Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


Mahathir: Anwar perlu syukur, bukan kritik kerajaan
JAMILAH HAMZAH
3 Disember 2012
Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
 
PUTRAJAYA - Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini membidas kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang mendakwa Perhimpunan Agung Umno 2012 minggu lalu hanya memfokus strategi mempertahankan kuasa pemimpin parti teras Barisan Nasional (BN) itu, dengan menegaskan bahawa kerajaan telah menyumbang jasa kepada seluruh rakyat Malaysia termasuk Ketua Pembangkang itu.

Menurut bekas Perdana Menteri, Anwar sebenarnya berpeluang mengkritik seperti sekarang disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama.


Beliau berkata, Anwar tidak akan mendapat kedudukan seperti sekarang dan berpendidikan tinggi sekiranya Umno tidak memberi peluang kepadanya untuk melanjutkan pelajaran di institusi berprestij, yang dahulu dikhaskan untuk golongan kerabat diraja.


Anwar pernah belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar.


Kata Dr Mahathir, Anwar sepatutnya perlu berterima kasih kepada kerajaan BN yang banyak membantunya untuk menjadi seorang pemimpin.


"Dia dapat bercakap seperti sebab kebajikan kita, kalau tidak, dia tak ada di situ," katanya.


"Dia (Anwar) sepatutnya berterima kasih, bersyukur sepanjang masa kerana kerajaan BN inilah, 'aku boleh bercakap banyak'," kata beliau pada sidang media selepas program santapan minda Bersama Tun Dr Mahathir Mohamad di bawah tajuk "Politik dan Perjuangan Ekonomi Melayu" anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu di sini hari ini.


Pada satu sidang media pagi tadi, Anwar mendakwa Perhimpunan Agung Umno yang berakhir kelmarin bertindak sebagai platform pemimpin Umno untuk mengekalkan kedudukan kuasanya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, bukannya menjaga kebajikan rakyat dengan membincangkan isu-isu rakyat.


Anwar juga berkata, pemimpin Umno yang takut kehilangan kuasa juga telah menggunakan peristiwa 13 Mei 1969 sebagai isu untuk menjejaskan peluang PR.


Anwar dipecat dari kerajaan dan parti pada 1998. Ketika itu beliau merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden.


Mengulas lanjut, Dr Mahathir yang juga bekas Presiden Umno berkata, sebelum ini Anwar tidak boleh bercakap dan mengkritik di hadapan rakyat sekiranya beliau tidak diberikan peluang pendidikan oleh kerajaan BN dengan memiliki jawatan seperti sekarang.


Dalam pada itu, Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri dari 1981 hingga 2003 memberitahu, kekayaan ekonomi adalah pencetus kepada kekuasaan politik.


Menurutnya, jika mempunyai kekayaan ekonomi seseorang individu boleh mengekalkan kuasanya termasuklah kuasa politik.


Bagaimanapun, beliau berkata, kuasa politik boleh dipisahkan dan tidak akan kekal seperti memiliki kekayaan ekonomi."Kuasa politik tidak akan kekal lama dan lebih mudah untuk dipisahkan berbanding kuasa ekonomi.


"Kekayaan ekonomi yang dimiliki oleh seseorang individu akan menjadikannya berkuasa selagi memiliki kekayaan tersebut," katanya.


Justeru kata beliau, orang Melayu boleh mencapai kejayaan dalam bidang ekonomi dengan mengamalkan prinsip disiplin.
 
  • Haji Mohd Yusof Muda · Top Commenter
    Begitulah lamanya BN memerintah sehingga mereka merasakan rakyat patut bersyukur kepada BN kerana memberi pendidikan...mereka lupa bahawa rakyatlah yang telah memberi amanah kepada mereka untuk memerintah dengan adil...menjaga kebajikan rakyat...menyediakan segala keperluan rakyat...bukannya mencari kekayaan untuk dibolot oleh pemimpin dan anak beranaknya...semenjak Umno dikuasai oleh golongan koporat masing-masing menggunakan peluang untuk mengayakan diri sendiri dan merasuahkan rakyat untuk mengekalkan kuasa...mereka seolah-olah tidak takut balasan amalan mereka di akhirat nanti...
    • Abdullah Yew · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
      Bang oi, si zuraidah ketua Wanita PKR tu beli kereta2 mewah worth sampai berjuta tu, duit datang dari mana?

      Bila aku cakap macam ni, ko cakap fitnah. Pi type sendiri la IC dia kat website saman tu.

