Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Najib: Kabinet Bayangan baik untuk rakyat
Wartawan Sinar Harian
7 Disember 2012
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak
SHAH ALAM - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyambut baik sekiranya pembangkang membentuk Kabinet Bayangan sambil berkata, ia "baik untuk rakyat."

"Ya, sudah tentu! Saya mengalu-alukan mereka membentuk Kabinet Bayangan," kata Presiden Umno yang juga Pengerusi Barisan Nasional.


Bercakap dalam satu wawancara khas bersama ahkbar The Malay Mail, Najib berkata, pembentukan Kabinet Bayangan adalah prasyarat bagi mewujudkan sistem dua parti yang disebut-sebut pembangkang selama ini.


"Mereka menuntut mereka mahukan sistem dua parti, tetapi mereka yang tidak melengkapinya. Jika mahu membentuk sistem dua parti seperti Sistem Westminster, Kabinet Bayangan adalah prasyaratnya. Ini cabaran kepada mereka dan mereka tidak melengkapinya," ujar Najib.


Pada Pilihan Raya Umum 2008, Pas, PKR dan DAP yang kemudiannya bergabung di bawah Pakatan Rakyat berjaya menafikan majoriti dua pertiga tradisi BN di Parlimen.


Bagaimanapun pemerhati politik berpendapat, dalam tempoh beberapa tahun ini, perikatan itu dilihat sering bercanggah pendirian dalam hal-hal yang berkaitan dasar parti seperti DAP yang tidak dapat menerima hukum hudud Pas.


Najib ketika ditanya sama ada beliau sanggup duduk semeja dengan pembangkang bagi membincangkan hal-hal kenegaraan berkata, boleh tetapi hanya melibatkan sesetengah perkara sahaja.


"Untuk isu-isu tententu yang memerlukan persefahaman biasa mungkin boleh. Tetapi mereka tidak ada dasar perpaduan seperti itu, anda tahu itu.


"Mereka adalah perikatan yang longgar, mereka mempunyai ahli yang bermacam warna daripada tiga parti yang berbeza," jelas Najib.


 
  • Abu Abup · Top Commenter · Orang melayu perlu hapuskan Umno - Tunku Abdul Rahman
    Menteri Sukan Indonesia meletak jawatan selepas menjadi suspek kes rasuah. Nampaknya, amanah sebagai seorang pemimpin yang dipilih rakyat lebih dipraktikkan di Indonesia berbanding di Malaysia.
  • Sangkakala Ajal · Top Commenter · Supervisor at Tanah Perkuburan
    KABINET BAYANGAN ATOK LU....BUBAR LA PARLIMEN TU....
  • Mohd Suhami Sa'aim · Top Commenter · NANYANG INSTITUTE OF ELECTRONIC
    Ada aku kesah ke bn nak lantik sapa2 ke lembu ke,antu ke orang minyak ke
  • Mohd Suhami Sa'aim · Top Commenter · NANYANG INSTITUTE OF ELECTRONIC
    Apa la sibuk nak ngok n lihat org punya kabinet bayangan,nak komen ke atau nak kondem kan lantak la PR nak lantik sapa2 pun ...
  • Shahrulzaman Shafie · Top Commenter
    NAK BUBARKAN PARLIMEN PON TAKUT , ALIH ALIH NAK TAHU KABINET BAYANGAN PARTI PEMBANGKANG, APA HAL?
  • Afiq Muhammad · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    itu hanya pandangan seorang bernama DS Najib, bukan pandangan kebanyakan rakyat. pandangan kebanyakan rakyat berbeza, sayang DSN tak pernah mau dengar....
  • Pakdoe Allan · Top Commenter
    HOTAK KO LA...KALO UMNO BUAT SEMUANYA BAIK UNTUK RAKYAT...BUTOH!!!
  • Miswan Giman · Top Commenter · Works at JKR Selangor
    'Baik untuk rakyat' bukan lagi bayangan tapi satu kenyataan... Pakatan Rakyat mampu melaksanakannya... InsyaAllah..
  • Mat Akmal Akmal · Top Commenter · Sekolah pondok
    PM adalah seorang yang bijaksana..baik sekiranya pembangkang membentuk Kabinet Bayangan sambil berkata, ia "baik untuk rakyat."Adalah lebih baik sekiranya adakan perdebatan diantara pembakang bagi mengupas isu-isu yang berbangkit ianya baik untuk rakyat menilainya.Jangan hanya berani dibelakang tapi tidak berani berdebat didepan dengan pemmbakang.Ini cabaran kepada Perdana menteri bagi melengkapi sistem demokrasi bagi menghadapi PRU 13.Tak payah duduk semeja dgn pembakang memadai dengan mengadakan debat.Ini yang dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia.Debat baik untuk rakyat...!!
    • Afiq Muhammad · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      setuju.... debat DSAI & DSNR.....
    • Abe Piea · Top Commenter
      Setuju, debat antara kepimpinan tertinggi lbh baik drpd berjaja pasal kabinet bayangan...

