• Abu Bakar Abdullah Abu Bakar Abdullah
1 / 1
KUALA TERENGGANU - Pemimpin ulama Pas Terengganu membantah kenyataan Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng yang mengkritik mengenai pelaksanaan undang-undang jenayah syariah terutama berpakaian kurang sopan di tempat umum yang akan dilaksanakan di negeri ini.

Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas Terengganu, Dr Abu Bakar Abdullah berkata, wakil rakyat DAP itu seharusnya menerima perkara tersebut dengan baik dalam usaha kerajaan negeri memastikan rakyat berpakaian sopan.

Menurutnya, perkara itu juga langsung tidak menjejaskan kedatangan pelancong sambil memberitahu bahawa Terengganu menerima kedatangan yang ramai setelah undang-undang Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 diluluskan.

“Di Kelantan yang menggalakkan pemakaian menutup aurat juga semakin menarik minat orang luar ke negara kita. Orang barat sudah biasa dengan keadaan pakaian (tidak sopan) seperti itu.

“Apabila dilihat sebuah negara lain yang berbeza dan sopan, ini akan menarik pelancong, bukan mengurangkan pelancong.

“Ketika Pas mentadbir Terengganu, ramai pelancong yang datang kerana mereka merasakan suasana harmoni dan baik,” katanya.

Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng sebelum ini menyebut mengenai langkah Kerajaan Terengganu yang menangkap mereka yang tidak solat Jumaat dan dibawa menggunakan van jenazah sebagai hukuman, turut membantah langkah kerajaan negeri itu berhubung garis pemakaian pelancong terutama wanita.

Dalam laporan portal pembangkang, beliau juga sinis dalam mempersoalkan apakah langkah tersebut dibuat berikutan Terengganu mencatatkan antara bilangan tertinggi yang melayari laman web lucah sebagaimana laporan media sebelum ini.

Abu Bakar berkata, keadaan sama turut berlaku di Brunei yang tidak lekang menerima kunjungan pelancong walaupun negara itu melaksanakan undang-undang Islam.

Dari aspek berpakaian sopan jelasnya, ia bukan sahaja akan menggalakkan orang Islam berpakaian menutup aurat, tetapi juga menggalakkan bukan Islam turut berpakaian sopan.

Jelasnya, keadaan itu secara tidak langsung akan menjadi suatu pencegahan terhadap isu-isu jenayah dan gejala sosial seperti rogol, sumbang mahram, zina dan sebagainya.