      Ko jawab dulu. sebelum dok cerita pasal orang lain. cakap macam pandai je. sibuk cakap pasal orang. berak sendiri tak basuh. ape la.
    • Haji Mohd Yusof Muda · Top Commenter
      Beli kereta mewah dengan duit halal tidak salah bang...
    • Mohd Jihad · Top Commenter
      Mcmana rakyat nak pilih PR.. baru je menang sepenggal di Selangor dah boleh kumpul kereta beharga juta2.. Aku nak beli proton pun amek masa 9 thn.. No more votes for PR..
  • Tolakumno Tolakbn · Top Commenter · University of Oxford
    wah bukan main takbur lagi ko a.yew , cakap serupa anjing kurap je..besar sgt ke jasa umno kepada ko, umno ni tahu nk ungkit je benda yg dia buat, siap cakap ikhlas lagi, bagi brim ungkit, bagi 100 ungkit, kalau dah kerajaan persekutuan tu kena la jaga negara tidak kira negeri tu pembangkang yg menjadi kerajaan, wajib kena tolong, kalau umno ni merasakan dia dah lebih melayu tolonglah kelantan tu bagi hak royalti minyak, sabah kena bagi 20% royalti sebab sabah jauh ketinggalan dari negeri lain. KO MEMANG BANGANG WAL MAMPUS WITH UMNO HARAMJADAH ABDULLAH YEW..ni kali la
  • Muhammad Hafizz · Top Commenter
    selalunya anwar di tuduh ejen cia ejen yahudi, ayat mahahthir kali ni laen mcm berlembut je...anda dah nampak tanda2 nya? kah kah kah..
    • Mohd Jihad · Top Commenter
      Ok laa tu.. Byk kenyataan Mahathir sekarang ni mesra kpd Islam.. Mungkin Hidayah Allah sudah sampai.. Tahniah Dr M.. teringat lg musuh2 politik beliau mengelarkan "Maha Firaun"..."Maha Zalim".. Kpd musuh2 politik beliau, mintalah kemaafan drp Dr M sebelum terlambat..
    • Jontrabota Rambo
      Mohd Jihad, hang dok bodek, ada apa ka.........
    • Abe Piea · Top Commenter
      ... disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama? Belit cakap nampak.
      Baru2 ni saja; sebelum ni (zaman Che Det merintah) puas ge DSAI kena belasah, lockup, turun naik mahkamah ratus kali, penjara 6 tahun dll.
      Rehat dan beramallah..
  • Mohd Jihad · Top Commenter
    Cayolah Dr M.. PM terbaek abad ini.. Masih teringat lg bantuan kamu ke atas saudara Islam di Bosnia.. Dr M memang terbaek... Moga2 diberi hidayah utk menjadi insan yg soleh & berjaya di dunia & akhirat..
    • Razman Rashid · Top Commenter
      habis jasa pengundi yg mengundi BN smpai dh perintah malaysia 55thn nk kira mcm mana plak? Pengundi yg undi BN dulu dh ramai lompat masuk PR. Mereka dh bersama PR, tp jasa mereka dulu undi BN jgn lupa. Buat sesuatu kebajikan tu biar ikhlas, kalau dah ungkit, tak ikhlas namanya. Lagipun, mereka pergi belajar pakai duit rakyat, bkn duit BN. Awat che det ingat harta rakyat tu harta BN ka??

      Mula2 ingat nak cuba2 saja, tapi bila tengok duit masuk hari2 USD25, rasa syok la pulak. Join je terus dh dpt USD4.
      Daftar FREE dulu disini:
      http://www.stiforp.asia/wangmasuk
    • Jontrabota Rambo
      golongan UMNO, BN dah sebati dgn mengampu/bodek/ memfitnah.
    • Raja Baling · Top Commenter · Works at PDRM
      Razman Rashid, ni sekor lg pro pakatan yg bangap. yg bulat x kan dtg menggolek n yg pipis x kan melayang. faham ke ko ayat2 ni
  • Ikan Masin · Top Commenter
    UMNO telah terlalu lama memerintah dan bergelumang dengan rasuah, penyelewengan dan salahgunakuasa. Susdah-sudahlah tu....Tapi tak mahu mengaku pulak tu....
  • Alias Yahya · Top Commenter · Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
    Umno sepatutnya bersyukur...Mahadir lupa Ajal maut, rezki dan jodoh pertemuan dari Allah..bukan UMNOo...Ko jdi PM dulu pon Allah bagi amanah tapi ko buat Malaysia mcm bapak lu punya...
  • Abdullah Yew · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Salah UMNO jugak la Anwar suka lelaki ensem. sekolah satu jantina ni harus di hapuskan. contohnya MCKK la. memang tak semua, tapi ramai macam tu.

    Humans are social animals-Aristotle.

    Bila takde pompuan, tu yang dok mula 'socialize' dengan sama lelaki tu. Cuba perhatikan bebudak sekolah Alam Shah, MCKK, St John, VI, memang banyak yang macam tu.

    Anyway, Anwar memang bangsat. aku sanggup mati daripada dipimpin oleh orang yang rosak pegangan aqidahnya.

