Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Selasa, 2 September 2014

Jangan Susah Hati Lagi - Kalau Bukan Wan Azizah, Azminlah MB Selangor Yang Baru ....

Esok 3hb September adalah tarikh akhir bagi PKR, DAP dan Pas mengemukakan nama-nama calon bagi mengisi jawatan Menteri Besar Selangor menggantikan Khalid Ibrahim yang perletakan jawatannya ditangguhkan buat sementara waktu oleh Sultan Selangor pada minggu lalu.

 
Ketika Khalid menyerahkan surat perletakan jawatannnya, Sultan Selangor menangguhkan untuk menerimanya sehingga pengganti yang baru dilantik.

 
Sultan Selangor ketika itu telah meminta parti-parti gabungan dalam PR iaitu PKR, DAP dan Pas agar mengemukakan lebih daripada dua daripada setiap parti bagi memudahkan baginda membuat pilihan.

 
PKR dan DAP bagaimanapun bertegas untuk mengemukakan hanya satu nama iaitu Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar sebagaimana yang dipersetujui dalam mesyuarat Majlis Pimpinan PR. Pas pula, sebagaimana dipetik daripada kenyataan Setiausaha Agungnya, Mustaffa Ali bahawa parti itu akan menghantar dua nama sebagaimana yang telah dipersetujui dalam mesyuaratnya pada 17 Ogos lalu.

 
Nama-mana tersebut ialah Dr Wan Azizah dan Azmin Ali. Ini bermakna Pas tidak akur dengan keputusan mesyuarat Majlis Pimpinan PR, sebaliknya mahu mematuhi keputusan mesyuaratnya sendiri.

 
Kiranya tiada perubahan menjelang tarikh tutupnya esok, bermakna akan ada dua nama yang menjadi pertimbangan Sultan Selangor untuk dipilih sebagai Menteri Besar. PKR dan DAP pula sudah pun menghantar nama Dr Wan Azizah kepada Istana Selangor lebih awal daripada tarikh tutup 3hb September itu.

 
Walaupun pendirian Pas ini tidak disenangi oleh PKR dan DAP yang turut mahukan parti itu mengemukakan satu nama saja, tetapi sekurang-kurangnya penyelesaian kepada kemelut ini sudah ada menuju jalan penyelesaiannya. PKR dan DAP terima sajalah pendirian Pas itu dengan lapang dada walaupun mungkin terasa sakit di hati kerana tidak mahu sehati sejiwa dan selenggang sehayun dengan mereka.

 
Dengan hanya dua nama yang ada dalam pertimbangan Sultan Selangor, kalau bukan Dr Wan Azizah, tentulah Azmin yang menjadi pilihan baginda. Tidak mungkin baginda memilih nama lain selain daripada itu atau nama yang tidak dikemukakan oleh mana-mana pihak.

 
Oleh kerana isu ini sudah berlarutan begitu lama, rasanya eloklah PKR dan PR berlapang dada saja siapa yang bakal dipilih oleh Sultan nanti.

 
Kalau Dr Wan Azizah yang dipilih, bersyukurlah. Kalau Azmin pula yang dipilih, bersyukurlah juga kerana calonnya masih daripada PKR.

 
Walaupun wujud pelbagai tafsiran mengenai kuasa Sultan serta sistem Raja Berperlembagaan sebelum ini serta Azmin juga sudah menolak pencalonan yang dibuat oleh Pas, sudah tentulah Azmin tidak mampu berbuat apa-apa jika akhirnya nama beliau yang dipilih oleh baginda.

 
Beliau kena akur dengan kehendak Sultan dan PR juga harus patuh dengannya. Tidak perlu memanjangkan lagi isu ini selepas pilihan dibuat oleh Sultan. Lagi pula rakyat Selangor juga mahu melupakan isu ini dan mahukan PR terus memandang ke hadapan sebagaimana mandat yang diberikan dalam pilihanraya umum lalu.

 
Apa yang rakyat mahukan ialah PR terus memberi khidmat yang terbaik dan menunaikan sebaik mungkin janji-janji yang dibuat dahulu. Itulah yang harus menjadi keutamaan PR sebaik saja Menteri Besar baru dilantik nanti. 

 SH

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.