Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAYUAN ANUAR KASAR ?

Makhamah: Beberapa petikan penghakiman bertulis kes rayuan Anwar ‘kasar’

October 05, 2011
PUTRAJAYA, 5 Okt Makhamah Persekutuan hari ini memutuskan bahawa beberapa petikan dalam penghakiman bertulis kes rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang meminta agar hakim perbicaraan liwat dilucutkan, kasar dan mahu ia dikeluarkan dengan segera.

Bagaimanapun Makhamah Persekutuan menolak permohonan Ketua Pembangkang itu untuk melucutkan Datuk Seri Mohd Zabidin Mohd Diah daripada terus bertindak sebagai hakim kes.
Mahkamah mempertahankan keputusan Makhamah Rayuan dan Makhamah Tinggi.

Panel hakim Makhamah Persekutuan Tan Sri Abdul Hamid Embong, Tan Sri James Foong dan Tan Sri Zulkifli Ahmad Makinudduin sebulat suara berhujah bahawa Anwar tidak boleh merayu kerana keputusan Makhamah Tinggi bukanlah keputusan muktamad, dan ia bukan jua dalam bidang kuasa Seksyen 3 Akta Penghakiman Hakim 1964.

Zabidin, hakim Makhamah Tinggi berkata, permohonan pihak pembelaan untuk mengenepikan beliau sebagai hakim tidak berasas.

Anwar sebelum ini telah meminta agar Zabidin dilucutkan sebagai hakim kes atas alasan telah terlebih dahulu menghukum  Ketua Pembangkang itu.

“Setelah meneliti penhujahan kedua-dua pihak, kami bersetuju untuk menyingkirkan rayuan ini. Keputusan hakim perbicaraan dalam kes ini (Zabidin) tidak boleh dirayu, disebabkan keputusan itu telah dibuat sewaktu sidang,” katanya.

“Tetapi, kita bersetuju dan berpendapat bahawa perenggan 6, 15, 18, 75 adalah menyinggungkan, mengaibkan dan perlu dikeluarkan daripada rekod-rekod,” kata Zulkifli.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.