      Yang penting apa yg dibayangkn rakyat, aspirasi rakyat, harapan rakyat terhadap kemampuan, amanah, intergriti organisasi parti yg nak dipilih. Rakyat memilih 'pekej'. Pajej yg terbaik pasti punyai pengurusan/kabinet yg baik.

      Cth. Abe Piea pakai kereta honda (antara kereta terbaik dunia), tak tahu pun sapa2 pimpin sykt Honda sbb pakej yg baik menyebabkan Abe Piea percaya dgn pimpinan atas Honda wlu tak kenal..

      A.B.U.BeeNd!!
  • Cintai Kebenaran · Top Commenter · Tiada
    Bila da nak KO Agak2 ada ker nak duk semeja dengn dato seri najib? Bhahahahahaha... BUBAR PARLIMEN.. Pak piem, PRU nya bila sic? Waduh saya sudah kangan sama PRU... Bhahahaha.. Allah Huakbar..
    • Nor Aslina
      bila kjaan sudah bertukar..
      bkn senang..try le tgk apa yg akan jd nanti
    • Joe Islam · Top Commenter
      ok kita sama try, jgn syirik kata bn plak yg bg aman, Allah yg bg aman Malaysia ni... hg takut apa?
    • Sya Mel · 22 years old
      jom la try...xnmpak lagi ka umno dah nazak...apa yg akan jadi??? kat slangor penang kedah kelantan..ada org mlayu cina india mati sbb xmakan??xdak wehh...mcm tu jgak kat ngeri BN...kita kna pandai nilai la..jgn buta hati sgt...ok cik aslina?
  • Kiteman Derani · Top Commenter · IKM s.petani
    Jika Pm umum awal tarikh PRU 13 adalah baik untuk rakyat..
    • DzulSharif Dzul · Top Commenter · Works at Kuli-kuli sahaja
      PM Najib jgn menyebok hal PR lah...bubar jer parlimen cepat lagi baiklah...sebelum tu bagi dulu senarai Kabinet Bayangan BN pulak dan Kabinet Bayangan Negeri2 PR jika BN menang pulak....
  • Irwan Jamai · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
    "Bagaimanapun pemerhati politik berpendapat, dalam tempoh beberapa tahun ini, perikatan itu dilihat sering bercanggah pendirian dalam hal-hal yang berkaitan dasar parti seperti DAP yang tidak dapat menerima hukum hudud Pas."

    Pemerhati sebelah mana tu? Itu dia mungkin terlepas pandang umno juga tidak dapat menerima Hudud Islam...Saya menanti "Hudud yang sebenar" seperti cadangan seorang adun dari umno Johor...agaknya2 ada tindakan susulan untuk memastikan Hudud ini terlaksana??
  • Syed Sheikh · Top Commenter
    Najib sengaja nk pasang jerat.....nnti dia kutuk, hina dan fitnah kebinet bayangan PR. Semua pelusuk malaysia akan d hebah melalui media. Pelanduk saja yg lupa kan jerat........PR bukan pelanduk.
  • Pas Jeli Kelantan · Top Commenter · P.A.S College
    Guane Terrr, Tok Jib...? Dah nak bg kat kami kerrr? Bubar la cepat, automatik kabinet kami terbentuk....:-)
  • Sabah Man
    Kalo kabinet bayangan PR, Najib tak takut tapi lebih takut kpd bayang-bayang rakyat.
  • Ahmad Sidry Hussin · Top Commenter · Founder, CEO at SINAR INSPIRASI NIAGA SENDIRIAN BERHAD · 799 subscribers
    mana kabinet bayangan umno plak?
  • Tulunsarayo Morok-orok · Top Commenter · National College
    ala.... berani kah buat kabinet bayangan tu, cuba la!..Baru kena gempak dengan langkah mayat Karpal Singh,PAS sudah terketar dan langsung tukar slogan beb...Nuar juga tercekik dengan isu moralnya yang 'disimpan' oleh sekutu pembangkangnya, mana mungkin Anwar berani buat yang akan menyakitkan hati2 puak berkenaan.

    poorah laaa....
  • Abe Piea · Top Commenter
    Debat antara kepimpinan tertinggi lbh baik/penting drpd berjaja pasal kabinet bayangan...

    Yang penting apa yg dibayangkn rakyat, aspirasi rakyat, harapan rakyat terhadap kemampuan, amanah, intergriti organisasi parti yg nak dipilih. Rakyat memilih 'pekej'. Pajej yg terbaik pasti punyai pengurusan/kabinet yg baik.

    Cth. Abe Piea pakai kereta honda (antara kereta terbaik dunia), tak tahu pun sapa2 pimpin sykt Honda sbb pakej yg baik menyebabkan Abe Piea percaya dgn pimpinan atas Honda wlu tak kenal..

