Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Wednesday, March 11, 2015


Pakatan kemuka usul kecam hakim ‘tidak munasabah’ dalam kes Anwar OLEH MOHD FARHAN DARWIS


Usul Pakatan Rakyat di Parlimen antara lain mahu hakim Mahkamah Persekutuan yang menjatuhkan hukuman penjara ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim diselar kerana gagal bertindak menurut keputusan penghakiman terdahulu termasuklah keputusan mereka sendiri.

Usul Pakatan Rakyat di Parlimen antara lain mahu hakim Mahkamah Persekutuan yang menjatuhkan hukuman penjara ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim diselar kerana gagal bertindak menurut keputusan penghakiman terdahulu termasuklah keputusan mereka sendiri.

Pakatan Rakyat (PR) menuntut agar kelima-lima panel hakim Mahkamah Persekutuan yang terlibat menjatuhkan hukuman bersalah dalam kes liwat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dibahaskan di Parlimen.

Pemimpin PR dipercayai sedang dalam proses menyerahkan usul berkenaan kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia atas alasan hukuman lima tahun penjara terhadap Anwar adalah keputusan "luar biasa" dan tidak disokong secara undang-undang atau fakta munasabah.

"Kelima-lima hakim tersebut cuma menjadi mengiyakan pandangan hakim perbicaraan terhadap kewibawaan (Mohd) Saiful (Bukhari Azlan) dan gagal untuk bertindak menurut keputusan penghakiman terdahulu termasuklah keputusan mereka sendiri.

"Kelima-lima hakim tersebut mengkesampingkan fakta material yang penting terhadap kebarangkalian kisah yang diceritakan Saiful dan tidak menarik kesimpulan yang betul daripada fakta tersebut, perbuatan itu tidak berlaku dan DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) tidak bersalah atas apa-apa kesalahan," kata petikan usul berkenaan.

Anwar dihukum penjara lima tahun pada 10 Februari lalu atas kesalahan meliwat Saiful, yang merupakan bekas pembantunya.

Lima hakim yang terlibat dalam kes itu adalah Tun Ariffin Zakaria, Tan Sri Raus Sharif, Tan Sri Abdul Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Datuk Ramly Ali. – 11 Mac, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

1 orang berkata:

Anonymous said...

Anwar kena bersumpah utk menambah keyakinan rakyat....walaupun tiada dlm syarak tetapi gunakan hukum adat utk meyakinkan pengundi...

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.