    Malaysia akan mencipta sejarah dunia kalau Anwar Ibrahim jadi PM. The first homosexual PM in modern history. buat malu je.
    • Mohtar Dahalan · Top Commenter
      munafikun..
    • Kitakan Geng · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      ahyew: benarlah apa yang hang kata...mudah2an matilah hang sebelum pr menang nanti....
    • Azman Adnan · German
      dulah yew ni jenis binatang...dah lama aku duk perati hujah dia,buat malu kaum nama yew je.....hidung mcm khionzir sudah..
  • Rozak Zaki · Top Commenter · Design Engineer at Electro-Mechanical Engineering Technology
    AKU MASIH INGAT DAN SAMPAI BILA PUN AKU TAK LUPA..MAHA FIRAUN INI MENGHINA HUKUM HUDUD DAN RASULULLAH....
    1. Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif.
    2. (Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992) “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”
    3. Hanya yang diperlukan ialah bersyukur kepada Tuhan. Nikmat dan rezeki yang kita dapati bukan daripada orang yang menyampaikan. Jika tidak orang itu, orang lain yang akan menyampaikannya. Jadi kita juga tidak perlu berterima kasih kepada Nbi Muhammad SAW...See More
  • Azhar Ibrahim · Top Commenter
    Maksud Dr M DSAI juga perlu bersyukur apabila matanya lebam ditumbuk Rahim Noor dahulu.Juga dapat masuk penjara 6 tahun dgn percuma
    • Bee End · Top Commenter
      Dahulu senjata tun memang berkesan iaitu ISA..
    • Mujahiddin Bolzan · Hamba Allah at Islam
      Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan
      sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.

