Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Istana Kelantan kesan penjualan darjah kebesaran

22 November 2012
KOTA BHARU - Istana Kelantan mengesan perbuatan pihak tertentu yang menyamar sebagai Kerabat Diraja Kelantan dan cuba menipu orang ramai dengan mendakwa boleh mendapatkan pingat dan darjah kebesaraan Negeri Kelantan.
  
Ketua Istiadat Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad berkata pengurniaan pingat dan darjah kebesaran itu dijual dengan harga mencecah hingga RM200,000.
  
Beliau berkata penjualan pingat dan darjah kebesaran tersebut bercanggah dengan Fasal (1) Perkara 43 Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Kedua) yang menyatakan hanya Sultan Kelantan yang berhak mengurniakan gelaran dan darjah kebesaran kepada individu-individu yang layak.
  
"Tiada mana-mana orang atau individu boleh mengurniakan Darjah-darjah Kebesaran Negeri. Pihak yang menganjurkan majlis tersebut telah melanggar Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kelantan.
  
"Saya ingin tegaskan tidak ada mana-mana pihak diberi autoriti oleh Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V untuk pengurniaan Darjah Kebesaran dan melibatkan bayaran kewangan," katanya pada sidang media di Istana Balai Besar di sini, hari ini.
 
Abdul Halim berkata penjualan darjah kebesaran kepada individu dari dalam dan luar Kelantan ini mula dikesan pada akhir tahun lepas dan Istana Kelantan telah membuat beberapa laporan polis mengenainya.
  
Beliau berkata ada pihak tertentu mendakwa dirinya adalah kerabat Diraja Kelantan dan telah mengurniakan pingat kepada beberapa individu termasuk dari Sarawak dan Kuala Lumpur.
  
Sehubungan itu, beliau menasihatkan rakyat Kelantan atau dari luar negeri ini supaya tidak terpedaya dengan kegiatan untuk menganjur atau menerima pengurniaan daripada mana-mana pihak selain daripada Istana Kelantan sendiri.
  
"Kami juga menasihatkan individu  yang menerima darjah kebesaran (secara tidak sah) supaya menyerahkannya kepada pihak berkuasa.
  
"Saya amat dukacita dengan pihak-pihak tertentu yang masih tidak serik dengan tindakan yang dikenakan dan masih  terus menawarkan darjah dan pingat kebesaran secara tidak sah dan menipu individu tertentu," katanya.  - Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.