Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BOSAN !!! Sudah 25 tahun BN perintah tapi tak ada apa !

SEBUYAU: "Bosanlah, sudah 25 tahun undi BN tapi tidak ada perubahan," luah seorang pengundi N22, Dun Sebuyau.

Duri memberitahu beliau kali ini akan memberi undi kepada calon PAS, Haji Adam Ahid walaupun sebelum ini mengaku hanya mengundi BN. | foto Harakahdaily
Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Duri ditemui sewaktu kami membuat tinjauan di Kampung Seberang, Sebuyau hari ini.

Melihat wajahnya yang tidak lokek dengan senyuman, Harakahdaily mula menegur beliau yang sedang menunggu bot penambang untuk ke seberang, dan perbualan bermula tidak formal bermula.

Di jeti tempat menunggu bot itu, terdapat sebuah rumah penyokong PAS yang dipenuhi poster calon PAS, Haji Adam Ahid.

"Tadi saya ada jumpa dia," katanya sambil mengarahkan jari telunjuk ke poster Adam.

Melihat reaksinya yang begitu senang dengan calon yang dipertaruhkan PAS itu, Harakahdaily mula bertanya lebih lanjut.

Duri yang sudah beberapa kali mengundi dalam pilihan raya negeri memberitahu beliau akan memberi undi kepada Adam kali ini walaupun sebelum ini memang mengundi BN.

"Kami memang akan undi dia (Adam). Suami saya pun memang ikut dia," akuinya jujur.

Ditanya sebab ingin memilih Adam, beliau mula meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap kepimpinan BN.

"Sudah 25 tahun undi BN tapi tak ada perubahan. Bosan sudah. Kali ini mahu tukar," katanya sedikit tegas.

Ditanya lanjut, beliau yang merupakan seorang petani tidak berpuas hati kerana terpaksa membeli baja padi daripada BN.

"Kami selalu kena beli baja daripada BN. Sepatutnya kami boleh dapat subsidi sahaja," katanya.

Ditanya mengenai wakil rakyat BN di Dun itu, beliau hanya menjuihkan bibir dan menggelengkan kepala.

Sejak empat penggal lalu, kerusi Dun tersebut disandang wakil rakyat BN dari PBB, Julaihi Narawi.

"Tidak bagus la dia. Tidak pernah turun dengar masalah kami. Tidak pernah nampak muka," katanya.

Pada pilihan raya kali ini, calon PAS, Adam Ahid berhadapan secara satu lawan satu dengan Juraihi. -Harakahdaily

5 orang berkata:

Anonymous said...

Daripada Thauban, katanya: Sabda RasululLah s.a.w.: “Akan tiba masanya umat-umat lain akan mengajak satu sama lain untuk membinasakan kamu (umat islam) sebagaimana orang mempelawa satu sama lain kepada dulang makanan (menjamah hidangan makanan) . Seorang sahabat bertanya “apakah disebabkan bilangan kami sedikit pada masa itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab “bahkan bilangan kamu diwaktu itu adalah ramai tetapi kamu adalah ghutha` (sampah sarap dan buih) di atas air ketika banjir. Allah akan cabut ketakutan dari dada musuh kamu dan dia akan campakkan dalam hati kamu penyakit al-wahn.” Seorang sahabt bertanya pulak ” Ya Rasulullah apakah dia al-wahn itu?” Jawab Rasulullah “cinta dunia dan takut mati” (Riwayat Abu Daud. Al-Albani mensahihkannya ( Al-Albani, Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. 2/647 Riyadh : Maktabah al-Ma`arif).

Anonymous said...

KOTA BHARU: Lebih 300 peniaga Arked Lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dekat sini pulang kecewa, apabila Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang diharap mampu menyelesaikan kemelut berkaitan Bazar Tok Guru, tidak hadir pada sesi pertemuan antara peniaga dan pemimpin negeri, semalam.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB, Ab Salim Ahmad, berkata tindakan kerajaan negeri itu membuktikan mereka terutama Nik Aziz sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan masalah peniaga terbabit. Katanya, peniaga menagih janji dibuat Nik Aziz sebelum pilihan raya umum lalu, yang menjanjikan tempat berniaga selesa dan minta ia ditunaikan kerana janji itu keluar dari mulut seorang yang dianggap sebagai alim ulama serta dihormati masyarakat. “Persatuan sudah menghantar surat kepada Nik Aziz serta Exco kanannya supaya hadir ke Bazar Tok Guru hari ini bagi mengadakan pertemuan selain melihat sendiri keadaan ruang niaga di bazar berkenaan.

