Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PARTI NYAMUKPUN TAK PE ASALKAN SUARA BESAR

Parti sepihan Pas sukar bertahan
Dr Jeniri Amir
Dr Jeniri Amir
 
SHAH ALAM – Jika lipatan sejarah disingkap kembali, parti-parti serpihan Pas tidak mampu bertahan lama namun, adakah Harapan Baru yang bakal ditubuhkan 14 September ini mampu melakar sejarahnya tersendiri?
 
Penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berkata, kelangsungan Harapan Baru nanti banyak bergantung kepada penerimaan penyokong dan kesesuaian ideologi yang diperjuangkan.
 
“Kalau berlandaskan sejarah, parti serpihan iaitu golongan yang keluar dari Pas sebelum ini, ternyata bahawa masa depan mereka gelap tetapi mungkin disebabkan perubahan daripada landskap politik, kita tidak boleh terus mengaitkannya dengan apa yang telah berlaku sebelum ini (sejarah).
 
“Sama ada mereka berjaya sebagai entiti politik banyak bergantung pada penerimaan pengundi dan kesesuaian ideologi yang diperjuangkan mereka,” katanya kepada Sinar Online.
 
Menurutnya, pemimpin-pemimpin yang ‘lari’ daripada perjuangan Pas itu tidak mempunyai pilihan lain kerana mereka merasakan tiada tempat lagi dalam Pas.
 
“Mereka mempunyai landasan perjuangan yang berbeza sedikit daripada perjuangan golongan ulama dalam Pas. Jadi, mereka tidak ada pilihan. Kalau terus berada dalam Pas, mereka rasa mereka sudah tidak ada tempat kerana perjuangan golongan yang menang tempoh hari sudah tidak serasi dengan pendekatan dan juga perjuangan mereka.
 
“Jadi, cara terbaik untuk merealisasikan impian mereka sekali gus supaya dapat diterima parti komponen lain dalam pakatan adalah dengan menubuhkan gerakan baharu. Sama ada mereka berjaya ataupun tidak, bergantung kepada faktor-faktor tertentu,” katanya
 
Jelasnya, Harapan Baru perlu menawan hati pengundi yang sealiran dengan pendekatan mereka namun terpaksa berdepan dengan saingan nyata iaitu PKR yang mempunyai perjuangan hampir serupa dengannya.
 
“Berdasarkan pendekatan dan ideologi yang cuba diperjuangkan, mungkin mereka nak menarik perhatian pengundi yang sealiran dengan pendekatan mereka iaitu golongan yang tidak terlalu ke arah agama tetapi mereka yang boleh dikatakan agak sekular serta golongan bukan Islam.
 
“Dari segi itu mereka sebenarnya sedang bersaing dengan para pengundi atau penyokong dalam PKR. Di situ agak sukar sebenarnya dalam perjuangan sekarang kerana berlaku perpecahan dari segi sokongan,” katanya.
 
Bercakap soal masa depan Harapan Baru yang masih sedang dirangka itu, Dr Jeniri berpendapat, gerakan itu tetap tidak akan mampu menandingi PKR, DAP dan Pas.
 
“Kalau mereka dapat buktikan bahawa mereka bersikap liberal dan dapat menerima golongan yang bukan Islam, kemungkinan masih ada sinar harapan untuk mereka. Tapi untuk parti itu betul-betul dapat mengatasi parti sedia ada, Pas khususnya, dan parti-parti lain dalam pakatan sebelum ini, saya tidak fikir ia boleh berlaku.
 
“Harapan Baru ini tidak akan dapat melawan PKR, Pas dan DAP. Ia akan berada di belakang tiga parti ini. Kerana saya menganggap ini sebagai parti serpihan,” katanya.
 
Harapan Baru cuba untuk menjadi pengikat kepada parti dalam pakatan pembangkang, Dr Jeniri berkata, ia perlu membuktikan kemampuannya terlebih dahulu dalam pilihan raya umum akan datang.
 
“Ia bergantung pada kejayaan mereka dalam pilihan raya akan datang. Kalau mereka menang jumlah kerusi yang memadai untuk memungkinkan mereka menjadi perantara atau wakil kepada golongan yang tidak bersetuju dengan perjuangan asal Pas itu, maka mereka boleh dikatakan sebagai pengikat untuk ketiga-tiga parti ini sebagai alternatif kepada Pas yang asal.
 
“Jika tidak, mereka akan hilang dalam belantara politik...menjadi parti nyamuk...yang sudah tidak memberi erti yang banyak dalam perjuangan politik masa depan untuk ke Putrajaya,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.