• Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi
1 / 1
ALOR SETAR - Pemimpin Pas yang menghalang ahlinya menyertai Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) disifatkan berfikiran sempit kerana badan bukan kerajaan (NGO)  itu  itu adalah platform menghimpunkan penyokong PR.

Malah kewujudan Pasma wajar dimanfaatkan untuk mendekati ahli akar umbi.

Presidennya, Datuk Phahrolrazi Zawawi berkata, sekiranya Pas tidak memanfaatkan kewujudan Pasma, parti itu akan berdepan kerugian.

“Jika masih halang ahli Pas sertai Pasma, itu keputusan yang silap kerana Pasma diwujudkan untuk menyatukan penyokong PR. Sepatutnya manfaatkan Pasma untuk mendekati penyokong terutama bila ada pilihan raya kecil,” katanya, ketika ditemui pada Konvensyen Biasa Negeri DAP Kedah, semalam.

Menurutnya, sekiranya ahli Pas tidak dibenarkan mengikuti program Pasma, mereka tidak dapat berinteraksi dengan penyokong.

“Pas yang rugi, bukan Pasma. Mereka akan hilang sokongan seperti yang berlaku di PRK Dun Pengkalan Kubor yang mana sokongan kepada Pas menurun dan berlaku kekalahan,” katanya.

Phahrolrazi berkata, Pasma menyasarkan penyokong PR sebagai ahlinya, bukan pemimpin atau ahli parti politik.

“Terdapat hampir empat juta penyokong PR di negara ini, berbanding ahli sebanyak 2 juta orang.

"Disebabkan itu, kami hanya fokus kepada penyokong. Anda boleh anggap Pasma seperti kumpulan sokongan PR,” katanya.

Menurutnya, Pasma juga tidak pernah berkempen untuk mana-mana pemimpin secara individu, sebaliknya hanya bertumpu kepada permasalahan PR secara menyeluruh.

Mengulas desakan berterusan daripada beberapa pihak terutama pemimpin Pas, Phahrolrazi berkata, perkara itu mungkin berbangkit apabila Pasma diwujudkan ketika PR berdepan dengan krisis Menteri Besar Selangor.

“Mereka hendaklah berfikiran terbuka apabila wujud NGO seperti Pasma, sudah tiba masa penyokong PR diberi ruang suarakan pandangan.

"Mereka tidak mahu berlaku pergolakan dalam parti kerana mereka memberi sokongan agar PR terus relevan sebagai parti alternatif kepada BN,” katanya.