Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KEBANGKITAN ISLAM DI KUWIT

آخر تحديث: الخميس 10 ربيع الأول 1433هـ - 02 فبراير 2012م KSA 16:50 - GMT 13:50

الكويتيون يقترعون.. وتوقعات بفوز كبير للإسلاميين

منافسة بين 286 مرشحاً.. وإقبال متوسط على المراكز الانتخابية

الخميس 10 ربيع الأول 1433هـ - 02 فبراير 2012م
الكويت - محمد العفتان، العربية.نت
بدأ الناخبون الكويتيون الخميس الاقتراع لاختيار مجلس جديد للأمة، بعد حملة انتخابية هيمن عليها موضعا الاصلاح ومحاربة الفساد. وتشير التوقعات الى توجه المعارضة بقيادة الاسلاميين الى تحقيق فوز كبير.

وسجلت بداية الفترة المسائية وبالتحديد من الساعة العاشرة صباحاً إلى الساعة الثانية ظهرا إقبالا متوسطا لامس الـ26% على عكس الفترة الصباحية التي لم يتجاوز الإقبال فيها 10% .


وفُتحت صناديق الاقتراع في حوالى 100مركز انتخابي رئيسي ضمن الدوائر الانتخابية الخمس في الكويت.
ومن جانبه شدد الدكتور سعد بن طفله وزير الإعلام الكويتي السابق على اهمية هذه الانتخابات متوقعا ان يتعدى الحضور بها أكثر من 80% .

ونوه بن طفله لـ"العربية.نت" أن الدائرة الثالثة بالكويت سيكون بها حضور قوي وذلك لإسقاط مرشحي مثيري الفتن ، أما بعض الدوائر التي يكون فيها التواجد القّبلي سيكون فيها الانحياز للقبيلة أكثر .


وأشار إلى أن الكثير من الناخبين الكويتيين سيذهبون للانتخابات ولم يحسموا أمرهم لمن يصوتوا له ولكن حسموا أمرهم لمن لن يصوتوا له ، وهذا المعطى الجديد لهذه الانتخابات ، وجاء ذلك لدعوات العديد من الناشطين بالمواقع الاجتماعية مع بداية فتح صناديق الاقتراع ، وذكر بن طفله للعربية نت أن هذه الانتخابات سوف يتعدى الحضور بها لأكثر من 80% .

وتنظم الانتخابات بعد تصاعد مفاجئ في الأيام الأخيرة للتوتر على خط القبائل التي ثار غضبها لمواجهة هجمات كلامية تعرضت لها خلال الحملات الانتخابية من مرشح موال للحكومة. وقد أحرق شباب من القبائل مقر هذا المرشح، كما هاجموا مقر قناة تلفزيونية كانت تستضيف مرشحا آخر.

وكانت المعارضة تشغل 20 مقعدا في البرلمان المؤلف من خمسين عضوا، والذي حلّه أمير البلاد في ديسمبر/كانون الثاني في أعقاب أزمة سياسية حادة ومظاهرات شبابية غير مسبوقة استلهمت الربيع العربي.


وتشير الاستطلاعات إلى توجه المعارضة بقيادة الإسلاميين السنّة لتحقيق فوز كبير، إلا أن نتيجة الاقتراع لن تؤدي على الأرجح - بحسب المراقبين - إلى إنهاء التأزم السياسي الذي يشل هذا البلد الغني، وثالث أكبر منتج في منظمة الدول المصدرة للنفط (أوبك).


وقال طلال الكشتي المدير العام لمركز اتجاهات للدراسات والبحوث(مستقل): "استنادا إلى دراساتنا واستطلاعاتنا، أعتقد أن المعارضة ستفوز بما بين 26 و33 مقعداً".


وحصول المعارضة على 33 مقعداً يعني سيطرتها بشكل كامل على قرار البرلمان، إذ إن الوزراء غير المنتخبين (15 وزيراً) يتمتعون بحكم الدستور بحق التصويت في البرلمان.


ويخوض 50 مرشحا معارضا الانتخابات من بين 286 مرشحا، كما تنافس 23 امرأة للفوز بمقاعد نيابية.


وتضمنت حملات مرشحين من المعارضين مطالب تراوحت بين إرساء نظام متعدد الأحزاب وضرورة أن تكون الحكومة منتخبة مع رفع عدد أعضاء مجلس الأمة، وصولا إلى إرساء ملكية دستورية، والحد من نفوذ أسرة آل الصباح التي تحكم الكويت منذ 250 عاما.

برلمان شبابي.. قصير العمر

وقال د .شفيق الغبرة – استاذ العلوم السياسية بجامعة الكويت لـ "العربية.نت" إن الانتخابات البرلمانية 2012 "مفصلية"، مشيرا إلى أن "التيارات والقوى السياسية تلعب دورا هاما بالانتخابات نظرا لجذورها الاجتماعية وخبرتها وباعتبارها بديلا عن الأحزاب في الكويت".

