Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KEDUDUKAN POLITIK NEGARA SUDAH 50-50 JIKA BANYAK WANG MEREKA MENANG !

Polimik politik Malaysia sudah sampai ketahap yang sangat merbahaya. Lepas satu polimik satu polimik lagi yang dimbul. Isu kristian nak dijadikan agama rasmi yang dihangatkan oleh Utusan sekarang cerita orang kristian boleh menjadi PM dan tidak ada dalam perlembagaan yang mewajibkan orang Islam sebagai PM.

Orang yang jembel seperti saya ini tidak mampu untuk menguruti apa-apa yang terkandung di dalam perlembagaan negara, tetapi saya hanya mahu mengolah apa ‘sequence of events’ jika terlalu leka menghangatkan keadaan dengan isu-isu yang tidak sepatutnya disentuh.

Masing-masing terlalu ‘obsessed’ dengan politik dan mengilang isu-isu hangat semata-mata untuk mendapatkan sokongan ramai.

Segala isu yang tidak pernah wujud dan tak mungkin wujud pun di keluarkan oleh pihak-pihak yang ingin mendapatkan perhatian ramai. Pemimpin politik sekarang seolah-olah ingin menjadi seperti artis yang inginkan perhatian ramai bukannya untuk membina kepentingan ramai, tetapi untuk membina aura tempelan untuk diri mereka. Glamor yang diperlukan oleh artis-artis itu ialah kerana dengan populariti mereka membolehkan album-album mereka dijual untuk mendapatkan keuntungan kewangan dari usaha gigih merakamkan album nyanyian mereka.

Ramai di antara yang heboh dengan isu-isu berkarat mereka sebenarnya tidak mempunyai ‘material’ menjadi pemimpin. Itulah sebabnya mereka terpaksa mengeluarkan isu selepas satu isu untuk didengari oleh orang ramai. Kalau mereka tidak didengari kebanyakan mereka itu hanya layak untuk duduk di kedai mamak bersama saya sahaja. Masalahnya mereka yang bercakap tentang isu-isu hangat itu sebenarnya tidak pun tahu dan punya ilmu untuk membincangkan isu-isu tersebut.

Keadaan inilah yang mengecohkan keadaan politik negara kita. Keadaan ini lebih teruk apabila pemimpin-pemimpin besar negara tidak dihormati oleh rakyat ramai kerana sikap mereka yang bermuka-muka dan tidak berkemampuan untuk membuat keputusan yang tegas. Sebagai pemimpin utama negara yang berbilang kaum ini bercakap dengan nada dan kandungan yang lain mengikut kaum mana yang berada di hadapan kita merupakan kesalahan moral politik yang sangat besar. Ia tidak akan membawa faedah kepada sesiapa termasuk kepada pemimpin itu sendiri.

Itulah sebabnya Nik Aziz mendapat sokongan moral politik yang tinggi termasuk di kalangan orang UMNO sendiri kerana beliau bertegas dengan usaha untuk menjadikan negara ini sebagai negara Islam jika mendapat kuasa kerajaan persekutuan. Pandangan Nik Aziz tentulah berbeza dengan Karpal Singh pengerusi parti komponen PR, tetapi dalam perbezaan ini kedua-dua parti boleh bekerjasama bila menghadapi rakyat. Nik Aziz terus berterus terang untuk menjadikan Islam sebagai asas pentadbirannya tetapi bangsa asing tetap menyokong beliau kerana beliau mempunyai kekuatan mental untuk berterus terang.

Berbeza di dalam BN MCA menyuarakan isu yang bersifat chauvinis terhadap UMNO sendiri tetapi apabila orang Melayu tidak menyukainya maka mereka mengalihkan pandangan dan persepsi buruk itu kepada DAP. Pemimpin UMNO akan bercakap seperti Ultra Melayu di depan bangsa Melayu tetapi lain pula nada percakapan apabila bercakap di depan bangsa Cina.

Dalam pada itu ada pula akhbar kepunyaan UMNO yang tidak putus-putus menakutkan orang Melayu dan mengecap bangsa asing dengan berbagai-bagai panggilan. Secara tidak sedar isu yang dibangkitkannya itu menyakitkan bangsa lain yang berada di dalam komponen itu sendiri. Oleh yang demikian sebenarnya musuh bagi BN khususnya UMNO ialah ahli-ahli mereka sendiri bukannya ahli-ahli parti pembangkang.

Apabila UMNO sudah rasa terpencil bersuaralah pemimpin besar mereka mengajak PAS untuk bersama BN dengan secara ‘expident’nya menggunakan isu bersatu sesama Islam dan Melayu. Hasilnya memberontak pula MCA dan Gerakkan parti-parti komponen mereka sendiri. Jadi UMNO sebagai tulang belakang kepada BN seharusnya tidak bercakap tentang parti pembangkang. Jika BN masih inginkan sokongan elok diperbaiki apa yang rosak dalam BN sendiri…tampal mana yang koyak dan sambung mana yang putus dahulu sebelum melangkah ke hadapan.

Apabila sudah kuat baru muncul ke hadapan dan berentap dengan parti-parti pembangkang yang kian mendapat sambutan dari rakyat. Bagi parti-parti pembangkang mereka juga wajar mengenal pasti kenapa mereka mendapat sambutan. Mereka wajar mendapat sambutan secara legitimate. Maksud saya di sini ialah mereka bukannya mendapat sambutan oleh kerana perpecahan sokongan rakyat kepada BN. Jika mereka mendapat sambutan kerana perpecahan sokongan rakyat kepada BN sokongan itu tidak akan kekal.

Mereka wajar mendapatkan sokongan itu oleh kerana keyakinan rakyat yang mereka merupakan alternatif yang berwibawa yang mampu menunjukan perbezaan dengan BN dalam erti kata yang sebenarnya.

Satu perkara yang wajar dipertimbangkan oleh Pakatan Rakyat di dalam menghadapi rakyat, mereka mesti menunjukan kejujuran yang politik negara ini mesti berlandaskan kepada politik bangsa Melayu yang mempunyai magnanimity yang tinggi di samping menjaga bangsa-bangsa lain dari tertindas samada dari segi psikologinya atau pun dari sudut peluang penyertaan semua kaum dalam semua bidang secara ‘equitable’.

Dalam pada itu adalah wajar untuk semua pihak untuk menurunkan suhu politik negara ini dengan menjauhkan dari terlibat dengan isu-isu hangat seperti isu ke agamaan dan perkara yang berkaitan dengan keluhuran perlembagaan Persekutuan dan Negeri-Negeri dalam negara kita.

Bagi UMNO masih belum terlambat untuk membudayakan politik yang lebih beretika kerana banyak mana di antara pemimpin serta manusia yang berbahas di alam cyber, rakyat terbanyak akan mendasarkan pemilihan mereka semasa berada di dalam bilek peti undi pilihanraya nanti.

Selagi pengundi belum memangkah di dalam kertas undi, jika terasa benda yang sejuk di dalam hati rakyat yang acapkali mengundi BN sebelum ini akan memberikan peluang lagi sekali kepada BN.

Pakatan Rakyat pun begitu. PR pun akan mendapat sokongan dengan agak mudah kerana momokan yang buruk terhadap parti-parti itu sejak berdekad yang lalu sudah tidak berkesan lagi, apatah lagi setelah P Pinang dan negeri-negeri lain yang di tadbir oleh PR tidak kurang baiknya malahan telah menunjukan kemajuan dan perbezaan dengan kerajaan yang dahulu.

BN dan PR wajar melandaskan perkiraan mereka kepada andaian 50/50 peluang mentadbir negara.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.