Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TIMBANG-TIMBANG PAKAI AKAL

28 Dis 011
Aziz Bari masih timbang peluang sertai politik
Pakar perlembagaan, Prof Abdul Aziz Bari sehingga kini masih berkira-kira untuk menyertai politik apabila melihat peluangnya untuk kekal berkhidmat di universiti semakin tipis.

Katanya, beliau sudah memikirkan sejak beberapa lama untuk meninggalkan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), walau beliau telah berkhidmat lebih 22 tahun di kampus berkenaan.

Beliau turut mengukur tindakan yang dihadapinya daripada kampus berkenaan, semenjak dikenakan surat tunjuk sebab atas satu kenyataan kontroversinya berhubung fungsi dan hak sultan sebagai ketua agama negeri.

NONEAbdul Aziz, 53, berkata pentadbir UIAM tidak membalas surat tunjuk sebabnya, sama ada untuk menutup kes beliau atau meneruskan tindakan disiplin ke atasnya walau sudah dua bulan berlalu.

Beliau sebelum ini pernah dikenakan tindakan sama berhubung kenyataan yang dibuatnya – termasuk berhubung kenyataannya pada tiga tahun lalu yang menyamakan Malaysia dengan Zimbabwe.

Satu lagi surat tunjuk sebab yang diterimanya adalah berhubung penglibatan dalam membantu kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dalam pelantikan setiausaha kerajaan negeri.

"Saya berasa sampai peringkat ketiga ini sukar bagi saya untuk teruskan.

"Dari segi kelangsungan universiti sekarang, agak sulit untuk teruskan dalam suasana yang semakin sukar dan suasana menekan dan tak mesra akademik, lebih kepada kolej atau sekolah tinggi begitu.

"Sukar bagi kita yang sampai ke tahap yang dikehendaki masyarakat untuk berikan input dengan komen. Mungkin ini waktu terbaik untuk tinggalkan universiti," katanya lagi dalam satu wawancara dengan Malaysiakini minggu lalu.

Sudah terima tawaran

Anak kelahiran Sabak Bernam itu juga berpendapat, tindakan universiti itu bermaksud beliau tidak lagi dibenarkan berkomunikasi dengan masyarakat sebagai ahli akademik.

"Jadi saya terpaksa memilih jalan lain, antaranya pentas politik yang saya rasa satu pendekatan baru," katanya lagi.

Tambahnya, beliau telahpun menerima tawaran untuk bertanding, baik daripada DAP, PKR mahupun PAS namun tawaran berkenaan "tidak konkrit."

NONE"Sebelum ini pun ada, sebelum 2008 sekitar 2007 sudah ada tawaran masuk politik tapi saya tidak berminat. Sepatutnya saya sudah bertanding tapi saya tak berminat.

"Bendera (tiket parti) macam ada tapi kerusi tidak ada. Dalam politik seperti itu, sama ada kita minat atau tidak masuk dalam gelanggang.

"Selepas minat, kerusi itu boleh diuruskan. Saya memang tidak berminat dari awal lagi, tidak melihat saya satu calon atau karakter sesuai dalam politik dan saya tidak lihat saya punya tempat dalam politik," katanya lagi.

Katanya, beliau juga masih belum memikirkan secara serius pilihan untuk menyimpang daripada jalan akademik dan menjadi tokoh politik.

Cari ruang fleksibel

"Mungkin bagi saya ini masa untuk cari ruang atau tugasan yang lebih fleksibel," katanya yang menambah, beliau masih belum memikirkan secara serius pilihan untuk memasuki bidang baru.

"Tapi apa pun, saya tidak akan lari daripada apa yang saya buat sebelum ini – rundingan, penulisan, penyelidikan dan juga untuk menganggotai (badan berkaitan)," katanya yang kini giat berucap dalam program ceramah di serata negeri.

Beliau juga maklum bahawa ruang untuk menyatakan pandangan dalam terbatas sekiranya beliau menyertai parti politik kerana perlu akur dengan kekangan dan dasar parti berhubung sesuatu isu.

"Setakat ini saya tidak berparti jadi saya tidak melihat masalah. Cuma, di mana-mana pun sebenarnya ada sekatan atau batasan.

"Kalau kita kekal dalam akademik pun sama juga, harus fikir apa kesan daripada kenyataan, huraian kepada universiti atau majikan.

"Kalau jadi perunding atau felo badan bebas sekalipun, saya hanya boleh sentuh perkara yang mereka boleh terima," katanya lagi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.