وذكر الناشط السياسي، زايد الزيد، أن "المعطى الجديد في هذه الانتخابات هو دخول الحراك الشبابي على المشهد السياسي بالكويت"، موضحا أن "المجلس المقبل سيتأثر بالحركات الشبابية أكثر من القوى السياسية".


وتوقع كل من الغبرة وزايد ألا يستمر هذا البرلمان فترة طويلة نظرا لطبيعة التجاذبات السياسية القائمة
.

  

 
Kuwait -. Mohammed Alaftan, Arab bersih
Kuwait  mula mengundi hari ini bagi memilih majlis baru negara, selepas kempen yang dikuasai oleh subjek pembaharuan dan rasuah berjuang. Ramalan kepada pendekatan pembangkang yang diketuai oleh Islam untuk mencapai kemenangan besar.
Dan menandakan permulaan malam, khususnya di 10:00 tengah hari semalam untuk menarik purata 26% untuk mencerminkan pagi, yang tidak melebihi permintaan sebanyak 10%.
Dan membuka peti undi pada kira-kira 100 tempat mengundi terutamanya di lima kawasan di Kuwait.
Bagi pihaknya, menekankan Dr Saad bin kanak-kanak dan bekas menteri Kuwait maklumat tentang kepentingan pilihan raya ini, dijangka melebihi kehadiran lebih daripada 80%.
Ben berkata kanak-kanak "Arab. Bersih" bahawa Litar Ketiga di Kuwait akan mempunyai kehadiran yang kukuh untuk menggugurkan calon penghasut, tetapi beberapa daerah di mana kehadiran puak yang akan lebih memihak kepada suku.
Beliau menarik perhatian bahawa ramai pengundi Kuwait akan pergi ke pilihan raya tidak membuat keputusan mereka kepada mereka yang mengundi untuk dia, tetapi membuat keputusan mereka bagi mereka yang tidak akan mengundi untuk dia, dan yang diberi pilihan raya baru, dan datang kepada panggilan laman banyak aktif, sosial dengan permulaan pembukaan peti undi, kata Ben-anak Forum Arab yang ini pilihan raya akan melebihi kehadiran lebih daripada 80%.

Dan mengatur pilihan raya selepas melonjak secara tiba-tiba pada hari-hari terakhir ketegangan pada baris daripada suku kaum yang memberontak kemarahan beliau untuk menghadapi serangan lisan yang dialami semasa kempen pilihan raya seseorang calon pro-kerajaan. Golongan muda suku kaum dibakar Ibu Pejabat calon ini, juga menyerang ibu pejabat saluran televisyen telah menjadi tuan rumah calon lain.
Pembangkang menduduki 20 kerusi di parlimen, terdiri daripada lima puluh orang anggota, dan dibubarkan oleh amir pada bulan Disember di tengah-tengah krisis politik yang teruk dan demonstrasi diilhamkan oleh musim bunga belia Arab pernah berlaku sebelum ini.
Undian menunjukkan kepada orientasi pembangkang, yang diketuai oleh Islam Sunni untuk mencapai kemenangan besar, tetapi hasil daripada undi yang mungkin tidak akan - mengikut pemerhati - untuk menamatkan krisis politik yang lumpuh yang kaya di negara ini, dan pengeluar ketiga terbesar dalam Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC).
Kata Talal Akoshta Ketua Pengarah Pusat Pengajian trend dan penyelidikan (Bebas): "Berdasarkan kajian kami dan tinjauan kami, saya berfikir bahawa pembangkang akan menang dengan antara 26 dan 33 kerusi."
Dan bagi pembangkang 33 kerusi bermakna kawalan sepenuhnya keputusan Parlimen, sebagai Menteri dipilih (15 menteri) mempunyai kuasa Perlembagaan hak untuk mengundi di parlimen.
Dan berjalan 50 calon menentang pilihan raya 286 calon, sebagai 23 wanita bersaing untuk memenangi kerusi parlimen.
Termasuk kempen calon tuntutan pembangkang, bermula dari penubuhan sistem pelbagai parti dan keperluan untuk kerajaan yang akan dipilih untuk menambah bilangan ahli-ahli Dewan Negara, yang membawa kepada penubuhan monarki berperlembagaan, dan untuk mengurangkan pengaruh keluarga Sabah Al telah memutuskan Kuwait selama 250 tahun.

Belia Parlimen .. Pendek hidup

A d. Shafiq Ghubra - seorang profesor sains politik di Kuwait Universiti "bersih Arab." Pilihan raya parlimen 2012 "dinyatakan," menyatakan bahawa "gerakan-gerakan dan kuasa politik memainkan pilihan raya penting kerana akar sosial, pengalaman dan sebagai ganti kepada parti-parti politik di Kuwait."
Seorang aktivis politik, Zayed Al-Zaid, bahawa "memandangkan baru dalam pilihan raya ini adalah untuk memasukkan pergerakan belia pada senario politik di Kuwait," menjelaskan bahawa "Majlis akan terjejas oleh pergerakan belia yang akan datang lebih daripada kuasa politik."
Beliau dijangka semua Ghubra dan Zayed tidak terus parlimen ini untuk masa yang panjang kerana sifat tekanan politik dalam senarai itu.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.