Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Musuh Najib bukan bersih tapi apa yang ada disekelilingnya



Musuh Najib bukannya Bersih - Musuhnya ada di keliling beliau sendiri.

Posted on Saturday, July 09 @ 03:36:47 PDT by paktam

Oleh Aspan Alias
 
Kadangkala kita tidak sedar yang dalam pertelingkahan yang berlaku di antara kithttp://omong.files.wordpress.com/2007/01/windowslivewritermalaysianmodelmurdergetsstickierforumnos-11136najib33.jpga dan orang ramai, selalunya ada individu atau pihak yang mengambil kesempatan dan akan meneguk keuntungan. Di dalam politik yang boleh menjatuhkan kita ialah orang yang paling hampir dan pernah bersekutu dengan kita sebegitu lama.

Hampir kesemua sahabat dan rakan Anwar telah menggunakan kerapatan mereka dengan Anwar untuk mendapat keuntungan peribadi dengan mengeluarkan kepada umum apa yang mereka bersama-sama lakukan semasa berbaik dan menikmati keuntungan semasa Anwar menjadi orang penting negara.
 
Begitu juga Abdullah Badawi telah tersungkur politik beliau kerana sahabat-sahabat dan taulan yang hampir dengan beliau. Sahabat-sahabat yang rapat dengan beliaulah dipergunakan untuk menjunamkan politik Pak Lah dengan berbagai macam cara. Itulah nasib orang politik yang menjadi pemimpin tanpa kekuatan sendiri.

Di dalam isu terkini, iaitu isu kebangkitan rakyat melalui Bersih ini kita lihat secara zahirnya semua yang sedang memimpin bersatu menentang usaha Bersih untuk mewakili jutaan rakyat yang mahukan reformasi dalam sistem pemilihan rakyat di dalam pilihanraya umum dan kecil.

Tetapi begitu ramai pemimpin dan ahli UMNO yang mahukan kepanasan ini menjadi tinggi kerana mahu melihat Najib mendapat ‘kecederaan’ politik untuk kepentingan seseorang di dalam kepimpinan UMNO itu sendiri. Mereka mahu melihat Najib jatuh bagaimana Pak Lah jatuh dengan permainan Najib dan Muhyiddin sendiri. Itu sebabnya saya selalu menulis yang akan menjatuhkan seseorang pemimpin yang tertinggi bukannya musuh-musuh dari parti politik yang bertentangan, tetapi dari dalam UMNO itu sendiri.

“What goes around comes around’ kata perbidalan Inggeris. Apa yang berlaku dan dilakukan keatas Pak Lah nampaknya akan berlaku dan dilakukan terhadap Najib. Jika berlaku kejatuhan kepada Najib kali ini, ianya akan berlaku dalam keadaan yang sama seperti yang dialami oleh Pak Lah. Malahan ada di kalangan pemimpin UMNO yang selalu berinteraksi dengan saya membayangkan yang Muhyiddin sudah bersedia untuk menerima keuntungan dari gerakan yang di lakukan oleh NGO-NGO seperti Bersih dan penggiat siasah yang lain.

Dalam politik UMNO tidak ada kawan yang berkekalan dan tidak ada musuh yang kekal. Mereka berpolitik seperti resmi air; di mana lekok di situ mereka berhenti. Oleh kerana terlalu rapat di antara mereka boleh menggosok belakang kawan-kawan, bukan kerana hendak menunjukan kemesraan tetapi untuk mencari tempat yang paling lembut untuk ditikam.

Di antara pemimpin-pemimpin yang tertinggi tidak selesa dengan gandingan Najib dan Hisham. Mereka juga hendak berselera untuk menjadi PM dan segala kemungkinan akan berlaku di kalangan pimpinan tertinggi dalam menghadapi PRU nanti. Mereka mengharapkan BN mendapat jumlah kerusi seperti apa yang diperolehi oleh Pak Lah dahulu supaya alasan yang sama boleh dijadikan penyebab untuk Najib mengundurkan diri.

Mulut mereka bersama Najib tetapi hati mereka mahukan apa yang berlaku pada hari ini menjadi langkah awal untuk menunjukan kepada Najib jalan keluar dari kepimpinan negara. Ramai di antara pemimpin UMNO sendiri sedang berselingkuhan dengan pihak pembangkang untuk mempastikan Najib cepat-cepat keluar dan menaikan orang lain yang sedang berada di dalam kabinet pada hari ini.

Sekarang agak terlalu nyata yang di antara pemimpin-pemimpin UMNO sedang menghulurkan tali yang begitu panjang untuk membelit Najib dalam politik. Ada pihak yang diperguna untuk melakukan ‘insubordination’ terhadap bos besar mereka. Kita perlu ingat orang yang menjolok buahnya selalunya tidak akan dapat menyambutnya. Ada di antara yang berada di dalam kepimpinan tertinggi parti dan kerajaan mahu melihat Najib gagal seperti Najib ingin melihat Pak Lah gagal dahulu.

Di dalam UMNO memang tidak ada ‘accountability’ secara kolektif. Malahan dari dulu lagi keadaan ini berlaku. Jika gerakan Bersih ini gagal dikendalikan dengan baik, yang akan menerima ‘accountability’ nya ialah Najib seorang. Orang lain di dalam barisan kepimpinan itu akan ketawa sendirian dan akan meneguk keuntungan dari kegagalan itu. Sepatutnya tanggungjawab itu dipikul oleh semua barisan kepimpinan yang ada. Bak kata perpatah, gunung sama didaki, lurah sama dituruni.

Nasib seperti ini nampaknya adalah pusaka giliran bagi setiap pemimpin yang menjadi PM. Pimpinan utama negara selalunya terkorban kerana musuh kita yang nyata, tetapi oleh musuh dalam selimut yang sentiasa menghendap untuk merebahkan pimpinan sendiri bagi kepentingan sendiri. Najib terlepas pandang terhadap apa yang sedang berlaku di kalangan ahli-ahli jemaah kabinetnya sendiri.

Saya ingin mengulangi pandangan saya di dalam hal ini. Kalau terlalu leka memandang Bersih, Perkasa dan mana-mana pertubuhan yang berdemonstrasi, takut-takut ada pihak di keliling beliau sendiri yang mengambil kesempatan. Kalau tidak betul pandangan saya itu baguslah. Takut pandangan ini benar.
 
http://aspanaliasnet.blogspot.com

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.