Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Nampaknya budi bicarapun tak perlu pakai ?

Rabu, 27 Ogos 2014

Pakar: Sultan tiada kuasa minta banyak nama

Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berkata tindakan sultan Selangor meminta lebih banyak nama untuk calon menteri besar adalah tidak mengikut perlembagaan kerana seorang calon yang mendapat sokongan majoriti sudahpun ditemui.

Katanya, mengikut sistem berparlimen, kerajaan bertanggungjawab kepada DUN dan bukannya kepada istana.

Jelasnya lagi, peranan istana hanyalah untuk melantik sesiapa sahaja yang mendapat sokongan majoriti Dewan.

“Majoriti adalah satu-satunya kriteria (pelantikan), maka sultan tiada kuasa untuk meminta lebih banyak nama memandangkan sudah ada majoriti,” katanya kepada Malaysiakini.

Istana Selangor semalam mengeluar kenyataan bahawa baginda menangguhkan peletakan jawatan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sehingga seorang menteri besar baru dilantik.

Sultan Selangor turut meminta agar setiap parti dalam Pakatan Rakyat – PKR, DAP dan PAS – masing-masing menamakan dua calon sebagai pengganti jawatan tersebut.

7 orang berkata:

Anonymous said...

Bolehkah aziz bari nyatakan dengan jelas fasal mana dalam undang undang tuboh selangor yg
Mengatakan sultan tidak ada kuasa.
Bukan kenyataan secara umum.
Titah sultan sudah jelas dengan merojok kpd.beberapa fasal.
kalau ikut majoriti , bukan pkr tapi dap atau pun pas.
Dan disebut" pada kepercayaan baginda ,adun yang mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan' Tuanku tidal percaya bahawa azizah menfapat sokongan majoriti.so tuanku perlu buat pilihan mengikut budibicara baginda.apa lagi nak dipersoal?

Anonymous said...

anon 7:44...30 adun dah sain sd, bukan majoriti lagi ka? hang nak kata sapa yang tatau kira-kira ni?

Anonymous said...

anon10:52.. kalau dah hebat sangat, dah banyak majoriti...tak payah minta izin Sultan. Ko minta la azizah terus jadi MB.. buat apa sibuk ngan Sultan. PKR kan pakar 'ikut jalan belakang'...

Zakaria said...

Dah jadi amalan UMNgOk....benda dah terang lagi bersuluh.....nak belit2 lagi. Kekal lah kamu BUTA dulu kini dan selama nya. Aku lahir di selangor tp tindak tanduk pihak istana seolah tindak tanduk UMngOk!!!!

Anonymous said...

Woi pkr awat hg bengong sangat majoriti 30 dun itu hanya menyokong azizah jd MB. Nak dpt jd MB perlu dgn syarat lantikan dr sultan. Cth: satu kg hang setuju nak jodohkan hg dgn cik tipah..tapi bapa cik tipah x suka hang, hang x leh kawin juga dgn cik tipah. Awat la bengong sgt pkr..tu la bahana main blakang sampai jd bengong

Anonymous said...

Inilah puak yang dah minum air kencing anwar. Dah terlalu obsess. Semua yg.menghentam pkr dilabel umno.
Sedarkah kau berapa ramai ahli pkr yg.sayangkan khlid?
Sedarkah kamu,berapa ramai ahli pkr selangor,yang masih taat kpd. Sultannya?
Tak kah kamu terfikir,bahwa anak buah azmin juga sedang meroyan?
Sedarkah kamu berapa ramai pwnyokong pas yg.terguris hati dengan penghinaan yang di tanggong oleh pwmimpin?
Tidak kah sedar mereka juga ada keyboard?
Cukop lah sikap yg.sentiasa menuding jari kpd.orang lain terutama umno.
Umno kah yang membaling kerusi ketika mesyuarat pkr?
Umno kah yang membelasah ahli pkr ketika mesyuarat?sampai berdarah?
Kalau ini perangai pkr setakat menekam keyboard ,satu perkara kecil sahaja
Maki hamum sumpah seranah hanya mainan milut longkang pkr. Dah diasuh demekian

Anonymous said...

Yg saya rasa..sultan mahu anak Selangor lelaki...Islam..

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.