Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Bila Harun Taib sindir Azizan Razak

Seboleh-bolehnya saya tak nak usik fasal parti-parti yang lawan Umno Barisan Nasional (BN) sebelum pilihan raya umum akan datang. Parti-parti yang lawan Umno itu adalah mudarat-mudarat yang tak sebesar Umno. Lebih dari itu, mereka juga membantu rakyat yang benci Umno macam saya untuk membunuh kuasa Umno.

Dah orang dok tolong kita debik mudarat yang terbesar, takkan kita nak katok tangan dia pulak. Biaq la dia tolong kita debik dulu mudarat yang besar tu. Mudarat dia kita kira kemudian la - selepas mudarat terbesar dibunuh.

Dalam ilmu perang pun, bodoh sangat la kalau kita duduk tak duduk pergi bertikam berbunuh dengan musuh kepada musuh kita. Biaq la musuh kepada musuh kita bunuh musuh kita dulu. Lepas tu, kalau musuh kepada musuh kita tu buat kelaku pulak selepas musuh bersama dibunuh, tu kita kira kemudian la.

First thing first, Orang Putih kata. Rakyat jembel macam saya ni bukannya kuat sangat nak berlawan sana sini dengan semua orang - nak buka sampai dua tiga medan tempur dalam satu masa. Lawan Umno dulu. Yang lain tu, dengan pengalaman berlawan dengan Umno, kita kira kemudian.

Tetapi, terasa nak tulis juga fasal pembangkang bila Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib menggambarkan partinya adalah parti yang paling koro, paling lemah dan paling tak teguh pendirian dalam dunia (lihat Malaysiakini hari ini "Ulama: Jangan terlalu rai rakan Pakatan"). Bukan apa, saya rasa kasihan kepada PAS. Sah-sah PAS menderitai jurang komunikasi yang kronik, kalaupun tidak terlalu kronik. Takat cakap dalam mesyuarat benda macam tu tak jalan. Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak buat tak tau ja.

Terpaksa cakap sampai keluar dalam media termasuk media Umno. Hampa tengok la tajuk utama Utusan Malaysia esok. Bagus, Harun!

Macam orang lain juga, Harun tentu terasa, lagu-lagu mana pun, kerajaan PAS di Kelantan dan di Terengganu dari 1999 hingga 2004 dulu buat juga apa yang Islam nak, setakat depa mampu. Di Kedah, orang PAS negeri tu sendiri yang kata tak nampak apa langsung yang menggambarkan jatidiri negeri yang diketuai pentadbirannya oleh pemimpin PAS. Konon nak nanti tiga tahun baru nampak. Tau-tau la ni bertepis dengan silat maqasid syari'ah pulak. Syatibi la, apa la.

Pandai! Sama macam Datuk Seri Anwar Ibrahim buat masa dia dalam Umno dulu. Guna maqasid syariah untuk halalkan perbuatan Umno tak nak buat Islam. Guna dialektik Islam untuk tak nak buat Islam. La ni PAS pun buat macam tu. Siap anjur seminar maqasid syari'ah.

Mamat-mamat wala' PAS pulak, asal ulama bercakap, asal guna hujah yang nampak macam Islamik, depa main nganga dan angguk ja. Maklumlah, ulama. Guna pula hujah Islam untuk tak nak buat Islam, macam mana nak tolak. Angguk ja la. Walaupun depa sendiri pun tak faham, depa akan akan marah sakan siapa-siapa yang tak nak terima silat kuntau maqasid ulama-ulama depa. Apa nak buat, jenis thiqah dan wala' candu masyarakat!

Elok la Harun tegur dalam ucapan merasmikan muktamar ulama itu. Rasanya dia pun sedar, kerajaan Selangor dan Pulau Pinang lebih banyak buat benda yang Islam suruh buat berbanding kerajaan Kedah dan Kelantan - seperti penjimatan, akauntabiliti dan sebagainya. Hampa tak percaya? Cuba tanya kerajaan Kedah dan Kelantan, bila depa nak buat hisbah?

Harun tentu tau, nak lawan Umno tak boleh buat perangai macam Umno. Saya difahamkan, Harun dah lama dah tak termakan adu domba Umno termasuk media-medianya seperti Utusan Malaysia. Dia hebat. Langsung tak korbankan benda-benda yang bersifat al-thawabit!

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.