      Surah Al-Hujurat Ayat 6.
    • Abe Piea · Top Commenter
      ... disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama? Belit cakap nampak.
      Baru2 ni saja; sebelum ni (zaman Che Det merintah) puas ge DSAI kena belasah, lockup, turun naik mahkamah ratus kali, penjara 6 tahun dll.
      Rehat dan beramallah..
  • Azhan Ishak · Sekolah menengah kebangsaan lui barat
    Sibuk je tun ni..nape tun takut sgat ke gan anwar..mntak2 tun kena duk sg buluh takbir..A.B.U
    • AaMy Bisnes · Giat mara
      www.Step2Rich.net/nak_income Anda semua di jemput menyertai kami dalam pemasaran produk Step2Rich.net kami, sebagai alternatif kepada menambahkan pendapatan anda dalam kemelut kegawatan dan kos kehidupan yang makin meningkat.Hanya dengan modal sekali RM25 anda berpotensi mendapat pendapatan tanpa batasan..bakal ke indonesia tak lama lagi tempah posisi anda sekarang.
    • Rosmadi Abu Bakar · Top Commenter
      adakah MAHADIR ditakdirkan untuk MELIHAT KEJATUHAN AMENO?
    • Alidah Rahman · Open University Malaysia
      Azhan Ishak...awak ckp mcm le awk tu baik sgt...sekurang2nya semasa beliau jd PM pembangunan Msia mcmna?..fkr2kan le...'bersyukur dgn apa yg ada, jgn dikejar yg tak pasti'..itulah yg trjd kpd 4 negeri dibwh pembangkang...
  • Syed Munir · Top Commenter
    Betul kata Tun Mahathir...setju 1000%!
    • Abe Piea · Top Commenter
      ... disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama? Belit cakap nampak.
      Baru2 ni saja; sebelum ni (zaman Che Det merintah) puas ge DSAI kena belasah, lockup, turun naik mahkamah ratus kali, penjara 6 tahun dll.
      Rehat dan beramallah..
  • Al Jawaie · Top Commenter
    WAHAI RAKYAT MALAYSIA.......FIKIRKAN:-
    1. Kerajaan Jepun, UK, Korea, US, Thailand dll bertukar Pemerintah... Negara tetap Maju.
    2. Tidak ada minyak, sawit, balak, air...Singapura lebih maju. Malaysia bertambah "Hutang Negara"...... cukai, barang keperluan, sarahidup NAIK.
    3. Kerajaan Yg Memerintah... bertanggongjawab kepada rakyat.... BUKAN membalun khazanah Negara utuk pemimimpin, keluarga &kroni2 sahaja.
    4. Bersyukur kepada ALLOH jika kesenangan yg diperolehi rakyat datang dpd Pemerintahan yang ADIL, TIDAK SALAHGUNA KUASA, TIDAK RASUAH...
    5. Jangan gadai MARUAH diri ikut acuan/ternakkan UMNO(baru)/BN...... GadaiKAN Syariat bagi yg beragama ISLAM.
    TUN MAMAK KUTTY DAH MULA BERASA 'KECUT' KPD DSAI/PR.
  • Noh Alan · Top Commenter · SMK Belaga 83-86
    Kebanyakan pemimpin pr khasnya pkr umpama tetamu yang makan lebih dari apa yang dihidangkan atau dengan bahasa kasa melahap habis sampai licin. Namun selepas kekenyangan tidak pula ucapkan terima kasih, malahan memburukkan tangan yang memberi mereka makan. Itu adap biasa dalam pr.
  • Hasaruddin Hassan · Top Commenter · Works at Business Owner
    Ramai yang kufur nikmat...dah berjaya, kaya dan berkuasa, lupa jasa ibu-bapa, pemiimpin negara dan negara sendiri yang menjadi tmpat teduh dan mencari rezeki..Nak jd PM walau dgn cara apa sekali pun...bila hilang mula tergadah, masa senang lupa segalanya...
    • Mohd Jihad · Top Commenter
      Masa Anwar jd Pemangku PM, ada dia kisah nak bg pendidikan percuma? Ada dia kisah nak bg kurangkan interest rate?.. Bila dah kena tendang, barulah mencari rakyat.. Minta rakyat jgn terpesona dgn kehebatan Anwar yg hebat berpidato..
    • Nasir Ariffin · Top Commenter
      Mohd Jihad
      ANUAR TU PEMANGKU PM KAN, APA HAL PUN DIA KENA RUJUK PADA KETUA DULU.
      KALAU TAK BETUL MINTA MAAF SAYATAK BERAPA PANDAI
    • Fuad Husain · Top Commenter · Tukang kayu at Kementerian Pelajaran Malaysia
      UMNGOK BE END NI ADALAH LEMBAGA MAKAN FREE, SIANG BUAT PENAFIAN, MALAM HIDUP KETAKUTAN. KESIAN !
  • Saipon Anuar Othman · Top Commenter · Sek.men.tunku sulong
    piirrah tua kutuk...semoga panjang umur dpt tidur kat sg buluh
  • Wan Saifuddin Wan Asnawi · Asia E University
    Gila kuasa nak angkat anak kau jd PM. ......org lain kau tindas
    • Mohd Jihad · Top Commenter