“Namun kami terasa amat kecewa, apabila Nik Aziz serta wakil kerajaan negeri tidak hadir, sekali gus membuktikan mereka sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan kemelut bazar ini. Hanya Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri yang hadir.

“Keadaan ini membuktikan kerajaan negeri sudah menganaktirikan kami selain membuka sikap sebenar mereka iaitu susah untuk mengadakan perbincangan," katanya di sini, semalam.

Kemelut peniaga ini bermula apabila Bazar Tok Guru yang akan menempatkan mereka berniaga, tidak memenuhi spesifikasi sebagaimana yang dijanjikan, dengan ruang niaga yang sempit serta dijual pada harga tinggi.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Othman, berkata hasil siasatan didapati Bazar Tok Guru selamat untuk diduduki mengikut spesifikasi keselamatan kebakaran.

Katanya, laluan yang disediakan bagi membolehkan tugasan menyelamat sekiranya berlaku kebakaran serta kemudahan alat memadam kebakaran memenuhi Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984.

Anonymous said...

Pilihanraya negeri Sarawak menyaksikan DAP begitu bersungguh sungguh berbohong kepada rakyat. Pisau melihat ini adalah situasi yang sama semasa PRU12 di tanah semenanjung. Bulan dan bintang bagaikan boleh jatuh ke riba dengan janji janji mereka.

Namun apa yang pengundi dapat?Di Pulau Pinang,kerajaan negeri yang diperintah oleh kerajaan sosialis DAP bukan saja tidak menunaikan janji.Kerajaan DAP yang dikatakan "berkebajikan" ini lebih banyak menindas,zalim dan kejam.

Kelmarin sekumpulan penternak burut walit dari negeri Pulau Pinang telah mengadakan bantahan di Komtar Walk.Hampir 200 orang berkumpul sambil memegang 20 banner

1) KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG MERAMPAS REZEKI KAMI!!! KERAJAAN PUSAT ANGGAP PERINDUSTRIAN BURUNG WALET SEBAGAI STRATEGIC AREA, TETAPI CM LIM GUAN ENG MAHU MATIKAN SECTOR TERNAK BURUNG WALET INI !!!

2) KERAJAAN PULAU PINANG MERAMPAS REZEKI KAMI!!! PENGUSAHA BURUNG WALET MEMBAWA MASUK PENDAPATAN DARI NEGARA ASING, TETAPI KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULAU PINANG CUBA MEMUSNAHKANNYA!!! CM LIM GUAN ENG ZALIM TERHADAP PENGUSAHA BURUNG WALET!!!

Ke semua yang terlibat adalah kaum Cina. Semasa bantahan berlangsung mereka melaungkan perkataan di dalam bahasa Cina membantah tindakan Kerajaan Negeri terhadap mereka.

DAP berkempen dihadapan kaum tionghua dengan pelbagai cerita cerita bombastik,tetapi realitinya mereka hanya banyak bercakap bohong daripada yang benar dan berfakta.

Semua orang sedia maklum Lim Guan Eng cukup terkenal dengan taichi dan putar belitnya.Pembohongan beliau di Sarawak cukup memualkan. Apa yang dijanjikan oleh DAP sebenarnya lebih kepada mahu meraih undi semata mata.

Guan Eng sibuk berkempen di Sarawak dengan pelbagai janji kononnya mahukan perubahan,perubahan yang bagaimana? dari baik kepada yang buruk seperti di Pulau Pinang?Rakyat Sarawak harus berhati hati dengan politik gampangan DAP.Mereka berkempen lembut gigi dari lidah.


DAP sebuah parti yang penuh dengan sentimen kejahatan,hasutan dan kebencian.Mereka tidak tahu berpolitik secara baik.Hanya kebencian saja yang menjadi resepi meraih undi.


Selamatkan Sarawak dari kejahatan DAP.!

Anonymous said...

