Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

  Perkukuh PAS hadapi Umno-BN dan PRU-13



Oleh SAFAR JUMAAT
APA pun niat perwakilan datang ke Muktamar Tahunan PAS ke-57 kali ini, satu perkara yang perlu fokus ialah persiapan menghadapi kemungkinan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang boleh diadakan bila-bila masa, mungkin Julai dan mungkin November, atau mungkin tahun depan. 

Masa sudah tidak ada untuk memikirkan soal pertandingan dalam PAS, kerana pertandingan dalam parti sebenarnya tidak memberi apa-apa makna kepada parti, jika PRU-13 nanti, PAS tidak dapat menambah kecemerlangan yang dicipta dalam PRU- 12, tiga tahun yang lalu.
PAS kini menjadi rebutan. Bukan sahaja PAS perlu terus bersama-sama Pakatan Rakyat (PR) tetapi Umno kini berhempas pulas mengharapkan PAS meninggalkan DAP – sekali gus menjauhkan diri dari Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) – untuk bersama-sama Barisan Nasional (BN), menghadapi PRU-13. 

Jika PAS hanya mempunyai satu kerusi Parlimen dan dua kerusi Dun, tiada siapa memperdulikan PAS. Tetapi, melihat kepada kekuatan dan pengaruh PAS yang semakin kukuh, PAS mula menjadi rebutan. 

Para perwakilan kena ingat dan mengingatkan! Terus berada dalam situasi sekarang, kerana tiada siapa yang mahukan PAS, jika PAS lemah dan tiada siapa yang memperdulikan PAS, jika PAS tidak kuat, seperti dulu. 

Hari ini, ketika PAS mahu bermuktamar, Utusan Malaysia yang selama ini tidak pernah simpati kepada PAS, tidak pernah mahu memberi ruang kepada parti ini, tiba-tiba sibuk menulis artikel, kononnya perwakilan perlu berhati-hati dengan dua golongan dalam parti. 
 
Pertama, tulis mereka, dari kalangan profesional dan kedua, dari kalangan ulama. Penulisnya cukup risau jika calon yang Umno minati tidak menang dan Utusan Malaysia juga seolah-olah mahu menasihatkan perwakilan supaya berhati-hati membuat pilihan. 

Bimbang benar Utusan Malaysia. Apakah mereka bimbang kerana mereka memang mahukan PAS terus kukuh atau mereka bimbang kerana mereka takut PAS akan terus memusuhi Utusan Malaysia, yang selama ini terlalu Umno pendiriannya. 
 
PAS sebenarnya tidak perlu memusuhi Utusan Malaysia tetapi Utusan Malaysia memerlukan PAS memusuhi mereka, untuk mudah mereka menarik simpati dari golongan berada di dalam Umno, bertujuan mencari penajaan dan laba bagi menyambung hayat Utusan Malaysia yang didakwa beberapa pihak, cukup merosot edarannya. 

Bayangkan, ketika Utusan Malaysia mahu dicebik oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK), berhimpunlah 70 orang dari Perkasa dan 70 orang dari Pergerakan Pemuda Umno.
 
Pun, ada yang mendakwa, Kimma juga menghantar wakilnya, tetapi tidak menambah jumlah anggota Perkasa dan Pergerakan Pemuda, yang dilapor oleh Berita Harian, sekitar 150 orang. 

Nasib baik tiada akhbar melaporkan, di mana 150 orang dari Perkasa dan Pergerakan Pemuda Umno ini bersolat Jumaat? Bimbang juga, jika mereka terlalu ghairah mahu menghadirkan diri untuk tujuan membela Utusan Malaysia, mereka tidak terjumpa masjid untuk menunaikan solat Jumaat. 

Oleh itu, para perwakilan PAS yang datang dari seluruh pelosok tanah air, usah membuang masa dengan cerita remeh-temeh. Tumpukan kepada kekuatan jemaah dan rapatkan lagi saf. 

Pastikan persiapan untuk menghadapi halangan dan rintangan yang akan dibuat oleh BN dapat dihadapi dengan penuh kematangan. Jangan terperangkap dengan perangkap yang dipasang BN. Jangan terpesona dengan tawaran yang mungkin mengabui mata. 

Perjuangan PAS, macam dulu-dulu juga. Jika perlu berhimpun untuk menyatakan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) seperti ura-ura Perhimpunan Bersih 2 yang akan diadakan, mereka kena bersama-sama. 

Tunjukkan kepada SPR bahawa ada rasa curiga di kalangan pengundi di negara ini terhadap suruhanjaya itu. Jangan ada rasa gentar dan jangan ada rasa selesa dengan kedudukan sekarang. 

 Betul, PAS menang banyak kerusi dalam PRU-12 yang lalu. PAS sudah boleh rasa selesa sekarang ini dan berpuashati dengan apa yang ada. Tetapi, selagi tidak berjaya ke Putrajaya, apalah makna kemenangan yang dikecapi itu. 

Para perwakilan kena berbahas dengan mutu perbahasan yang terbaik. Jangan londeh-melondeh sama-sama sendiri. Jangan bergaduh dengan kawan-kawan dalam satu parti, melebihi bergaduh dengan musuh di luar parti. 

Kerja bergaduh ini perwakilan serahkan kepada Umno, MCA, MIC dan Gerakan. Mereka suka bergaduh sama-sama sendiri. Mereka suka londeh-melondeh sama-sama sendiri. 

Misalannya, siapa yang menyerang Abdullah Ahmad Badawi ketika beliau menjadi Perdana Menteri? Jawapannya Tun Dr Mahathir Mohamad. Jadi, bila Dr Mahathir bertindak keluar Umno, bukan kerana PAS desak, tetapi kerana dia marahkan Abdullah. 

Perangai hodoh puak-puak Umno bila berbalah, jangan dibuat oleh ahli-ahli PAS. PAS lahir ke bumi ini, bukan untuk merebut kuasa sesiapa tetapi untuk memperbetulkan keadaan politik yang tidak menentu. 

Macam-macam Umno sudah buat di Kelantan untuk menjatuhkan kepimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tetapi selagi ahli-ahli parti bersatu, pengundi faham situasi politik dan rakyat tidak memberontak, PAS akan terus berkuasa di Kelantan seperti sekarang.

Yang Umno risau, orang Melayu kini sudah tidak percaya Umno. Inilah juga sebab mengapa Utusan Malaysia risau. Mereka cuba laga-lagakan calon-calon yang bertanding dalam PAS. Mereka bubuh label, kononnya ada golongan profesional dan ada golongan ulama. 


Mereka bimbang PAS semakin kuat, sebaik sahaja selesai pemilihan. Mereka risau, Utusan Malaysia akan jatuh merudum sebaik sahaja selesai muktamar ini. 
 
Itulah sebabnya, sedaya-upaya mereka mahu melibatkan diri dalam pemilihan ini. Mereka takut ketinggalan kerana mesej yang hendak mereka sampaikan, tidak ke mana-mana, jika orang Melayu dan perwakilan PAS tidak membaca apa yang mereka tulis dan apa yang mereka siarkan. 

Kasihan Utusan Malaysia. Walaupun mereka terbit setiap hari dengan saiz yang cukup besar, mereka macam tak terlawan pengaruh Harakah yang hanya terbit seminggu dua kali.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.