Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Penganalisis: 'Mengapa Tun M pilih Abdul Hadi?'
NORSHAHZURA MAT ZUKI
24 November 2012
Mohamed Mustafa Ishak
Mohamed Mustafa Ishak
SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempunyai kelebihan berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk beliau dianggap oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pemimpin layak diangkat sebagai Perdana Menteri jika pakatan pembangkang berjaya mengambil alih pentadbiran negara pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Dua sarjana yang juga pemerhati politik tanah air berpendapat, sebagai negarawan yang sudah puluhan tahun bergelumang dalam arena politik negara, Dr Mahathir sudah tentu mempunyai cukup keupayaan untuk menilai kelayakan dua tokoh pembangkang itu, apa lagi beliau sendiri pernah berdamping rapat dan mempunyai hubungan kerja yang sangat dekat dengan Anwar.


"Tun (Mahathir) sudah tentu mampu melihat kelebihan pada Abdul Hadi berbanding Anwar dan dia juga tahu siapa yang lebih baik untuk rakyat dan negara," kata Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak.


Berbanding Anwar, katanya, Abdul Hadi tiada krisis atau masalah peribadi.


"Isu peribadi mampu menjejaskan kredibiliti seseorang pemimpin jika dia sering dikaitkan dengan imej negatif," katanya.


Sehubungan itu, katanya, keyakinan Dr Mahathir bahawa Abdul Hadi lebih layak jadi Perdana Menteri berbanding Anwar adalah satu pandangan perlu dikongsi orang ramai kerana pemimpin Pas itu tidak mempunyai sejarah seperti Anwar.


Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Sivamurugam Pandian berkata, perkara yang paling utama dilihat Dr Mahathir dalam membuat penilaian itu sudah tentu aspek moral yang membezakan kedua-duanya.


“Tun Mahathir melihat kelebihan yang ada pada Abdul Hadi berbanding Anwar yang pernah didakwa atas tuduhan moral sebelum ini. Selain itu, Abdul Hadi juga memimpin parti besar pembangkang, iaitu Pas yang merupakan sebuah parti yang berstruktur dan tersusun.


“Mungkin inilah salah satu faktor yang menyebabkan Abdul Hadi dipilih oleh Tun Mahathir,” katanya.


Sivamurugam berkata, seseorang Perdana Menteri mempunyai tanggungjawab besar memastikan wujudnya kestabilan berterusan dalam negara.


“Ciri-ciri penting seorang Perdana Menteri ialah mampu memelihara kestabilan, keselamatan dan urus tadbir serta permuafakatan dengan mempertahankan perpaduan masyarakat rencam,” katanya.

 
  • Ishak Abdol · Top Commenter · Senior System Consultant at IDA Singapore
    Berapa banyak kah kerusi yang di tandingi atau akan di menangi oleh parti politik? Bukan suatu permasalahan, yang terpenting adalah mutu dan rekord kerja seorang calon parti atau penyandang wakil rakyat bagi kerusi kawasan undi tersebut, yang telah di lakukan selama berhidmat menjadi wakil rakyat kawasan undi tersebutdan. Scenario begini, memang sudah menjadi lumrah pengharapan setiap rakyat kerana poltik bukan sahaja untok mentakbir negara tapi juga untok mentakbir perihal ehwal dan keperluan penduduk setempat untok menentukan masa depan sebuah pariti politik itu boleh di terima atau di ketepikan oleh rakyat.
    • Ishak Abdol · Top Commenter · Senior System Consultant at IDA Singapore
      Rakyat Malaysia lebih mantang lagi bijak untok menilai kan calon atau wakil rakyat tersebut dengan rekord kerjayaan nya seperti perancangan plan kebajikan, pembangunan prasarana seperti air bersih yang bermutu, bekalan eletrik yang mantap lagi menyeluroh, perhidmatan penyiaran siaran eletronik seperti internet, radio dan TV dapat di perluaskan kepada setiap pelusuk kawasan undi tersebut, pembentongan longkang longkang dan parit yang lebih sempurna untok mengelakan kebanjiran, kemudahan asas seperti pembinaan lebih banyak sekolah, balai raya untok kegunaan para penduduk, jalan raya yang bermutu lebih sempurna, perhidmatan awam seperti perhidmatan bas yang mengcukupi lagi bersepadu, hidmat kecemasan perubatan seperti klinik, perhidmatan ambulans dan balai polis dengan rodaan sukarelawan keamanan yang lebih berkesan, pusat bantuan kepada para penduduk tersebut di waktu kecemasan, sesi dialog pertemuan penduduk dengan wakil rakyat kerap di lakuakn untok mendengar permasalahan, kerumitan dan maklum balas daripada para penduduk pendudok kawasan itu, mengadakan banyak aktiviti kemasyarkatan untok memupok kesejahteraan dan menjamin keamanan penduduk di kawasan tersebut.
    • Ishak Abdol · Top Commenter · Senior System Consultant at IDA Singapore