Firman Allah: “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah” (Surah al-Qasas:26).
• Jika kesemua calon mempunyai ciri-ciri kelayakan, maka kita hendaklah memilih calon yang paling berkesan untuk jawatan tersebut. Ini boleh dilihat kepada pelbagai faktor, seperti program dan manifesto partinya, kekuatan akar umbinya, ciri-ciri keistimewaan yang lain; seperti pengalaman, latar pendidikan, dan sebagainya. Inilah sikap Ulul Albab yang diajar oleh al-Quran, sentiasa memilih yang terbaik. Maka, setelah mengenali calon, mengenali hasrat sesebuah itu juga penting. Ini kerana, seseorang calon biasanya terikat dengan halatuju partinya.
• Jika kesemua calon didapati tidak mempunyai ciri-ciri yang layak untuk memegang kerusi tersebut, maka seorang muslim hendaklah memilih calon yang paling kurang mudarat atau bahayanya terhadap rakyat dan umat dibandingkan yang lain. Ini berasaskan kaedah syarak “Mudarat yang lebih besar dihilangkan dengan mudarat yang lebih ringan”, atau “Memilih bahaya yang paling ringan”. Kaedah ini dipakai apabila kita berhadapan dengan pilihan yang kesemua buruk, maka kita memilih apa yang mudarat atau bahayanya itu paling minima. Allah menyebut dalam al-Quran: (maksudnya) “Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati (bulan haram); katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah dan perbuatan kufur kepadaNya, dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke al-Masjid Al-Haraam, serta mengusir penduduknya dari situ, (semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah, dan (ingatlah), angkara fitnah (kerosakan) itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati)…” (Surah al-Baqarah: 217).
Ayat ini menjelaskan memberitahu bahawa dosa-dosa itu walaupun besar, namun nilainya tidak sama. Ertinya, apabila bertembung kita memilih atau menentukan yang paling kurang bahaya atau mudaratnya supaya tindakan kita dapat meminimumkan bahaya.
• Menilai rekod, matlamat, manifesto dan juga apa yang tersurat dan tersirat di sebalik parti yang disertai oleh seseorang calon juga adalah penting. Ini kerana, biasanya –walaupun tidak semua- penyertaan individu ke dalam sesebuah pertubuhan mempunyai kaitan dengan kepercayaan dan nilai diri individu tersebut. Justeru, jika kita gagal mengetahui tentang latar calon, kita boleh menilai parti yang disertainya. Jika rekod parti itu buruk, maka kita hendaklah berpegang kepada ingatan Nabi s.a.w: “Orang mukmin tidak akan disengat dari satu lubang sebanyak dua kali” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Anonymous said...

KOTA BHARU: Lebih 300 peniaga Arked Lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dekat sini pulang kecewa, apabila Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang diharap mampu menyelesaikan kemelut berkaitan Bazar Tok Guru, tidak hadir pada sesi pertemuan antara peniaga dan pemimpin negeri, semalam.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB, Ab Salim Ahmad, berkata tindakan kerajaan negeri itu membuktikan mereka terutama Nik Aziz sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan masalah peniaga terbabit. Katanya, peniaga menagih janji dibuat Nik Aziz sebelum pilihan raya umum lalu, yang menjanjikan tempat berniaga selesa dan minta ia ditunaikan kerana janji itu keluar dari mulut seorang yang dianggap sebagai alim ulama serta dihormati masyarakat. “Persatuan sudah menghantar surat kepada Nik Aziz serta Exco kanannya supaya hadir ke Bazar Tok Guru hari ini bagi mengadakan pertemuan selain melihat sendiri keadaan ruang niaga di bazar berkenaan.

“Namun kami terasa amat kecewa, apabila Nik Aziz serta wakil kerajaan negeri tidak hadir, sekali gus membuktikan mereka sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan kemelut bazar ini. Hanya Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri yang hadir.

“Keadaan ini membuktikan kerajaan negeri sudah menganaktirikan kami selain membuka sikap sebenar mereka iaitu susah untuk mengadakan perbincangan," katanya di sini, semalam.

Kemelut peniaga ini bermula apabila Bazar Tok Guru yang akan menempatkan mereka berniaga, tidak memenuhi spesifikasi sebagaimana yang dijanjikan, dengan ruang niaga yang sempit serta dijual pada harga tinggi.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Othman, berkata hasil siasatan didapati Bazar Tok Guru selamat untuk diduduki mengikut spesifikasi keselamatan kebakaran.

Katanya, laluan yang disediakan bagi membolehkan tugasan menyelamat sekiranya berlaku kebakaran serta kemudahan alat memadam kebakaran memenuhi Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.