      Apa yg ko merepek ni.. Dulu teringat kempen Anwar pasal nepotisma.. Tuduh Dr M amalkan nepotisma.. Laa ni, sudah senyap isu nepotisma sebab PR yg terlebih sudah.. Lim Kit Siang n Lim Guan Eng... Anwar & Izzah.. Nik Aziz & Nik Abduh.. Karpal n Gorbind.. tak larat nak tulis lg..ramai sgt..
    • Alza Klate · Top Commenter · Manchester United
      FIRASAT SONGSANG,QADA DAN QADAR ALLLAH YG MENENTUKAN,KAU PEGANG ITU, KAU SELAMAT, BERSYUKUR LAH ATAS NIKMAT NYA
    • Kirito Asuna · Top Commenter · Butler at I love Japanese Girls
      anwar lg gila kuasa..nik ajis x yah citer lg giler kuasa org tua tu..nakkan kuasa hingga kafirkan org lagi...cam hukum allah tu alat mainan bg dia..cam sundal la nik ajis ni
  • Cikgu Rosli · Top Commenter · University Science of Malaysia
    UMNO/BN memrintah dengan kuasa yang diberi oleh rakyat, Duit yang dicukai dari rakyat. Ramai pemimpin UMNO menjadi kaya raya kerana projek kerajaan yg diperolehi secara tidak sah dan penyelewengan. Lihat anak2 pemimpin umno, Jumpa makwe pun naik helikopter, tayar kereta je mengalahkan pendapatan kebanyakan rakyat setahun. itu baru anak....!!! Pemimpin UMNO merasakan mereka ni "Raja-raja" dalam negara ni dan orang lain adalah hamba rakyat yang mesti menjadi kuli mereka selama-lamanya. Kami mau KERAJAAN RAKYAT, OLEH RAKYAT, UNTUK RAKYAT DAN BERJIWA RAKYAT.
  • Norleli Abu Anas · Top Commenter · London, United Kingdom
    aduhai Tun, you are the best !!!
  • Ezzham Hamzah · Top Commenter
    Syaitan mana ada ingat pada Allah, sedangkan kehidupan kita hanyalah ujian selagi nyawa masih ada.Semua yang ada milik Allah kita hanya menjadi pemegang amanah didunia ini.Tidak ada sesiapa boleh mengaku mereka punya, setelah mati tinggallah semua itu untuk menjadi amanah bagi yang hidup ini,Tun mahathir lupa dengan kenikmatan kepada nya hanya sementara saja dan bukan milik abadi.Allah memberi peluang kepadanya untuk bertaubat sebelum nyawanya diambil.
  • Bee End · Top Commenter
    TAK SEMESTINYA RAKYAT AKAN JADI PELARIAN DINEGARA SENDIRI.... SETIDAK2 TUN YANG HARUS BERSYUKUR DIANGKAT MENJADI PM..
    • AaMy Bisnes · Giat mara
      www.Step2Rich.net/nak_income Anda semua di jemput menyertai kami dalam pemasaran produk Step2Rich.net kami, sebagai alternatif kepada menambahkan pendapatan anda dalam kemelut kegawatan dan kos kehidupan yang makin meningkat.Hanya dengan modal sekali RM25 anda berpotensi mendapat pendapatan tanpa batasan..bakal ke indonesia tak lama lagi tempah posisi anda sekarang.m
  • Mohtar Dahalan · Top Commenter
    itulah mahathir...bidas, sinis, perli itulah kehebatannya...,
    dia bolih buat orang bergaduh.., bercakor sama sendiri...dari jauh dia tepuk tangat...
  • Love Umno · Top Commenter · Kampung Hulu International University
    Seorang tua nyanyuk
    mendaki usia senja
    bagai orang putus wayar
    dan kubur melambai manja
    tanpa dia menyedarinya..
  • Jamaluddin Abdullah Din · Top Commenter
    Aku sokong abd yew. Hidup bnnnnnnnn, hidup najib. Anuar takut ngan najib sbb najib lbh bijak darinya
  • Fuad Husain · Top Commenter · Tukang kayu at Kementerian Pelajaran Malaysia
    UMNGOK BE END NI ADALAH LEMBAGA MAKAN FREE, SIANG BUAT PENAFIAN, MALAM HIDUP KETAKUTAN. KESIAN !
  • Rosmadi Abu Bakar · Top Commenter
    aik,,kata dah NYANYOK...buleh pakai ke STATEMENT orang yang NYANYOK?
  • Gaban Gabankedayan · Top Commenter
    Kena buktikan PR langsung tak ada rasuah..baru boleh citer.
    • Mohd Aizat Kamal · Top Commenter
      lah..awat ler ang ni bengap bebeno..kalau dalam pr ni ada rasuah..dah lama media2 masa umno kejor dah ..kn tv dan media2 kebayak kan lebih kepada umno..kahkahakhakh..ayat serupa org bangang abadi jer ang..kui2..ni cybertrooper umno? kih2..pi belajar dulu bab ckp2 ye...patot ler tun ckp org2 pandai2 ramai kt dlm pr.. :-D
  • Zaliadi Mohamad · Top Commenter
    Agak takbur ulasan yg dibuat Tun..
  • Insan Shafa · Top Commenter · Saint Joseph University
    Guru agama sementara dari Labuan yang dipecat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) selepas menghadiri ceramah Pakatan Rakyat, mendakwa menerima borang keahlian Umno selepas ditelefon seorang pemimpin Umno setempat.

