Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PILIHANRAYA SEBELUM RAMADHAN

ADUUUHAI, RAMAI YANG MERAMAL BN AKAN TUMBANG !

-Pak Karamu-

PRU14 mungkin sebelum Ramadan



AddThis Sharing Buttons


Parlimen

(Ubah saiz teks) 
 

JIKA sehingga 24 Jun 2018, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak gagal mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V untuk membubarkan Parlimen, bermakna keesokkannya itu pentadbiran negara akan terbubar secara sendiri.

Bagaimanapun dalam sejarah demokrasi negara, belum pernah lagi seorang perdana menteri itu akan membenarkan Parlimen terbubar dengan sendiri.

Dalam tempoh berbaki kurang empat bulan ini, rata-rata parti politik telah mula melakukan gerak kerja bagi memenangi hati pengundi di kawasan masing-masing.

Sekiranya tiada pertambahan kawasan Parlimen dan Dun, PRU14 bakal menyaksikan 222 kerusi Parlimen dan Dun sebanyak 587.

Persoalannya bila tarikh yang sesuai bagi bapa segala PRU akan diadakan?

Bagi penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof Madya Dr Jeniri Amir, beliau menjangkakan PRU akan diadakan seawal minggu terakhir April atau minggu pertama Mei.

Katanya, itulah jangkaan paling maksimum yang akan dilaksanakan PRU oleh Najib kerana umat Islam akan mula menyambut Ramadan pada 17 Mei.

”Bagi saya tarikh yang amat sesuai SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) umumkan proses buang undi adalah antara 28 April dan 5 Mei, iaitu hari Sabtu.

”Jika tarikh berkenaan dipilih SPR, bermakna tempoh pembubaran Parlimen adalah dalam masa 60 hari atau berkurang dari tarikh berkenaan,” katanya.

Dalam sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan Malaysia, tempoh 60 hari selepas pembubaran Parlimen adalah tempoh masa yang perlu diadakan PRU.

Berdasarkan pengamatan Jeniri, tempoh berkempen juga tidak akan panjang kerana setiap parti politik telah berkerja untuk meraih undi sejak sekian lama.

”Tempohnya mungkin dalam masa 11 ke 12 hari sahaja, tidak sampai dua minggu.

”Sekiranya terlalu panjang tempoh berkempan, setiap parti terpaksa menangkis isu yang panjang, malahan akan melibatkan kos kewangan yang besar secara keseluruhannya,” katanya.

Walaupun tempoh berkempen belum diumumkan SPR, pensyarah Fakulti Sains Sosial Unimas itu berkata, pemimpin-pemimpin parti telah mula turun kawasan.

Oleh itu, faktor kempen pendek bukanlah halangan kepada mana-mana parti politik.

Lebih jelas PRU14 ini akan diadakan sebelum umat Islam memulakan ibadah puasa berdasarkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

“Kita ada tiga raya...raya Cina baru lepas...sebelum raya haji, kita ada raya puasa tapi sebelum raya puasa, kita ada satu lagi ‘raya besar’,” katanya Ahad lalu.

Ini bukan kali pertama Ahmad Zahid berkata demikian. November lepas, beliau telah memberi bayangan mengenai perkara sama.

Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Syed Agil Alsagoff percaya kerajaan akan membenarkan sidang pertama Parlimen bersidang sebelum membubarkannya.

Beliau berkata, ada beberapa rang undang-undang penting yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

”Paling cepat pun, Parlimen akan bersidang selama sebulan dan pertengahan April perdana menteri akan membubarkannya.

”Bagi tempoh kempen pula, ia tidak akan lebih dari dua minggu dan sudah cukup untuk setiap parti selesaikan sebarang isu,” katanya.

Menurutnya, dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), telah banyak pencerahan dibuat kerajaan.

Oleh itu, bukan lagi isu yang mengambil masa panjang.

”Begitu juga dengan isu-isu kritikal kepada kerajaan sendiri, konflik tidak akan timbul lagi dalam tempoh itu.

”Yang penting, semua parti perlu menambah keyakinan rakyat untuk memilih parti masing-masing,” katanya.

26 orang berkata:

Anonymous said...

Aku pilih bn. Aku tak akan pilih pakatan dan pas.

PAK.KARTA RUSDIANTO said...

KISAH NYATA DARI SAYA BPK.KARTA BUKAN REKAYASA INI BETUL2 NYATA DIKELUARGA KAMI.

Assalamualaikum wr.wb,saya BPK.KARTA seorang buruh tani di madium jawa timur ingin mengucapka banyak terimah kasih kepada KI WARSA atas bantuan AKI. kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan KI WARSA pula yang telah memberikan angka gaib hasil ritual beliau kepada saya yaitu 4D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut turut tembus.sekali lagi makasih yaa AKI karna waktu itu saya cuma bermodalkan uang cuma 400 ribu dan akhirnya saya menang.Berkat angka gaib hasil ritual AKI WARSA saya sudah buka usaha matreal di jakarta dan istri saya juga buka butyk baju dimall mangga dua. Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan HUB/SMS AKI WARSA di nomor hpnya di: 0852 4968 9269 atau KLIK DISINI dan ramalan AKI WARSA memang memiliki ramalan GAIB” yang dijamin 100% tembus.
KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA MAKANYA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET…

*** Angka Ritual Gaib Singapura

*** Angka Ritual Gaib Hongkong

*** Angka Ritual Gaib Malyaisia

*** Angka Ritual Gaib Sidney

*** Angka Ritual gaib Kuda Lari

Anonymous said...