      Ini persoalan yang harus di berikan perhatian khusus lagi penting oleh calon itu sendiri dengan parti tersebut kerana rakyat yang akan menentukan keberkesana rekord calon dan parti tersebut.
    • Fuad Husain · Top Commenter · Tukang kayu at Kementerian Pelajaran Malaysia
      MOHAMED MUSTAFA ISHAK PROFESOR CALI MAKAN. "Sertai saya di #DemiRakyat dan jadilah perubahan yang kita mahu di negara kita. Kami memerlukan anda. Tontoni video di http://www.demirakyat.my/
  • Ishak Abdol · Top Commenter · Senior System Consultant at IDA Singapore
    Jikalau seorang pemimpin itu atau calon itu hanya berkumandang sekali semasa semusim pilihanraya aje kerana untok mendapat sokongan undi, terus menghilang selepas itu, seharus nya di tolak rakyat Malaysia.
  • Yang Reti Base · Top Commenter
    Maafkan aku wahai dua ekor profesor lembu,
    Dr Mahathir hanya menganjing-anjingkan Haji Hadi sahaja. Kamu berdua tak kenalkah Mahathir hipokrit itu bapak setan yang
    dikenali,
    • Razman Rashid · Top Commenter
      Sinar patut tanya pendpt Tun M sendiri. Bknnya prof kangkung 2 org ni

      Mula2 ingat nak cuba2 saja, tapi bila tengok duit masuk hari2 USD25, rasa syok la pulak. Join je terus dh dpt USD4.
      Daftar FREE dulu disini:
      http://stiforp.asia/wangmasuk
  • Ahmad Saifullah Razali · Top Commenter · Uthm
    kah kah kah , Tun M cakap camtu pon nak buat analisis , hahha . Tun M tu sekejap cakap Karpal Singh sekejap ckp Hj Hadi blh jd PM . yg penting bukan Hj Najib hahhaa
  • Abu Abup · Top Commenter
    Laa sekor lagi prof. kangkung, aku baru komen kat artikel prof. kangkung shamsul.
  • Abu Huzaifa Saad · Top Commenter · Edinburgh, United Kingdom
    dulu masa dia nak resign dia pilih pak lah..lepas pilih paklah apa jadi??? dia tak puas hati dgn paklah...kesian pak lah... nak buat kerja pun tak senang... jadi apa yang dikata tak semestinya betul...tak payah sampai kita nak menganalisis ...
  • Fuad Husain · Top Commenter · Tukang kayu at Kementerian Pelajaran Malaysia
    MOHAMED MUSTAFA ISHAK PROFESOR CALI MAKAN. "Sertai saya di #DemiRakyat dan jadilah perubahan yang kita mahu di negara kita. Kami memerlukan anda. Tontoni video di http://www.demirakyat.my/
  • Marzuki Mahmud · Top Commenter
    tak usah bagi pendapat bodohle. Dia paling takut kalau Anuar jadi PM. Itu jawapannye.
  • Zinbad Battle Station · Top Commenter · Smk victoria kl
    dia ni vc paling haprak sekali..totok umno..hancur lah UUM..
  • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
    profesor kangkung hamba bertanya. berapakah jumlah timbalan perdana menteri yg dilantik oleh mahathir yg benar benar mendapat keyakinan beliau. jawabnya tak sorangpun. jadi tak payahlah nak perbodohkan rakyat dgn analisa kangkong anda.
  • Tsabit Zaid · Top Commenter
    Jawapan nya Che Det takut terbongkar rahsia kemungkaran nya selama 22 thn menjadi PM. Hakikat nya yg sebenar Che Det tidak pernah mempercayai orang berlatar belakang agama memegang ketua pemerintah. Kerana mulut longkang nya beliau terpaksa menjilat sesuatu yang di benci pada pemimpin pas dgn menuduh pemimpin yang sesat. . Kemudian isu ini di polemik oleh prof kangkong konon nya Mahathir kenal siapa Anuar Ibrahim dengan berdasarkan persepsi dan fitnah yg di ciptakan oleh Che Det sendiri. Sy nasihat prof kangkong supaya jangan merendahkan intelektual / pemikiran di tahap yg lebih rendah dan hina.
  • Shah Putra Adijaya · Top Commenter
    Mudah sahaja utk lantik Hj Hadi menjadi PERDANA MENTERI...caranya, semua kerusi yg dipertandingkan PAS perlu diberi kemenangan khususnya ahli2 Umno dgn mengundi calon2 MP Pas...jika ini berlaku... Insyallah..impian dan hajat Tun M melihat Hj Hadi menjadi PM tercapai !!! Najib pula kini tidak lagi menjadi pilihan Tun M !!!
  • Abdul Hamid Rashid · Top Commenter
    Apa dr mahathir ingat kalau Haji Hadi jadi pm dia bolih terlepas dari di dakwa ke ? kalau Hadi jadi pm dan laksanakan hudud siap le kau anak beranak beratur menunggu hukuman yang selama ini kau dok hina-hinakan selama ini
  • Aduka Hijau · Top Commenter
    Najib ada masalah peribadi ke? Tak boleh jadi PM? Kalau mahathir pun sokong hadi, makna nya najib ada masalah lah.
  • Aduka Hijau · Top Commenter
    Atau tun mahathir dah nyayuk ke?
  • Ronaldino GM
    Dr.mahatdir dulu tukang pelingkup UMNO,SEKRANG NAK JADI TUKANG KARUT PULAK.MACAM MACAM KERJA NAK BUAT

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.