    Guru tersebut, Qatrun Nada Mohd Latfi juga mendakwa bahawa dalam perbualan telefon tersebut, beliau dinasihatkan bahawa sebagai kakitangan kerajaan beliau hanya boleh bergiat aktif dalam parti Umno.

    Beliau mendakwa borang itu dihantar secara serahan tangan pada 11 Oktober, dua hari selepas beliau ‘dinasihati’ pemimpin Umno berkenaan yang juga seorang senator Dewan Negara.

    Beliau bagaimanpun tidak mengisi borang itu dan menerima notis pemecatan pada 24 Oktober dan berkuatkuasa 1 Disember lalu.
    • Nasir Ariffin · Top Commenter
      Insan Shafa
      KAKITANGAN KERAJAAN TAK BULIH BERPOLITK KALAU NAK BERPOLITIK JUGA KENA MASUK UMNO.TAK GITU KE.
  • Suhaimi Aspha · Student at Oxford Universty
    pertahankan nasib melayu............. saya xnak melayu hilang maruah kerana sikap kebencian yang tidak berasas............ seperti apa yang berlaku pada mesir, lubnan, iraq. saya nak hidup melayu. umno saya sokong kamu. teruskan perjuangan walau di caci dan dihina.
  • Hakam Adli · Top Commenter · UKM
    ada hati tun nk pujuk nuar, tun dh lupa ke apa jd dgn nuar........
  • Abdul Manap · Top Commenter
    Menurut bekas Perdana Menteri, Anwar sebenarnya berpeluang mengkritik seperti sekarang disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama.
    XDE UMNO, ORANG JADI BISU..............
    ----------------------------------------------------------------
    Anwar tidak akan mendapat kedudukan seperti sekarang dan berpendidikan tinggi sekiranya Umno........
    XDE UMNO, XLEH BELAJAR...................
    ---------------------------------------------------------------
    "Kekayaan ekonomi yang dimiliki oleh seseorang individu akan menjadikannya berkuasa selagi memiliki kekayaan tersebut," katanya.
    WE WILL SEE, ORG TAKBUR..............................
    ---------------------------------------------------------------
    MAMAK NI INGAT UMNO NI TUHAN KER? CAKAP RIAK NK MAMPUS. XDE UMNO, KO XLEH BRCAKAP, XLEH BELAJAR, (XLEH NK TIDUR, XLEH NK BERAK, XLEH NK MAKAN XNAK CAKAP?). DAPAT SEMUA TU SEBAB UMNO.
  • Othman Jamaluddin · Top Commenter · Geologist at Petronas
    Madey code...'menyumbang jasa kepada seluruh rakyat Malaysia termasuk Ketua Pembangkang itu. Menyumbang masukkan Anuar kedalam PENJARA.
  • Awang Kamal · Top Commenter · International Islamic University Malaysia
    kalau mcm ni baik xpayah jadi negara demokrasi..jadi komunis lg baik..xpayah dah parti2 ni..xpayah nak kritik kerajaan..apedaaa....
  • Mhd Amran · Teluk Intan
    Solat buat...syirik pun buat...jasamu dikenang....
  • Nasruddin Mohamed Noori · Dimasyq
    Ni sore lagi x sedar diri.
  • Aleyp Fireshades · Setting moto at Kerja merempit
    yalah itu ankara dia kerana tamakan kuasa.
  • Mohd Nasir · -
    zaman ini zaman edan
  • Andre Setiawan · Top Commenter
    Hanya bersyukur pd Allah swt bukan pada umno..
  • Rambo Shukur · Top Commenter
    AI..BETUL TUH..NI LAH JASA UMNO DAN BN TERHADAP ANWAR... MCM2 LG YG UMNO DAN BN BG HADAIH KAT ANWAR DAN PR...
  • Orangsama Ben Laden · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    "Kekayaan ekonomi yang dimiliki oleh seseorang individu akan menjadikannya berkuasa selagi memiliki kekayaan tersebut," kata mantan perdana menteri. Itu sebab beliau sehingga kini masih bertungkus lumus menghimpun kekayaan keluarga sehingga anak beliau menjadi ''tauke'' kilang arak terbesar san maguel
    Tetapi manusia seperti ini tidak boleh lagi dijadikan ''imam'' kerana beliau dgn jelas mengatakan ''hudud tiada dlm Al-Qur'an'' dan ''hukum hudud dicipta oleh ahli2 feqah''. Barangkali sebab kepercayaannya itu, beliau enggan melaksanakan hukum Allah ni. Tetapi yg peliknya sehingga kini pihak jabatan agama Islam, mufti dan jakim masih membisu sepi. Persepsi begini akan terus menerus ''menggoncang'' iman atau pegangan generasi muda Islam natijah dari kata2 bekas perdana menteri yg berbangsa melayu dan beragama Islam. Klik link dibawah dan lihat sendiri:-
    http://www.youtube.com/watch?v=3Dh8lfPm4RQ
    http://wargamarhaen.blogspot.com/2011/08/arak-san-miguel-dan-mirzan-mahathir.html
  • Umno Lamar Pas · Top Commenter
    Mengapa belajar pilih bulu, apa rakyat biasa golongan peria kasta saperti Tun kata " melanjutkan pelajaran di institusi berprestij, yang dahulu dikhaskan untuk golongan kerabat diraja.
