• Khaled Nordin  
  • Khaled Nordin
1 / 1
NUSAJAYA - Komponen silibus pendidikan agama di sekolah-sekolah agama dan kolej Islam di Johor perlu diteliti semula sebagai usaha menangani ajaran syiah dan fahaman liberalisme, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
  
Beliau berkata, usaha itu perlu dilakukan supaya murid dan pelajar bukan sekadar didedahkan mengenai akidah tetapi juga hal-hal berkaitan penyelewengan akidah yang bercanggah dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
  
"Saya merasakan dalam hal menangani ajaran syiah atau pun fahaman liberal, ia tidak cukup dengan hanya bergantung kepada undang-undang atau penguatkuasaan semata-mata.
  
"Untuk tujuan itu, sudah sampai masanya untuk kita meneliti kembali komponen silibus pendidikan berkenaan yang sekali gus dapat memperkasa mutu pendidikan agama di Johor," katanya.
  
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan seminar pengukuhan dan pemantapan akidah Ahli Sunah Wal Jaamah 'Mendepani Ancaman Syiah dan Liberalisme' peringkat negeri Johor di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata, para sarjana mahupun ahli akademik juga perlu memainkan peranan bagi menangani syiah dan liberalisme dengan menggunakan pendekatan intelektual supaya masyarakat dapat membezakan antara hak dan batil.
  
Beliau turut berharap pihak berwajib seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Agama Islam Johor, jabatan mufti, mahkamah syariah, pertubuhan bukan kerajaan Islam, cendekiawan Islam serta masyarakat supaya bergabung tenaga dalam membongkar penyelewengan golongan syiah dan liberalisme.
  
Katanya tindakan bersepadu dan menyeluruh perlu diambil untuk menyekat penularan syiah dan liberalisme selaras dengan fatwa pengharamannya.  - Bernama