• Tunjuk perasaan merebak ke seluruh Thailand

    • 1 / 1
      BANGKOK - THAILAND. Lebih banyak kementerian di sini diserbu dalam tunjuk perasaan antikerajaan yang merebak ke seluruh Thailand.
        
      Walaupun tunjuk perasaan diadakan secara aman, namun kehadiran beribu-ribu pesertanya menjadikan keadaan lalu lintas di Bangkok yang sentiasa sesak menjadi bertambah teruk.
        
      Tiada keganasan dilaporkan setakat ini, tetapi para penunjuk perasaan yang meningkatkan tekanan agar Perdana Menteri Yingluck Shinawatra meletakkan jawatan atau membubarkan parlimen, meminta penjawat awam pulang ke rumah.
        
      Antara kementerian yang dikepung ialah Kementerian Kebudayaan, Kementerian Perdagangan, Kementerian Buruh, Kementerian Sains dan Kementerian Tenaga, manakala Kementerian Kewangan masih diduduki penunjuk perasaan.
        
      Bantahan awam ini tercetus bulan lepas bagi membantah rang undang-undang yang bertujuan memberi pengampunan kepada perdana menteri yang digulingkan, Thaksin Shinawatra, abang kepada Yingluck.

      Pemimpin tunjuk perasaan itu, Suthep Thuegsuban, yang mengetuai tindakan menduduki Kementerian Kewangan sejak Isnin, hari ini mengetuai perarakan ke Pusat Kompleks Kerajaan dengan menjadikan Jabatan Siasatan Khas (DSI) sebagai sasaran mereka.
        
      Apabila tiba di DSI, mereka meniup wisel dan memekik perkataan "Hamba".
        
      Memandangkan pusat kompleks kerajaan itu terletak di Chaeng Wattana, tidak jauh dari Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueng, wujud kebimbangan para penunjuk perasaan akan cuba berarak ke lapangan terbang itu.
        
      Di PATTANI, kira-kira 500 penentang Thaksin berkumpul di hadapan Medan Budaya sebelum bergerak ke Pejabat Gabenor Wilayah Pattani sambil membawa bunga, meniup wisel dan mengibar bendera Thailand.
        
      Mereka cuba menyerahkan bunga kepada seorang pegawai kanan kerajaan, tetapi tidak berjaya kerana dihalang para pegawai keselamatan daripada memasuki pejabat berkenaan.

      Untuk mengambil hati penunjuk perasaan, Timbalan Gabenor Pattani Narupol Leaktiee berjumpa dengan mereka.
        
      Di YALA, kira-kira 200 penunjuk perasaan tidak dapat memasuki premis dewan wilayah itu kerana pintu pagarnya ditutup.
        
      Di SONGKLA, Gabenor Songkla Kritsada Boonrach membenarkan kira-kira 2,000 penunjuk perasaan memasuki premis pejabatnya bagi mereda ketegangan, tetapi mereka mengambil kesempatan menggunakan pembesar suara mendesak penjawat awam meletakkan jawatan dan menyertai bantahan itu.
        
      Bagaimanapun, tiada kejadian buruk dilaporkan.
        
      Di NARATHIWAT, kira-kira 20 penunjuk perasaan cuba menyerahkan bunga kepada gabenor wilayah itu. - Bernama