    Anwar pernah belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar." Bush, Obama, Osma Ladin belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar juga kah? Orang tua kita hantar sekolah bisa tak boleh jadi pemimpin kah. Tun becakap dah nampak balik asal alam kanak-kanak, mula-mula kita merangkak, berjalan, belari, apa bila had umur dah lanjut kita revers kambili balik asal, apa yang kita cakap lepas tu kita lupa. Rehat lah Tun, tak payah nak jadi hero lagi, pihak Umno dah terdesak minta idea Tun, hard dish dalam computer Tun dah banyak virus.
  • Ibjhjismail Maie · Top Commenter · University of Malaya
    apa punya standard komen mahathir ni,macam tak sekolah aja???atau sebab tu mirzan ada kilang arak,mohzani ada petron...rakyat terutama melayu terus layu dan makan nasi bungkus dan air kotak aja????hidup melayu ,melayu mama?????????
  • Jamal Dean · Top Commenter · University Malaya
    BN akan kalah teruk pada PRU 13 kerana..SALAH GUNA KUASA..RASUAH..KORONI..CAKAP TAK SERUPA BIKIN..PENYELEWENGAN..SALAH PILIH CALON...TEELALU BERKUASA..saya sayang BN..
  • Badrul Muneer · Top Commenter · UUM
    Haji mohd yusof ni adalah haji keparat. haji yg tak bersyukur. haji tak pakai kopiah. haji mudah cepat lupa.
  • Lada Jarum · Sekolah biasa
    malunya mendengar kata2 itu dari seorg yg dianggap sebagai negarawan....
  • Enal Wahab · Kolej pertanian malaysia
    setuju 100%.sepatutnya kerajaan BNlah rasa bersyukur & terhutang budi dengan rakyat kerana memilih mereka dan membayar pelbagai jenis cukai untuk negara demi menjaga kebajikan rakyat dan pembangunan negara. kita hanya akan terhutang budi sekiranya program pembangunan negara& kebajikan rakyat, menggunakan duit Parti BN!
  • Nazriaziz Alsheikh · Top Commenter · Pemulung Hati dan Jiwa Rakyat Marhaen at Bangsaku
    Hujah macam keling mabuk todi. Sudahlah woiiii.....aku meluat setiap kali si Kutty ni berkomentar. Tapi kerana Malaysia ini negara demokrasi, kita tidak boleh pula halang Si Kutty ini bersuara. Biarlah si Kutty ni cakap puas-puas.
  • Abe Piea · Top Commenter
    ... disebabkan kebajikan Umno yang turut dinikmati beliau sendiri sekian lama? Belit cakap nampak.
    Baru2 ni saja; sebelum ni (zaman Che Det merintah) puas ge DSAI kena belasah, lockup, turun naik mahkamah ratus kali, penjara 6 tahun dll.
    Rehat dan beramallah..
  • Achad Mihardja · Top Commenter · STP
    mana dulu ada BN, mana sama UMNO dulu dengan sekarang, dulu orang UMNO bergolok bergadai nak bela rakyat, UMNO sekarang termasuk le mahathir tak puas-puas nak kumpul kekayaan, betul kan!
  • Mona Fendi · Top Commenter
    siape yg spatut ny bersyukur..rakyat tau pemimpin umno, siape yg bayar gaji elaun mereka..adakah puak2 umno ni membayar cukai sprti kita dn semusa keperluan asas mereka ditanggung oleh rakyat tp puak2 umno pecah amanah merembat segala harta kekayaan rakyat mlysia , mereka menglembukan rakyat seolah2 mlysia ni harta makbapak mereka dn rakyat lembu mereka tp itu thn 60an dn spesis lembu yg masih ada hnya dlm umno dn cybertrooper ny, spesisi ni mudah dilembukan oleh umno ngan sedikit hsbuan tuk terus berkuasa dn kumpul harta, kita cabar puak2 umno ni istihar harta mereka...bersni ke idak
  • Hassan Hassan · Top Commenter
    mahadir pun sebenarnya dalam dilema ketakutan..yela dulu dia fitnah anuar.mcm2 saksi yg tampil tapi last2 dibebaskan mahkamah tanpa disabitkan kesalahan..alahai pemimpin umno ni memang celaka la.dari mahadir bawak ke najib semua syaitan.pembunuh..
    • Alidah Rahman · Open University Malaysia
      Astagfirullah...smpai gtu skali kenyataan awak? panggil org celaka, syaitan, pembunuh?...awak dah pegang ke dosa pahala, syurga neraka kat tangan awak tu? Allah Maha Mengetahui atas segala2nya...amin...istghfarlah
  • Side Alyahya · Top Commenter · SMA Al-Khairiah, Temerloh
    anwar perlu bersyukur 1.di tuduh meliwat 2.di penjara free selama 6tahun+ 3.di tumbuk,d belasah sampai lebam dan hampir lumpuh 4.dicanang dalam media 24/7 sbgai tali barut yahudi, tidak pandai ekonomi..nyanyuk nk mmpos dah tun setan d kenali nie..atau pon mabuk san miguel.
  • Ali Awang · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia · 148 subscribers
    Kenapa orang kita suka mengungkit-ngungkit tentang jasa, mana ada pahala. Kesian jika kita buat banyak jasa tapi diungku, tiadalah pahala nanti. Patut kita syukur dengan jasa kita ramai orang boleh jadi pemimpin, ramai orang boleh jadi kaya. Betul tak?
  • Jon Kraker · Top Commenter
    tanpa umPORNO sesapa pon boleh lanjutkan pelajaran. apa yg umPORNo buat hanyalah amanah. klu nak suruh dikenang takyah buat kerja dan takyah memerintah. dan jgn guna duit rakyat.....

