Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SEBAB UMNO ASOBIYAH, MAKA DIA KEMPEN LA PERKAUMAN !

         Fitnah dan kempen perkauman
Posted on Tuesday, December 27 @ 17:20:50 PST by tokdalang

 
Oleh Abd Shukur Harun

Bermula dari keputusan PRU Ke-12 yang menghantar tsunami politik di mana Pakatan Rakyat memperoleh kemenangan besar, Umno/BN memperhebat kempen perkauman terhadap PAS dan DAP.

Secara tidak benar mereka menggambarkan bahawa DAP adalah dominan dalam Pakatan Rakyat, sementara PAS kononnya hanya mengikut kehendak DAP.


Ini suatu fitnah besar terhadap PAS. Analogi palsu ini dijaja bertahun-tahun oleh Umno/BN dan ditiupkan kembali dengan hangatnya menjelang PRU Ke-13 untuk mengekalkan kepentingan kuasa Umn/BN yang bergelumang dengan rasuah, penyelewengan dan pelbagai lagi.

Mereka menjaja premis ini terurtama di luar bandar, kerana mereka yakin dakwaan ini mudah diterima oleh orang Melayu di kampung disebabkan sekian lama digambarkan oleh Umno/BN ini bahawa DAP adalah parti perkauman Cina dan berbahaya kepada orang Melayu jika Pakatan Rakyat berkuasa.

Apabila PAS melancarkan ‘Negara Berkebajikan’, parti perkauman itu menuduh pula PAS menukar perjuangan dari negara Islam kepada Negara Berkebajikan. Ia dijaja oleh pemimpin parti itu di mana saja.

Lebih malang, tuduhan ini disambut oleh segelintir umat Islam yang menganggap mereka bijak, tetapi terperangkap dengan kekeliruan, lebih-lebih lagi mereka tidak mengerti akan perbezaan antara dasar dan strategi parti.
Adapun ‘Negara Berkebajikan’ ialah pengisian sahaja. Ini bermakna PAS sudah sampai kepada marhalah pengisian terhadap konsep asalnya  dan ini tidak difahami oleh sesetengah pihak yang tidak sedar kejahilan mereka.

Betapapun penjelasan yang diberi berulang kali oleh pimpinan PAS di pelbagai forum dan majlis penerangan, namun isu ini terus dimanipulasi oleh musuh PAS dan mereka yang keliru bahawa kononnya PAS tidak lagi memperjuangkan Negara Islam, tetapi sudah beralih kepada Negara Berkebajikan’. Ini adalah fitnah besar yang diduga akan diperhebat oleh mereka menjelang PRU Ke-13. Inilah cabaran yang dihadapi oleh PAS.

Adalah mustahil untuk mengharapkan musuh politik PAS atau pihak yang sehaluan dengannya melihat premis Negara Berkebajikan ini dengan pemikiran rasional, tenang, terbuka dan berlapang dada. Lebih-lebih lagi tidak mungkin mereka hendak melihat persoalan ini dari sudut ilmu, merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah serta ulama muktabar.

Mereka yang tidak ada kepentingan politik kepartaian dan tidak juga disalut oleh kebencian, nescaya akan melihat Negara Berkebajikan ini secara ilmu dan rasional dan menghargai usaha PAS.

Adapun konsep Negara Berkebajikan adalah pelaksanaan kepada Konsep Negara Islam yang menekankan kepada pemerintahan yang adil dan baik, saksama, memberi perlindungan kepada rakyat, hak mereka dan kerajaan.

Ia dalah manifestasi dari konsep negara yang disebut oleh al-Quran iaitu Baldatun Tayyibatun wa Rabbun Ghafur (Negara yang sejahtera dan mendapat keampunan Tuhan Yang Maha Pengampunan) di mana tunggaknya ialah ubudiah iaitu pengabdian diri kepada Allah SWT, Tuhan Yang Maha Mencipta, Pengasih dan Penyayang.

