Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JIKA FAHAMAN 1 MALAYSIA


Mufti Perak menasihatkan pemimpin-pemimpin pembangkang beragama lslam supaya menggelakan diri dari melakukan perbuatan yang boleh ditakrifkan haram ketika menyertai perayaan keagamaan.


Mengulas perbuatan mantan Menteri Besar Nizar Jamaluddin memalu gendang diupacara Ponggal tempoh hari, Harrusani berkata
“haram bagi kita memukul gendang ketika meraikan perayaan agama hindu ..itu lagi teruk sama teruknya jadi hindulah kerana memukul gendang adalah  cara keagamaan mereka.”


Sesiapa yang telah melakukan perbuatan itu, Harrusani menasihatkan mereka supaya wajib bertaubat segera dan kembali kepada Islam. “Ini Allah telah sebut dalam alquran”.

Beliau berkata dari segi syarak “ kita tidak boleh merayakan dengan mengenakan pakaian baru-baru bagi menghormati hari itu kerana hukumnya haram.”

Beliau juga memberi contoh amalan sesetengah pengacara tv yang memakai pakaian seperti
meraikan tahun baru Cina kerana hukumnya haram.

“Orang yang cari lain daripada Islam sebagai agamanya, pegangannya, kepercayaannya maka ini tidak akan diterima oleh Allah taala dan di akhirat nantii dia akan masuk dalam kumpulan orang-orang yang rugi. Perbuatan kufur kita redha  dan dengan perbuatan itu maka kufur kita dibuatnya”katanya lagi.-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.