    makin tua makin nyanyuk PM nie.
  • Hassan Hassan · Top Commenter
    kat tv3,utusan,dll boleh la ko cakap mcm2.ibarat pihak lawan diikat ko buleh hentam sana sini.sebab tu ajak berdebat semua kaninna umno ni takut.
  • Ajib Hex Creativex · Top Commenter
    'Bersyukurlah kepada kerajaan amno bukan pada allah' - Umngok
  • Mohd Aizat Kamal · Top Commenter
    .kami dah tk fikir nk dengar cakap mcm umnoooo tu......1 sebab....korang nak tau kenapa?? cuba korang tengok harga barang kita cam na? tinggi kan..cam na zaman2 anak cucu kite kelak? tumpo ler deme yop..skang zaman berkebajikan..untuk kurang kan kos sara hidup rakyat....kami mahu kan tu...dari terus2 mati kelaparan.....dengan camera aes lg.....singapore & brunei keluar malaysia...bawak 1 negeri diorang bleh kaya...makna ya setiap di negeri di malaysia ni...bayak hasil bumi..kenapa hasil bumi di malaysia ni tk membantu untuk mengurang kan kos sara hidup kami....lepas tu kami dengar kes rasuah jer.mahu tk bengang rakyat kt bawah ni..kami tertekan kat bawah ni..pihak atasan tak abis2 kes rasuah2.....cam tu kami nak undi umno? adk beradik ak ada 9 org....campo mak ayah ak ada 11 org....tp yg undi umno cume mak & ayah ak..mana kala anak ya yg 9 org semua pas.....sebab apa? sebab kami mahu kan perubahan...dan umno tk mampu memperbodoh kan kami rakyat kt bawh ni
  • Ana Jutawan · Vokasional
    Bukan Umno yang menentukan segala nya Hanya ALLAH saja yang berkuasa.
  • Wan Perkasa · Top Commenter
    syukur kepala hotak mu madey... aku kalau jumpa ko aku ludah!
  • Hasrul Hassan · University of Tulsa
    Apapun Tun komen menarik perhatian pihak lawan & penyokong... Ramai yang mudah lupa, kufur nikmat & tak bersyukur.. Memanglah rezeki Allah bagi, tapi kalu yang jadi ketua puaka,
    bencana lah jawabnye.. Saya tak fikir Tun bermaksud BN nak mengungkit.. cuma nak menjawab tuduhan yang UMNO tak buat keje & asyik bolot kekayaan negara.. Ramai yang membutakan mata dengan kemudahan & pembangunan di sekeliling.. Minta BN bersyukur dipilih rakyat katanya, di India & Indonesia, demokrasi juga, rahsuah berleluasa & ramai yg tak terbela... Di Greece demokrasi juga, sampai bankrap... Jadi rakyat juga patut bersyukur bila kerajaan dipilih, rakyat umum terbela nasibnya walaupun tak sempurna. Tak jadi undi PR sebab ramai sgt yang ego, hipokrit & suka bodohkan orang...
  • Mohd Rejab Ahmad · Top Commenter · ICTC
    Selepas tinggalkan kerajaan kepada Pak Lah,Mahadir bukan sahaja kutuk Pak Lah sebagai individu malah sebagai PM.Lebih dari itu,sebagai menunjukkan kebencian pada Pak Lah dan UMNO yang berada dibawah pimpinan Pak Lah,Mahadir keluar pula dari UMNO,tapi Pengerusi Petronas tidak pula dilepaskan.Serangan Pak Lah tidak berakhir malah terus berlangsong hingga kini dan antara jadi mangsa adalah KJ.Itulah Mahadir yang makin bercelaru otaknya.
  • Ben Orraya · Top Commenter
    dr m,bolih aku tanya apakah tahap ketakutan sekongkolan mu terhadap manusia bernama anwar??
    tahap oren atau tahap merah???
    lebih baik kau berdoa agar agar manusia anwar tu tidak mengunyah sekongkolan mu nanti
  • Mohd Fazli Norman · Sekolah Menengah Taman Ehsan
    kalau Allah nak tenggelamkan m'sia ni sekelip mate dan bile2 pon boleh. jgn takbur. jauhi syirik. pesanan utk diri sendiri jgk. sekian..
  • Donn Juan · Top Commenter · Politeknik pahang
    Mahathir pun patut bershukur...kalu x senasib dgn husni mubarak...
  • Talib Ismail · Top Commenter
    TUN it's to late now to comment on DSAI. la ni rakyat yang tak puas hati bukan DSAI
  • Joe Labu
    wahai si tua,jangan ingat hidupmu xmati2...
  • Asri Aris Mohamed · Top Commenter · Kuli at Penarek Becha
    terimakasin tun sebab selama pemerintahan tun anak beranak tun menjadi semakin kaya raya.rakyat patut bersyukur sebab harga minyak semakin naik kalau dibandingkan negara2 pengeluar minyak yg lain.nasib baik kerajaan beri BR1M, lepas jugak 2 saman AES.syukur dan terimakasih byk2 tun miguel!
  • Abd Hamid · Top Commenter · SMK Dato Lokman
    MANGKIN NYAYUK DIA NI,MACAM DAH TAHU BN NAK TENGGELAM.
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.