Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JEPUN TERUS DILANDA MALANG

Monday, April 11, 2011

TERKINI : Genap Sebulan Tsunami, Gempa Bumi 7.1 Melanda Jepun Hari Ini

TOKYO – Jepun dilanda gempa bumi susulan terbesar kedua, sejak gempa bumi 9.0 SR pada 11 Mac lalu yang berakhir dengan gelombang tsunami.

Gempa susulan di atas 7.1 SR kembali dirasai penduduk Jepun pada Isnin (11/4/2011) petang. Badan Geologi AS (USGS) menyatakan gempa itu berkekuatan 7.1 SR.


Badan Meteorologi Jepun mengeluarkan amaran tsunami, menjangkakan akan terjadi gelombang setinggi dua meter di Miyagi, Fukushima, Chiba dan Ibaraki. Empat kawasan ini dilanda tsunami setelah gempa terbesar pada 11 Mac lalu.

Pusat gempa berada 164 km dari timur laut Tokyo, sehingga penduduk ibukota merasakan getarannya. Pekerja di PLTN Fukushima Daiichi juga diminta untuk melakukan evakuasi.

Gempa susulan pertama yang cukup besar, terjadi pada Khamis lalu (7/4/2011) lalu dengan kekuatan 7.4 SR. Dua orang dikhabarkan terkorban dan ratusan lagi cedera. Pemerintah juga sempat mengeluarkan amaran tsunami, walaupun akhirnya gelombang tsunami tidak melanda.

Setelah gempa bumki terbesar 11 Mac lalu, berlaku sekitar 400 gempa bumi susulan yang berskala kecil. Hanya dua gempa ini yang lebih besar dari 7.0 SR.

Lapangan terbang Jepun ditutup berikutan gempa bumi hari ini.


0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.