Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ini redhuan bodoh macam lembu

Tak ada orang sebut bodoh macam babi, tapi orang selalu sebut bodoh macam lembu, kebodohan lembu sebab dia di ikat dengan tali, babi orang tak ikat dengan tali, tanyalah Redhuan Tee, ertinya lembu bodoh dan babi cerdik ? - Pak Karamu

 

Wednesday, October 15, 2014

Kenapa Babi lebih banyak dari Lembu?.. Ridhuan Tee tanya..


Antara jawapan yang sesuai buat soalan Ridhuan Tee ini iaitu mengapa bilangan Babi yang diternak melebihi jumlah Kambing dan Lembu?

Salah satu faktornya ialah kadar pembiakannya.. umur babi yang boleh melahirkan anak yang pertama ialah lebih kurang 14 bulan dan jumlah anak yang dilahirkan pula ialah 7 hingga 14 ekor bagi setiap induk.

Tempoh buntingnya lebih kurang 114 hari (3 bulan, 3 minggu, 3 hari ) dan mampu melahirkan anak sebanyak dua kali dalam setahun..

Manakala lembu pula bunting selama 8 hingga 9 bulan dan biasanya lembu akan beranak 1 ekor dalam tempoh 1 tahun.

Faktor yang kedua pula.. tanyalah Shahrizat, RM250 Juta yang kerajaan peruntukkan untuk projek membela Lembu tu dia dah buat apa?

Ni artikel dari Blog Ridhuan Tee..

Saya amat pelik bagaimana, orang yang memperjuangkan Islam, begitu percaya kepada sistem demokrasi. Saya selaku pengkaji politik dan sistem politik termasuk demokrasi, masih menjaga adab apabila bercakap soal demokrasi.

Sistem demokrasi tidak boleh disokong sepenuhnya kerana terlalu menekankan hak asasi manusia sehingga melanggari hak Tuhan. Inilah yang sedang dituntut oleh ultra kiasu, sama rata dan rasa. Mereka mahu berebut Allah, tetapi tidak pernah percaya kepada Allah.

Mereka tidak mahu langsung melihat ada kelebihan kepada Islam dan Melayu sertai yang berkaitan dengannya seperti dalam perlembagaan. Perjuangan mereka Malaysia Malaysian.

Bila tiba kepada kelebihan mereka, ultra kiasu diamkan. Misalnya isu penternakan babi. Ternyata, bilangan babi melebihi bilangan lembu dan kambing. Kenapa perkara ini didiamkan? Tak percaya? Cuba kira! Mahukan fakta supaya artikel saya tidak rasis!

Saya mahu lihat apakah MB Selangor baru akan meluluskan projek penternakan babi sebanyak RM100 juta seperti yang ditangguhkan oleh Khalid.

Terus terang, saya tidak menghina babi kerana babi tetap makhluk Allah. Tetapi saya tidak boleh menerima jika dalam sebuah negara Islam, bilangan babi lebih banyak dari lembu, kambing, ayam dan itik.

Negara kita kekurangan binatang ternakan ini sehingga terpaksa diimport. Tetapi babi kita berlebihan, sehingga banyak yang dieksport. Apa erti semuanya ini? Kolumnis ultra kiasu Melayu yang selalu menyerang saya mungkin boleh jawab soalan darjah 1 ini.

Sedarlah wahai umatku! Bila aku menulis, nilaian aku adalah apa benar, apa salah, ia sentiasa datang dari hatiku. Aku lebih tahu siapa ultra kiasu. Sebab itu, aku sahaja labelkan mereka dengan ultra kiasu, walaupun tidak semua.

Jika mereka baik, patuh kepada perlembagaan dan mengiktiraf hak Islam, bangsa dan bahasa Melayu, bumiputera dan raja Melayu, aku akan diam. Namun, selagi mana mereka menentang, sekali itulah aku tidak akan diam, kerana mereka ini musuh. Mereka ingin membina negara dalam negara.

Sebenarnya, pembinaan ini sedang berlaku. Mereka sedang menikmatinya. Mana ada dalam dunia ini, ada percubaan sebegini, kecuali di Malaysia? Ultra kiasu mahu pastikan adat budaya dan identiti mereka lebih superior dari yang lain.

Ketika berada di New Zealand baru-baru ini, saya lihat pendatang (orang putih) yang memerintah sangat menghormati kaum Maori, selaku pribumi New Zealand. Walapun Maori tidak memerintah, di sana sini, adat budaya, identiti dan bahasa Maori dijaga dengan baik, termasuk di Muzium.

Pendatang ini seolah-olah tahu dan perlu tahu bahawa jika Maori tidak dijaga, pasti akan timbul masalah. Sebab itu, Maori tidak banyak menimbulkan masalah, walaupun mereka diperintah orang luar.

Keadaan kita berlaku sebaliknya. Ultra kiasu tidak faham budaya politik ini. Ultra kiasu mahukan sama rata dan sama rasa. Tidak timbul soal mahu menjaga sensitiviti kaum pribumi. Sesiapa yang mempertahankan hak ini dituduh rasis. Mangsanya adalah Perkasa dan Isma.

Bila NGO ini buka mulut sahaja, semuanya rasis dan ditentang habis-habisan. Namun, apabila ultra kiasu mempertahankan bermatian-matian adat budaya, bahasa dan identiti mereka, itu adalah hak asasi manusia. Termasuk LGBT.

Malangnya, kita terus buta... artikel penuh bacalah di SINI 
Anda mungkin juga meminati:

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.