SHAH ALAM - Ekoran timbulnya isu mengenai bai’ah talak tiga yang hangat diperkatakan kini, Majlis Syura Ulama Pas, selaku badan tertinggi dalam parti itu tampil menjelaskan mengenai kandungan sebenar taat sumpah berkenaan.

Setiausahanya, Datuk Muhammad Nik Zawawi Salleh berkata, ba’iah talak tiga tiada dalam bai’ah yang diluluskan oleh parti dan Majlis Syura sepertimana yang digembar-gemburkan sebelum ini.

“Memang tak ada... itu bukan keputusan Majlis Syura… tidak pernah, itu tidak betul dalam bai’ah kita tidak ada (bai’ah talak tiga) , “ Katanya ketika dihubungi Sinar Online hari ini.

Sementara itu ketika ditanya mengenai kandungan bai’ah tersebut, Muhammad berkata, ia melibatkan perjanjian manusia dengan ALLAH.

“Antara kandungan nya adalah ‘ Kalau saya melanggar ba’iah ini saya akan dilaknat oleh ALLAH, Rasul, Malaikat dan sekalian makhluk…kemudian  segala harta benda yang diperolehi daripada atas nama Pas, kalau saya khianati akan dilaknat’…..semua benda itu tidak bolehlah…tapi yang cerai talak tiga itu tidak diluluskan oleh Majlis Syura Ulama,” katanya.

Sebelum ini, Sinar Harian memetik Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Ahmad Yakob yang mengesahkan adanya sumpah bai’ah talak tiga yang perlu dilafazkan wakil rakyat Pas Kelantan sekiranya meninggalkan parti itu untuk menyertai parti lain.

Menurutnya, akuan sumpah itu diguna pakai sejak  2004 lagi kepada mana-mana wakil rakyat Pas Kelantan yang mahu meninggalkan parti tersebut.

“Bai’ah itu memang betul. Seperti yang dinyatakan Ketua Hakim Syarie Mahkamah Syariah Kelantan (Datuk Daud Muhammad), perkara ini bukan main-main,” katanya.