Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAJA ITU BAYABG-BAYANG ALLAH DIBUMI INI ?


BIAR RAJA-RAJA MENJADI BAYANG-BAYANG ALLAH DIBUMI INI, BIAR SULTAN JUGA MENJADI BAYANG-BAYANG ALLAH DIBUMI, BIASANYA RAJA-RAJA ATAU SULTAN MEMBAWA MAKSUD MEMERINTAH, MENGUASAI PENTADBIRAN NEGARA YANG DIBAWAH PEMERINTAHANNYA

DIDALAM AL QURAN RAJA INI DITUJUKAN KEPADA TUHAN SAHAJA IAITU MALIKI YAUMIDDEN YANG MEMERINTAH ATAU MENGUASAI HARI KEMUDIAN, MUNGKIN INI YANG DIMAKSUDKAN OLEH SOHIBUL SAMAAH HARUSSANI RAJA SEBAGAI BAYANG-BAYANG ALLAH DI BUMI, ERTINYA BAYANG-BAYANG ALLAH ITU ADALAH RAJA, WALLAHU A'ALAM, DEMIKIAN AYAT 3 DARI SURAH AL FATIHAH YANG SEBUT PASAL RAJA

DEMIKIAN ATAS NAMA RAJA TERSEBUT, DALAM ISLAM SEJAK DARI ZAMAN RASULLULLAH SAW HINGGALAH ZAMAN SAHABAT KETIKA ITU TIADA GELARAN RAJA, YANG ADA HANYA KHALIFAH SAHAJA, INI DIMULAI OLEH NABI ADAM HINGGALAH KE ZAMAN RASULLULLAH SAW DAN ZAMAN SAHABAT DISEBUT SEBAGAI KHALIFATUL RASUL YANG JUGA PEWARIS NABI-NABI

SELEPAS ZAMA KHULAFA AR RASYIDEEN BARULAH TIMBUL RAJA DIBUMI ARAB SEHINGGALAH SEKARANG, BAGI PENULIS BIAR RAJA, BIAR SULTAN MENJADI BAYANG-BAYANG ALLAH DI BUMI ASALKAN IA MENGIKUT MAAAALIK ! MEMERINTAH ATAU MENGUASAI , APA-APAPUN BIAR ALLAH MENILAINYA NANTI

22 February 2012


Betul ke Nabi saw suruh pertahankan bangsa, kaum dan raja?

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini menyokong usaha untuk memperjuangkan Islam seperti yang dipromosikan pertubuhan pro-Melayu JATI yang disifatkannya sebagai satu jihad kepada orang Islam.

Katanya jihad itu diwajibkan ke atas orang Islam, apatah lagi apabila serangan ke atas Islam kini "begitu hebat sehingga ramai di kalangan orang Islam menjadi murtad."


"Wajib kita pertahankan akidah kita daripada serangan ejekan atau diperhina. Namun hari ini kita lihat agama kita tidak diambil berat oleh orang Islam sendiri, malah ada yang mempertahankan perbuatan itu," katanya lagi.

Tambahnya, orang Islam juga wajib mempertahankan Raja-raja Melayu memandangkan golongan itulah yang mula-mula sekali menerima Islam di negara ini.
 
"Maka raja tidak boleh terpisah dengan kita," katanya lagi dalam ucapannya di majlis perasmian penubuhan NGO tersebut di Shah Alam hari ini.

Tambahnya, perjuangan untuk mempertahankan raja juga dianjurkan oleh Nabi Muhammad melalui sabda baginda bahawa "raja itu adalah bayang Allah di bumi ini."

"Jadi kita pertahankan kerana itu disebut oleh Rasulullah. Bukan dalam satu riwayat saja tapi banyak riwayat," tambahnya. -MKINI-

Sekali lagi nama Nabi saw dipetik dan dipermain2kan dalam isu neh. Senang nya berhujah. Sikit2 guna nama Nabi saw. Sikit2 guna Nabi saw. Langsung tak rasa kasih ka malu ka takut ka apa.. main petik jek tak fikir akibat dan kesan negatifnya di kemudian hari.

Lihat atas neh ;

Mufti kata ;

1. Perjuangan jati = satu jihad. Sebenarnya aku cenderung tidak percaya syaitan ada logo. Malahan aku tak percaya langsung pun. Aku tahu logo tue ciptaan orang dan sengaja di promosikan sebagai satu bentuk logo yang membawa imej syaitan dan sebagainya. Lebih kurang satu simbol geng2 yang mengiktirafkan syaitan and the geng lah. Ia bukan logo syaitan tetapi ia logo kumpulan pro syaitan. Lebih kurang gitu.

So sepatutnya jati, peka lah sikit. Nak cipta logo pun.. biarlah realistik dan takde kena mengena dengan pertubuhan2 macam neh. Usah kata kreatif, inovatif pun failed. Kalau tak reti reka logo kot ye pun check dulu sumber logo tue apa.

Ia ada kaitan dengan pertubuhan apa2 ka dan etc. Jangan main cedok dan balon kemudian jadikan ia logo sendiri. Nanti dipertikaikan reti pula marah. Aku tak pertikaikan logo tue logo syaitan. Jangan salah faham sebab aku tak percaya seme benda neh. Aku cuma nak bagitau betapa takde daya saing nya pereka cipta logo jati tue ajek. Copy paste sangat.

