Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ni semua mahadhir punya pasal, dah sampai kifarah



Thursday, November 1, 2012

Apa yang dilakukan Mahathir, dirasai sekarang - YB DRS. KHALIL IDHAM LIM

 
16 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

ANGKARA kegilaan bangunkan negara tanpa mengimbangi tahap pencapaian orang Melayu pada zaman Mahathir , merupakan antara punca orang Melayu terus ketinggalan . 
 
 
KEGELOJOHAN Mahathir untuk capai negara maju waktu itu tidak mampu melibatkan orang Melayu secara keseluruhan kecuali segelintir kroni terpilih sahaja . Sebab itu DEB untuk Melayu capai 30 % gagal .

Kesan KEGELEJOHAN tersebut , pembangunan negara tampak hebat , nilai hartanah melambung , malang nya tahap orang Melayu masih rendah . Dengan tahap rendah sudah pasti pendapatan pun rendah , Maka berlaku lah gejala tidak seimbang , harga negara terus mahal sebaliknya pendapatan rakyat , khusus orang Melayu terus murah . 

Saya masih ingat kumpulan kami beli Van Nissan C20 hanya dengan harga RM17,000 sahaja pada tahun 1985 . Untuk tunai Haji hanya RM5,000.
 
Yang menjadi masalah nya hari ini harga barangan , perkhidmatan dan pengurusan meningkat berkali ganda , sedangkan pendapatan rakyat sekadar sekali ganda . 
 
Kesan nya rakyat semacam dipaksa memerah tenaga siang dan malam untuk meningkatkan pendapatan bagi mengejar kos hidup yang terus meningkat . Menunjukkan rakyat , khusus orang Melayu belum bersedia , berbanding kaum Cina yang sudah lama terlibat dalam dunia perniagaan . 

Setelah kita di dedahkan dengan pelbagai ketirisan kewangan yang bernilai bilion trilion dalam kegelojohan membangunkan negara maju , barulah kita sedar bahawa rupa nya Mahathir ketika itu telah pun punya agenda tersendiri . Atau beliau terikut-ikut cara Jepun maju melalui program pengswastaan , melalui slogan Pandang Ke Timur waktu itu . 
 
Tanpa menyedari majoriti orang Melayu tidak mampu mengejar . Diberi pada kroni Melayu projek , banyak yang gulung tikar sebab bukan ushawan , yang ada Melayu kaya dengan komisyen dan sebagai proksi pemegang harta pemimpin .

Bagaimana Malaysia hari ini ? , MALAYSIA HARI INI MERUPAKAN SEBUAH NEGARA YANG TIDAK SEIMBANG . HANYA TERSERLAH DI KALANGAN NEGARA DUNIA KE TIGA . ITU PUN KITA SUDAH MULA BERSAING DENGAN MEREKA . 
 
MALAYSIA TIDAK AKAN MENCAPAI STATUS NEGARA MAJU DENGAN PEMBANGUNAN FIZIKAL SEMATA-MATA , SEDANGKAN TAHAP PEMIKIRAN PEMIMPIM DAN ORANG MELAYU MASIH DI BELENGGU MENTALITI MELAYU ZAMAN SILAM .
 
 
 


































































































































0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.