan perjalanan sesebuah pemerintahan. Penyuburan demokrasi secara besar-besaran termasuklah di Malaysia harus disedari lambat laun bukanlah suatu yang mustahil.

Dengan perkembangan teknologi hari ini, ia bukan juga sesuatu yang amat sukar. Ledakan maklumat melalui perkembangan teknologi telah mewujudkan sekurang-kurangnya dua dimensi.

Dimensi pertama menjadikan maklumat terlalu terbuka untuk dimiliki. Sesiapa saja punyai peluang untuk mencapai sebarang maklumat termasuklah hal-ehwal politik pemerintahan dan kenegaraan. Ia terus terbuka melangkaui batasan usia dan sempadan geografi.

Dalam dimensi kedua pula, teknologi maklumat dan sebaran hari ini membolehkan rakyat amat terbuka dalam melontarkan pandangan atau pendirian masing-masing. Dalam dimensi ini, rakyat walau di mana berada hamper tidak lagi memerlukan kepada sebarang saluran rasmi atau badan untuk mereka menyatakan pendirian dan pandangan sendiri.

Rakyat yang terdedah dengan maklumat secara meluas sekaligus menjadikan mereka punyai banyak input untuk meluahkan sebarang pandangan dan pendirian sebagai output. Hal ini kian pesat dan ia bukan lagi tertakluk kepada sebarang sekatan atau halangan.

Meskipun di sana ada jua cadangan-cadangan bagi menghad atau membendung perkembangan ledakan teknologi ini, ia tidak mudah untuk dilakukan. Mengadakan beteng-benteng fizikal sebagai halangan kepada ledakan teknologi ini akan menjadikan kita ditertawakan dunia dan menyerlahkan kegagalan dan ketidakupayaan kita sendiri.

Berbalik kepada proses penyuburan demokrasi, ledakan teknologi hari ini tentunya member kesan cukup besar. Dari semasa ke semasa rakyat kian inginkan kehendak dan pandangan mereka dihargai kalaupun tidak diterima untuk dilaksana. Rakyat kian inginkan pimpinan-pimpinan politik tahu dan faham apa yang mereka perlukan dan sedia bersatu suara untuk menyahkan pengaruh sesuatu pimpinan politik bila mereka tidak berkenan.

Situasi ini biarpun masih baru di negara ini, ia tidak memerlukan masa yang lama untuk menular secara terbuka. Dengan peningkatan taraf kesihatan, generasi muda yang terdedah kepada maklumat kian mendominasi populasi.

Penyuburan demokrasi juga memperlihatkan penyatuan suara-suara rakyat agar pandangan dan pendirian secara individu dikongsi dan diperkuat. Jika tahun-tahun kebelakangan kita hanya menyaksikan wujudnya badan-badan politik dan bukan kerajaan, ia tidak lagi hari ini.

Pembentukan kumpulan-kumpulan individu dalam masyarakat sivil kian popular. Individu yang punyai kepentingan bersama dan kehendak bersama rela berkongsi pentas asalkan pendirian dan pandangan mereka dapat disuarakan. Mereka sekali-kali tidak mengendahkan kuasa atau sebarang jawatan dalam menyatakan pendirian dan pandangan.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.