    A.B.U.BeeNd!!
  • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
    kabinet bn sdiri tercalit dgn pelbagai skandal rasuah besar besaran bernilai berbillion, spt kata kata shiekh fadhil. pentadbiran selangor pulau pinang kedah dan kelantan bukti pakatan mampu mentadbir dgn baik. dipinjam kata ketua audit negara, amalan pengurusan kewangan negeri secara telus dan berhemah. mampu menjana lebihan pendapatan disamping tawaran insentif bg mengurangkan heban rakyat berpendapatan rendah.
  • Edli Saad · Top Commenter
    jadikan ini satu realiti bkn bayangan [BAIK UNTUK RAKYAT BALA UNTUK SETAN YANG DI KENALI]
    jgn bagi lembu jadi menteri
  • Paklang Labu · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    Pembangkang memang tidur satu bantal, satu tilam dan diatas satu katil,,,oleh kerano katil kocik,,PAS terpelanting dokek sobolah kanan,,PKR terjatuh sobolah kiri,,yang tinggal DAP..sobab DAP corodek,,tidur dokek tongah...nak naik ateh katil balik PAS merayu habeh,,PKR kono cium kaki DAP,,,DAP tambah bongkak dan cumo sonyum yo,,,padan muko...fikirlah macam mano rupo Kabinet bayangan Pakatan Rakyat nanti,,,,,fikir yo..
    • Skypin Jj · Top Commenter · Sekolah menengah mahmud mahyidin
      mungkin paklang labu pernah datang meeting pr kot. sebab tu tahu hal2 pr. baik hati2 nanti kena tindakan oleh umno, dapat jadi wakil nanti
  • Ketawa Mat · Top Commenter · University of ontahmano
    kahkahkah...CAKAP APA PUN TAK GUNA..kahkahkah

    kahkahkah...MEMEKAK PUN TAK KENA...kahkahkah

    kahkahkah...AJAK DEBAT..BUKAN BUDAYA KITA...kahkahkah

    kahkahkah...JGN CAKAP BANYAK..JAWAB KES DEEPAK DULU..kahkahkah
  • Seterik Farick · Top Commenter · Kuching, Malaysia
    Aku sokong BN. Rasanya tak perlu kabinet bayangan, lepas menang nanti, bentuk lah kabinet yang mantap untuk rakyat Malaysia.
  • Syukri Amri · Top Commenter · Murabitun at NGo
    NAK BAYANG APA LAGI. DAH TAK ADA BAYANG. KEMAS JE. FAIL C4 KE FAILM MONGOLIA KE. CEPAT CEPAT KEMAS.
  • Kiteman Derani · Top Commenter · IKM s.petani
    Debat umno dgn pr adalah baik untuk rakyat
  • Khaizan Ahmad · Top Commenter
    http: http://www.ustazamin.com/2012/12/universiti-kehidupan-233-agenda.html

    Universiti Kehidupan 233 – “Agenda Kristian Untuk Malaysia Terbongkar Di Jerusalem..”
    Sila Tuan-Puan Baca mengikut web yang tertera diatas.
  • Khaizan Ahmad · Top Commenter
    Pemimpin yang baik dan berpendidikan xmudah melatah . Bayangan ini secara xlangsung akan memperlihatkan Cina Harbi akan menjadi Ketua Khalifah bagi pengikut PAS dan PKR. Bagi yang berilmu dan menjdikan ilmu satu petunjuk ianya jelas akan memperak perandakan melayu dan islam khasnya,
    • Ismail Muhamad · Top Commenter
      Karpal berkata,,kalau u mau jadi pm,,u kena tunjukan Jam Omega tu,,Alahai,,
  • Khaizan Ahmad · Top Commenter
    Istimewa untuk iswan Giman

    Kantoi !! Pendedahan dari Dr Mohd Asri Dalam Twitter !! PAS MAKAN DUIT ANAK YATIM !! Sebarkan !!
    http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2012/12/kantoi-pendedahan-dari-dr-mohd-asri.html
  • Khaizan Ahmad · Top Commenter
    Camna nak bubar Parlimen awal2 Pakatan dah kibarbendera putih kerana mereka nak tunggu tempoh dan mereka tahu ganya itulah talian hayat mereka cuma kaldai dan anjing buruan saja melalak melolong seperti dirasuk jin.
  • Borneo Menggugat · Top Commenter · Kota Kinabalu
    bila nak debat dgn Anwar Najib ?
    debat adalah prasyarat demokrasi moden dan sihat
    takut debat, ertinya, tak memenuhi prasyarat .....
    he.he.heeeee ...... elok letak jawatan jeeeee
  • Spark Plug · Top Commenter
    utk apa dan mcm mana kabinet bayang ini? mcm budak2 main masak2 ke? guna daun sebagai duit... segala wang rakyat salur masuk ke kerajaan pusat... apa faedahnya? pr xde untung apa... alih2 kena condem dgn pencacai umnogok... klu lu berani debat kongsi pandangan tontonkan pada rakyat agar rakyat menilai hujah mana yg bernas dan berguna itu lebih berfaedah dr berpura-pura (bayangan) memerintah negara tp setiap keputusan dibakul sampahkan... cuma main2 berlakon ja jadi pm... hehe dia berlakon ja jd pm mana boleh pakai kata2 dia... kepala hotak hg.
 
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.