Negara Berkebajikan ditakrifkan sebagai kerajaan beramanah dalam seluruh sistem pemerintahan, termasuklah pentadbiran, perundangan, kehakiman, politik, ekonomi, sosial dan lain-lain.

Negara Kebajikan juga, menurut ulama, membawa kepada pembinaan sebuah masyarakat yang berlumba-lumba melakukan kebajikan (Istibaq al Khayrat) dan saling bekerjasama (at-Ta'awun) ke arah kejayaan (al Falah) pemerintah dan rakyat di dunia dan di akhirat.

Adapun dokumen Negara Berkebajikan yang diutarakan oleh PAS ini telah dibahas dan diluluskan oleh pimpinan tertinggi dan Majlis Syura Ulama PAS, setelah dibincangkan secara terperinci dengan rujukan Al-Quran dan dan Sunnah serta pandangan ulama  muktabar.

Saya sendiri turut hadir sebagai pemerhati di beberapa majlis perbincangan di antara pimpinan PAS dan beberapa tokoh ekonomi dari Perancis, Indonesia, Scandinavia dan beberapa tokoh ekonomi dalam negeri. Mereka berbincang secara mendalam perbezaan konsep ‘Negara Kebajikan’ (Walfare State) yang diamalkan oleh negara Barat dengan ‘Negara Berkebajikan’ (Caraing Society) yang ada di dalam Islam.

Ini bermakna perkara Negara Berkebajikan telah dibincangkan secara mendalam dari aspek fiqh, politik dan kepentingan ummah serta rakyat perlbagai kaum. Oleh itu adalah tidak benar sama sekali untuk mengatakan bahawa PAS sudah menukar haluan perjuangannya dari Negara Islam kepada Negara Berkebajikan.

Dalam hal ini saya merakamkan kembali sebahagian petikan kenyataan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Haji Nik Abd Aziz Nik Mat mengenai hal ini di mana beliau memberi jaminan bahawa Majlis Syura Ulama selaku badan pemantau kepada parti sama sekali tidak akan berpeluk tubuh jika dasar parti dilanggar atau dirombak.

Justeru, kata Tuan Guru, adalah tidak benar untuk menyatakan bahawa Negara Berkebajikan yang disebut oleh Datuk Seri Presiden di dalam ucapan dasarnya di dalam Muktamar Tahunan PAS baru-baru ini dan pelancarannya bulan lalu tersasar dari perjuangan asal PAS. Dakwaan ini, katanya, adalah tidak berasas.

Di pihak Majlis Syura, tambahnya, menganggap idea Negara Berkebajikan yang disebut oleh Datuk Seri Presiden bukannya menggelincirkan PAS dari landasannya bahkan lebih mendekatkan masyarakat Malaysia kepada perjuangan PAS yang bercita-cita mendaulatkan Islam di dalam sistem pemerintahan.

Dalam hal ini, kata Tuan Guru Nik Abd Aziz lagi, negeri Kelantan yang telah 21 tahun ditadbir oleh PAS menjadi rekod dan testimoni yang nyata terhadap cita-cita murni PAS ini.

Dalam hubungan ini juga Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Haji Awang tampil mempertahankan dasar-dasar PAS termasuk konsep Negara Berkebajikan. Tegasnya, pendekatan politik mutakhir bersama Pakatan Rakyat adalah menjadi penerusan amalan politik Islam secara feqah, bukannya secara remeh temeh.

"Kejayaan dicapai apabila kalangan bukan Islam menerima konsep perlembagaan, Islam menjadi agama negara, dengan hak yang diberi secara adil kepada penganut agama lain, serta hak Bumiputra, Bahasa Kebangsaan dan Raja Berpelembagaan," tambahnya.

Beliau mengingatkan mereka yang menyertai PAS wajib mengikut haluan dan halatujunya serta cara perjalanannya yang tersendiri, berlandaskan Islam secara feqah dan bukan hanya berpaksikan semangat tanpa ilmu dan faham.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.