• Dewan Rakyat
1 / 1
KUALA LUMPUR - Suasana sesi perbahasan di Dewan Rakyat yang baharu masuk hari kedua, hari ini, kecoh apabila berlaku pertikamah lidah antara kerajaan dan pembangkang berhubung kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Situasi itu menjadi panas apabila Datuk Seri Azalina Othman (BN-Pengerang) bangkit untuk membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Beliau menyentuh soal tindakan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) yang didakwa menyampaikan hujah berkaitan ayahnya, semalam.

"Saya kesian dengan beliau. Ya lah, mana ada anak nak mengaku bapanya buat jenayah," katanya.

Melalui hujahnya, Azalina meminta barisan pembangkang menerima dan menghormati keputusan mahkamah yang telah memutuskan Anwar bersalah.

Nurul Izzah kemudian bangkit cuba mempertahankan hujahnya namun beberapa kali dihalang Azalina yang menyifatkan ruang perbahasan itu adalah ruangnya.

Sementara itu, mengulas mengenai himpunan #KitaLawan yang dianjurkan pembangkang, Azalina membangkitkan persoalan tentang pemilihan lokasi himpunan tersebut di Kuala Lumpur.

"PR menguasai tiga negeri, buatlah di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. Tapi  tidak dibuat di sana.

"Kalau betullah institusi kehakiman Malaysia ini institusi yang dibelenggu oleh syaitan, jangan jadi peguam. Letak jawatan, jadi pendakwaraya yang berpendidikan... apabila menang hakim 'best' kalau kalah hakim tak 'best'," katanya.

Sepanjang sesi perbahasannya itu, Azalina terus dicelah oleh wakil-wakil pembangkang termasuk Nurul Izzah dan wakil Shah Alam, Khalid Samad.

Sebelum itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Syukri turut 'diserang' oleh pemimpin pembangkang ketika menjawab soal bayaran sebanyak RM1,000 kepada peguam, Tan Sri Shafee Abdullah.