2. Wajib pertahankan akidah daripada di ejek? Aku taktahu macam mana tapi kenyataan neh agak kurang tepat. Akidah sekarang neh di ejek bukan kerana orang suka2 datang dan ejek booo akidah umat islam booo sama dia. Tak betul tue. Akidah umat islam diperlekehkan sebab kata pemuda umno buku seks kanak2 harus diharamkan namun dalam masa yang sama mangga playboy melayu terbitan utusan milik umno dibiarkan berleluasa. Seks kanak2 dalam bentuk kartun. Tapi dalam majalah mangga ia gambar realiti, betul2 punya. Seme terjojol keluar. Yang duduk dalam kolam mandi ada, yang pakai nampak tut ada, yang lelaki tayang badan pun ada. Itu bukan akidah umat islam kah?

Bagi menanggani permasalahan macam neh adalah amat wajar untuk umat islam belajar cermin diri sendiri terlebih dahulu. Kita jangan jadi hipokrit. Salah orang kita nampak tapi salah diri sendiri kita buat2 buta. Ini tidak betul. Seseorang yang murtad ia bukan semudah abc. Hari neh ko penganut islam esok ko murtad. Tidak.

Ia perlukan proses. Antara penyumbang kepada proses2 itu ialah bilamana dakwah islam disukarkan dan dakyah agama lain di longgarkan. Proses untuk mengenali Allah swt dan islam dilakukan dalam keadaan yang terpilih dan tidak menyeluruh sebab perlu menjaga ahti pemimpin dan kerajaan manakala proses untuk melakukan dosa diberikan ruang dan peluang yang melimpah ruah. Kena faham masalah sebenar baru boleh tahu punca. Bila dah tahu punca baru boleh overcome.

3. Bab raja. Bab neh bab yang sangat sensitif. Salah cakap ke dalam lah ko tak pasal2. Bagi aku dalam isu neh mudah sahaja. Seseorang yang menerima islam bukan takat kena terima je, sebaliknya kena amal sekali. Kalau setakat terima kawan2 aku yang bukan beragama islam pun terima islam neh. Terima islam atas dasar hormat kepelbagaian agama di malaysia neh.

Lagi satu kita neh manusia biasa jek. Bukan lah tanggungjawab untuk melindungi raja2. Aku tak naik kereta mewah or tinggal di rumah mewah pun. Aku tak pun takde dapat elaun2 khas tiap2 bulan. Siapa aku yang pertahankan raja? Aku tak mampu. Aku orang biasa yang nak pertahankan diri sendiri pun kadang2 tak lalu. Sekarang siapa yang kena pertahankan siapa? Aku minta maaf banyak2 jika ia datang ke soal neh aku adalah insan biasa. Aku tak mampu nak pertahankan raja. Orang2 macam aku neh bergelut untuk hidup. Aku takde masa nak fikir pertahankan orang2 kaya sedangkan aku sendiri sesak hidup dalam kesusahan.

Jadi berhentilah gunakan nama Nabi saw bagi memaksa orang2 macam aku neh pertahankan sesuatu yang aku tak layak pun nak pertahankan. Aku hidup dalam suasana yang sangat2 biasa.. orang macam aku diharapkan untuk menjadi benteng org2 yang hidup mewah? Logik lah sket Nabi saw suruh buat macam neh der.

Jangan gunakan nama Nabi saw. Jangan heret Nabi saw dalam isu macam neh. Jangan sesekali babitkan Nabi saw. Nabi saw tue Nabi saw aku dan kita seluruh umat islam. Baginda bawa utusan untuk seluruh manusia tanpa kira bangsa, anutan, status, dan warna kulit serta negara sekalipun.

Jika mahu berhujah, hujahlah. Jangan lah berhujah sampai heretkan nama Nabi saw dalam isu2 macam neh. Bukan orang islam tak kenal siapa Nabi saw tue. Umat islam kenal. Kenal sangat. Sebab tue umat islam faham sangat raja yang Nabi saw maksudkan tue raja yang bagaimana. Jadi.. tolong ber ahti2 atas tiap sesuatu yang kita sampaikan apatah lagi peranan kita neh mufti. Bukan orang yang biasa2 pun yang mana kalau melalut.. takde sapa yang nak heran. Bai.

Nota : Antara twitter dari drmaza ==> ‎@realDrMAZA: Jngn salahguna hadis; jk sultan @ raja itu kaki judi atau arak, apakah dia pun bayangan Allah?

Ameno : Takde hujah Nabi saw pulak jadi mangsa.

amenoworld.blogspot.com/2012/02/betul-ke-nabi-saw-suruh-pertahankan.html#ixzz1n6t8NPRE

2 orang berkata:

Anonymous said...

Tak pernah dengar atau baca hadis seperti tu... nampak macam pelik sahaja. Tok mufta perlu kemukakan hadis tu lengkap dengan perawi sekali.

Tapi setelah diteliti dari laman-laman web maka dapat diketahui bahawa Tok Mufta telah membawa ajaran sesat dari petikan sama ada seperti Taj al-Salatin, Sejarah Melayu, dan Bustan as-Salatin, sultan tau raja diposisikan sebagai wakil dan bayang-bayang Tuhan di muka bumi (dzillullah fir ard)- yang dikritik kuat oleh Raja Ali Haji. Sila rujuk http://www.rajaalihaji.com/id/opinion.php?a=OWMvcw%3D%3D=

C++ said...

Bhai Pak Karamu...

Gua tetap berpendapat dan berpandangan bahawa statement ini "raja itu adalah bayang Allah di bumi ini." aderlah satu statement syirik...

Ianya satu statement yang menyekutukan Allah dengan makhluk.... syirik kalu buat camnie...

Gua berani jamin bahawa ini bukan Hadith dari Rasulullah S.A.W yang setiap tuturkatanya dipantau oleh Malaikat Jibrail a.s ....

Khaliq tabley disamakan dengan makhluk... statement gadai aqidah kalu camnie...

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.