Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
NAJIB SI LANCAU BOLEH BAYAR PAHANG ROYALTI TIDAK KELANTAN


Najib Razak berkata Pahang dijangka akan menerima pembayaran khas sejumlah RM100 juta setahun bermula suku ketiga 2014, sebaik sahaja Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil memulakan pengeluaran minyak di Block PM 307 di lapangan minyak Bertam yang terletak di kawasan sejauh 160km dari pantai.

“Lapangan minyak itu terletak di kawasan kerajaan persekutuan,” kata Najib, yang juga Menteri Kewangan dipetik Bernama.


“Ia menjadi polisi untuk memberikan hasil minyak lima peratus secara tunai kepada Pahang.”

Jelas Husam (foto fail), jika kerajaan boleh memberikan bayaran kepada Pahang, Kelantan seharusnya menerima perkara yang sama seperti tertakluk di bawah Akta Pembangunan Petroleum 1974.

Beliau turut menjelaskan beberapa akhbar juga menggunakan istilah berbeza untuk menerangkan pembayaran minyak kepada Pahang.

NST (New Straits Times) gunakan perkataan ‘royalti’, Sinar menggunakan ‘bayaran tunai’, Star juga merujuk bayaran lima peratus itu sebagai ‘bayaran petrol’. Semuanya di bawah Akta Pembangunan Petroleum 1974, tanpa mengira istilah yang digunakan, ia mendiskriminasi Kelantan,” kata Adun Salor itu lagi.

Beliau menjelaskan Najib turut mengumumkan jawatankuasa khas pada Ogos lalu untuk menyemak “keperluan” pemberian tunai bayaran petroleum kepada Pahang, Kelantan, dan Terengganu, langkah yang dilihat bakal menyelesaikan perbalahan yang digunakan sebagai isu dalam pilihan raya umum.

“Sampai sekarang saya masih lagi tidak mendengar sebarang berita berkenaan jawatankuasa tersebut,” kata Husam.

Beliau juga yakin pengumuman Najib itu bagi meraih sokongan rakyat Pahang untuk pilihan raya umu ke-13 akan datang, yang mana harus dilaksanakan menjelang April berikutan mandat Barisan nasional (BN) akan tamat.


Pada Ogos 2010, Kelantan telah memfailkan saman terhadap Petronas kerana gagal membayar royalti untuk minyak dan gas yang dikeluarkan dikawasannya termasuk usahasama antara Terengganu, Thailand dan Vietnam.


Menurut mereka, Putrajaya berhutang RM800 juta setiap tahun sejak 2005, namun kerajaan menolak dakwaan tersebut ekoran kawasan perairan di mana lokasi tersebut dijalankan.

Namun Husam menjelaskan kepada The Malaysian Insider, terdapat kaedah untuk mengira perbezaan ratio untuk lima peratus royalti berkenaan kepada semua pihak yang berkepentingan di medan minyak sekiranya terdapat dua atau lebih pihak yang menyatakan perkongsian wilayah perairan.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.