Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
SHAH ALAM - Antara cara terbaik un
Penganalisis: Cegah sabotaj, pilih calon layak
WARTAWAN SINAR HARIAN
4 Disember 2012
tuk mencegah budaya sabotaj dalam parti adalah tidak memilih calon secara bidan terjun.
Penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berkata, kebanyakan sabotaj disebabkan rasa tidak puas hati dari orang tidak terpilih, walaupun selama ini dia rasa mempunyai kelayakan, bekerja keras dan banyak berkorban demi parti.
“Parti perlu membuat pilihan terbaik dengan mengutamakan mereka yang banyak berjuang untuk parti.

“Semangat setia kawan haruslah dipupuk. Ia perlu disemai daripada akar umbi. Jentera parti perlu diperkasakan dengan nilai pendidikan melalui ceramah dan bengkel tentang dasar dan perjuangan teras dan sejarah penubuhan parti,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azmi Hassan berkata, perlu ada sistem ganjaran untuk mereka yang tidak terpilih sebagai calon.
“Umno juga tidak boleh ketepikan mereka yang mempunyai cita-cita untuk menjadi calon, tetapi tidak terpilih.

“Mereka perlu diberikan peranan dalam jentera pilihan raya,” katanya.
Menurutnya, ahli yang melakukan sabotaj perlu dikenakan tindakan disiplin.

Kelmarin, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, BN akan memperoleh kemenangan kerusi dua pertiga pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), jika ahli-ahli tidak sabotaj parti.


  • Azman Alias ·  Top Commenter · Smc85
    Tinggallah Wak seman sorang-sorang dalam umno...yang lain bakal kena tindakan disiplin kerana sabotaj parti....sabotaj ni bukan setakat robohkan bilik gerakan saja...yang rasuah,salah guna kuasa atau menjadikan parti sumber kekayaan berlebihan itu lebih besar sabotajnya terhadap parti.Cadangan Prof Azmi memberi ganjaran kpd yg tak terpilh menampakkan Prof pun 2x5 dgn parti BN.

    • Ben Karemo ·  Top Commenter · Malacca High School
      Siapa yang tak marah n nak buat sabotaj...kata nak pilih wakil yang boleh diterima rakyat dan boleh berkerja....tetapi sampai kat peringkat tertinggi...tak di calonkan ...sebab bukan geng dia...itulah politik...

      Semua org perlukan duit.Tetapi tidak tahu bagaimana untuk memperolehinya.Layari dan anda tentukan.Mungkin ini jawapan anda. http://mohdaidil.stiforpmy.com/?SOURCE=Sinar

      • Solehan Remot ·  Top Commenter · Pengerusi at Koperasi Pendidikan Kuala Selangor Berhad
        Pilih yg layak adalah satu budaya yg tak pernah ada dlm umNO.Tahun 75 Cikgu Jabar calon paling layak utk DUN Morib semua cawangan dan penngundi telah sepakat tapi MB Selangor waktu tu pilih kroni.Akhirnya 3 penggal Cikgu Jabar (bekas SU Umno )jadi calon bebas di Dun Morib.Sabotaj sebab tak ikut kehendak rakyat.Kalau masih amalkan sikap pilih kroni,sabotajlah.Siapa besar antara rakyat dan kroni.

        • Mohd Saleh Senin ·  Top Commenter · Rawang, Selangor
          dalam umnu ni semua nak jadi calon bukan sebab nak bela rakyat cuma nak pikat artis je bangsat punya bangsa

      • Rosmaiza Daud ·  Top Commenter
        CALON LAYAK TAK ADE DALAM UMNO ,KAK IJAT LEMBU NAK BERTANDING LAGI,MAHATHIR YANG SURUH NAJIB LETAK KAK IJAT LEMBU NFC,KITA TENGOK KEJATUHAN UMNO BN PALING TERUK NANTI DALAM PRU 13

        • Seterik Farick ·  Top Commenter · Kuching, Malaysia
          Tu lah saya dah kata, kalau calon tu tangkap-muat sahaja, maka akan ada yang sabotaj pati. Bayangkan seorang pemimpin cawangan atau bahagian yang telah lama berjuang dalam UMNO tetapi diketepikan hanya kerana ada colon yang berwibawa kononnya, yang tak pernahpun mengisi borang UMNO pun. Ini yang kerap membuat ahli berkecil hati.

          • Fuad Husain ·  Top Commenter · Tukang kayu at Kementerian Pelajaran Malaysia
            JIKA MAHU BERKONGSI...AYUH KONGSI STATEMENT INI : UMNGOK BE END ADALAH LEMBAGA MAKAN FREE. IA SARAT DENGAN PENAFIAN DAN HIDUP DLM KETAKUTAN

            • Zainal Jiee
              Semua yang nak mencalonkan diri beranggapan mereka adalah calon yang layak. Isu sabotaj akan berpanjangan.

            • Asri Aris Mohamed ·  Top Commenter · Kuli at Penarek Becha
              dah terbiasa dgn rasuah bila xterpilih terpaksa buat sistem ganjaran.rasuah jugak namanya tu.kalu dibiarkan BN terus meneraju negara alamat muflislah negara kita ni.semua nak dirasuahnya.tapi bila da xde kuasa dan wang pun xde yg masuk maka mati beaganlah umno..keh keh keh..


            0 orang berkata:

            free counters
             
            Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

            Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

            Usage Rights

            DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.