Najib tunggu lebai hadi dapat ilham tarikh yg sesuai utk pru. InsyaAllah tunggu jer laa.

Anonymous said...

Pak karta rusdianto, bilakah tarikh yg sesuai utk pru ke 24? Ada info ngak?

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [5021] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 470 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK

DAN PESUGIHAN TUYUL





















KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [5021] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 470 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK

DAN PESUGIHAN TUYUL

Anonymous said...

Aku undi BN (Bangsat Negara)

Anonymous said...

Aku undi yg bukan pakatun dan bukan pasu bunga

Anonymous said...

Dlm pru 14 ini dijangka tak byk yg akan berubah. Bn akan terus menang dan perintah malaysia tapi dgn majoriti undi yg lebih kecil.

Pakatan akan menambah sedikit kerusi sahaja.

Kerusi pas akan semakin mwngecil. Cuma, kelantan dan selangor berkemungkinan besar jatuh kepada bn. Pulau pinang masih selamat untuk dap. Negeri lain akan terus kekal tanpa perubahan.

Rakyat? Akan terus sukar. Cukai2 akan bertambah dan harga barang akan terus meningkat naik sedangkan peluang kerja akan menjadi lebih sukar kerana penutupan banyak syarikat dan kemasukan buruh asing tanpa had.

Yang menariknya kelantan akan bertambah maju di bawah pentadbiran baru. Manakala hutang negara akan terus meningkat.

~PakKaramu~ said...

Dijangkakan BN dan pakatan Harapan kalah teruk pada PRU !$

Anonymous said...

Kikiki stim ketum lagi nampaknya org tua ni kikiki

Anonymous said...

Jangan undi pas di marang. Dia punya calon dah kaya raya. Duit dah banyak. Bagi undi kat calon yg belum kaya dan baru ada satu bini.

~PakKaramu~ said...

alam ,
Alah mudah je,
orang islam undilah PAS, orang melayu undilah BN, orang ataeh pagar dan masyarakat ajmuk undilah DAP ang geng !

OK kE ?

Anonymous said...

Ok2.

Anonymous said...

Org islam, org melayu, masyarakat majmuk, atas pagar bolehlah undi PH. Senang je

Anonymous said...

Stim ketum sila undi pas

An Anonymous said...

Org melayu atas pagar je kut.. org islam samada dalam pagar atau atas pagar elok undi PAS..

Anonymous said...

Kalu ada jarum yg patah,
Jgn simpan di dlm audi,
Klu ada silap dan salah,
Jgn undi parti hj hadi.

Anonymous said...

Buah cempedak di atas pagar,
Masak sebiji di dlm audi,
Saya budak bru belajar,
Sya bodo sbb dulu undi hadi.

Anonymous said...

Anak2 semua pemimpin parti di malaysia ni dah kaya raya. Yang belum kaya ialah anak2 pemimpin Amanah. Jadi islam, melayu, dlm pagar, atas pagar semua eloklah undi Amanah dan parti pkr, bersatu dan dap yang mengiktiraf Amanah. Kerjasama politik dgn kafir dibenarkan sebagaimana nabi menandatangani perjanjian hudaibiah.

Anonymous said...

Dah tua tu perangai janganlah macam pemimpin IS, Daesh dan Syiah. Sikit2 keluar amanat kafir, sikit2 keluar amanat haram sana haram sini.

Anonymous said...

Dlm perang Badar, umat islam yang sedikit berjaya mengalahkan kaum kafir yg jumlahnya jauh lebih besar kerana mendapat pertolongan Allah disebabkan mereka berjuang benar2 untuk jalan Allah. Tapi Pas tak menang kat Malaysia. Mungkin asas perjuangan pemimpinnya tak berapa betul. Jadi kalau nak menang kena betulkan niat pemimpin2 pas tu dulu. Kalau kepala pemimpin asyik fikir balak, saham, exco, mb, audi, rover, dedak... sampai kiamat pun tak pergi mana. Allah tak akan bantu

Anonymous said...

Janganlah mulut kita berwirid bertasbih tapi hati dan otak kita ingat balak dan ingat dedak 24 jam sehari

Anonymous said...

ooo...anak pemimpin PAN belum kaya, psl tu dok jual pil kuda mcm kat kelantan tu ek...

柯飞敏 said...

20180504xiaoke
swarovski outlet store
fitflops sale clearance
michael kors outlet stores
ralph lauren polo shirts
michael kors handbags
canada goose coats
ugg outlet
ray ban sunglasses
true religion outlet
pandora charms

raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.9
michael kors outlet
yeezy shoes
coach outlet
coach outlet online
cheap nike shoes
nike shoes
dsquared
cheap nba jerseys
houston texans jerseys
golden state warriors jerseys

jjjjjjjjjjjjj said...

tory burch shoes
rayban sunglasses
cheap mlb jerseys
nike air max
hermes birkin
jordan 13
stephen curry 5
supreme hoodie
nike air force
kobe byrant shoes

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.