• Pesawat penumpang Malaysia terhempas di Ukraine Pesawat penumpang Malaysia terhempas di Ukraine
1 / 1
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat menyatakan sokongan penuh terhadap keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membentangkan usul mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan ke atas pesawat MH17 yang dipercayai ditembak jatuh di Ukraine.

Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Najib mesti tidak berbelah bahagi menamakan mana-mana pihak yang bertanggungjawab.

“Saya menyokong penuh keputusan Najib. Kami di PR benar-benar komited untuk apa-apa ketetapan mengutuk pembunuhan besar-besaran ini.

“Beliau mestilah tidak berbelah bagi dalam menamakan pihak yang bertanggungjawab. Siapa pun mereka,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurut Anwar, pihaknya turut menyokong tuntutan agar pelaku dibawa ke muka pengadilan.

“Kami juga menyokong penuh permintaan agar pesalah-pesalah jenayah ini dibawa ke muka pengadilan dan segala langkah yang perlu diambil bagi memudahkan siasatan yang berkesan dan bebas,” katanya.

Beliau turut menggesa agar semua pihak tidak membuat sebarang kenyataan yang sensitif buat masa ini bagi menghormati perasaan keluarga penumpang.

Malam tadi, Najib berkata, sidang tergempar itu adalah bagi menyatakan pendirian tegas rakyat Malaysia terhadap tragedi malang itu.

Katanya, Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berhati perut, tidak bertamadun, bersifat ganas lagi tidak bertanggungjawab itu.

"Meskipun pesawat MH17 itu dipercayai ditembak jatuh, namun buat masa ini, kita tidak menuding jari kepada mana-mana pihak sehinggalah bukti-bukti sahih dapat disahkan," katanya.