Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Kajian: Peniaga Cina tidak puas hati dengan prospek ekonomi Malaysia

August 29, 2012
 
Penolong Pengarang Berita August 29, 2012

KUALA LUMPUR,  29 Ogos — Komuniti perniagaan Cina Malaysia tidak bekeyakinan dengan matlamat kerajaan untuk keluarkan Malaysia dari perangkap pendapatan sederhana, dengan 72.9 peratus mengatakan mereka tidak berpuas hati dengan keadaan ekonomi negara menjelang pilihan raya yang umum (PRU) ke-13, menurut satu kaji selidik yang dilakukan di seluruh negara.

Banyak PKS dan IKS (perusahaan kecil sederhana dan industri kecil sederhana) juga tidak mendapat manfaat daripada inisiatif pentadbiran Najib, membawa kepada pandangan pesimis mereka mengenai prospek ekonomi negara bagi tahun hadapan, mengikut kaji selidik yang dilakukan oleh Malaysia Associated Chinese Chambers of Commerce and Industry (ACCCIM).

78.6 peratus percaya Malaysia tidak akan berjaya dengan matlamatnya untuk keluar dari dilema pendapatan sederhana manakala baki 21.4 paratus yakin dengan kejayaannya.

“Keputusan tidak meyakinkan secara menyeluruh,” menurut kajian tersebut.

Menurut laporan kajian tersebut yang mendapatkan maklumbalas dari peniaga Cina tempatan tentang situasi ekonomi separuh masa pertama 2012.

Faktor utama yang menjejaskan persembahan perniagaan dalam tempoh ini termasuk peningkatan dengan kos operasi dan harga bahan mentah, dasar-dasar kerajaan seperti pelaksanaan gaji minimum, kekurangan tenaga kerja, dan persaingan domestik.

Walaupun kaji selidik itu mendapati bahawa majoriti responden atau 48 peratus daripada mereka melihat ekonomi Malaysia agak stabil pada separuh pertama tahun 2012, ini adalah penurunan ketara daripada peratus 56 peratus yang berkata ianya sama bagi separuh kedua 2011.

Menurut laporan kaji selidik itu yang mendapatkan maklum balas daripada perniaga Cina tempatan mengenai keadaan ekonomi bagi separuh pertama tahun 2012, mendedahkan bahawa faktor utama yang menjejaskan persembahan perniagaan dalam tempoh ini termasuk peningkatan dalam kos harga dan operasi bahan mentah, dasar-dasar kerajaan seperti pelaksanaan gaji minimum, kekurangan dalam tenaga kerja dan persaingan domestik.

“Banyak perniagaan telah menjadi kurang optimis, ditambah pula pesanan baru dan pengeluaran berkurangan kesan daripada permintaan global yang lemah manakala usaha oleh kerajaan di peringkat makro mungkin belum dirasai mereka.

“Mereka sedang dihimpit oleh kenaikan kos menjalankan perniagaan,” kata Datuk Lim Kok Cheong dari ACCCIM dalam sidang akhbar hari ini.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.