Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RCI MEMALI DITUBUHKAN ?

RCI MEMALI MUNGKI MENJADI KENYATAAN.

RCI MEMALI PERLU DIMULAKAN SEBELUM PRU14.

CERITA MEMALI TENGGELAM TIMBUL SEBAB KERAJAAN PUSAT TAK CUKUP SIMPATI TERHADAP WARIS MANGSA.

JANGAN JADIKAN MEMALI SEBAGAI ISU POLITIK.

JADIKAN ISU MEMALI SEBAGAI MENEGAKKAN KEADILAN TERHADAP MANGSA RAKUS DARI MANUSIA ZALIM.

KEADILAN MESTI DITEGAKAN, YANG BERTANGGUNGJAWAB WAJIB DIHUKUM.

- Pak Karamu-

 

RCI Memali: Kedah sedia beri kerjasama

AddThis Sharing Buttons

Ahmad Bashah Md Hanipah
Ahmad Bashah Md Hanipah
(Ubah saiz teks) 
 
ALOR SETAR - Kerajaan Negeri bersedia memberikan kerjasama diperlukan sekiranya kerajaan Pusat menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat peristiwa Memali.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, pihaknya menghormati desakan sesetengah pihak supaya RCI Memali segera ditubuhkan untuk menegakkan keadilan kalangan keluarga mangsa tragedi itu.

“Terpulang kepada kerajaan Pusat, sama ada perlu atau tidak. Jika ditubuhkan, kita bersedia bantu dan bagi kerjasama diperlukan,” katanya.

Menurutnya, sekiranya keluarga mangsa Memali mahukan penjelasan insiden berkenaan kerana tidak berpuas hati dengan kertas putih Memali sebelum ini, ia mungkin perlu diberikan perhatian.

“Kalau mereka tidak berpuas hati, dan itu yang dilihat perlu dilakukan, rasanya tiada masalah untuk tubuhkan RCI,” katanya.

Ahmad Bashah berkata, fungsi RCI Memali adalah sama seperti RCI lain yang ditubuhkan bagi menyiasat semula perkara yang berlaku.

“Jika ada keperluan apa salahnya, jika rakyat mahu RCI diwujudkan dan ia keperluan, kita serahkan kepada kerajaan Pusat untuk pertimbangkan,” katanya.

Tambahnya, sokongan menubuhkan RCI itu juga susulan peristiwa Memali berlaku di Baling, Kedah. 

Tragedi Memali berlaku pada 19 November 1985 di Baling yang mengorbankan 18 orang termasuk empat anggota polis dan ramai lagi cedera ketika polis melancarkan operasi menahan guru agama, Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali Ibrahim Libya. 

Kebelakangan ini, isu itu kembali diperkatakan termasuk keluarga mangsa yang mendesak RCI ditubuhkan.

33 orang berkata:

Anonymous said...

Sila rujuk kertas putih kerajaan pusat. Orang yang menjadi punca mengeluarkan amanat sesat hingga menyebabkan kejadian Memali ini wajib dihukum dengan seberat2 hukuman. Amanat sesat ini wajib disiasat hingga ke akar umbi. RCI Memali ini wajib meneliti percakapan bapa kandung mangsa sama ada ajaran anaknya itu benar2 sesat atau sebaliknya. Sila buat RCI Memali dengan secepat mungkin tetapi jangan jadikan pengeluar amanat sesat itu sebagai salah seorang anggota RCI pulak.

Habis saja RCI Memali, wajiblah pula buat RCI 90 juta kerana duit 90 juta itu boleh beli 90 biji banglo. Mudah2an RCI 90 juta itu dapat membersihkan nama mereka yang telah tercemar atau sebaliknya, boleh juga menghukum mereka yang terlibat. Untuk makluman, 90 juta tu ialah RM90,000,000.00 atau 90,000,000 keping duit RM1.00. Kalau bagi cash memang tak muat bonet kereta, kena masuk dalam akaun bank saja

Anonymous said...

40 kerusi? kah kah kah kah kah kah kah kah. Kuat betul mimpi di siang hari. Patutlah kuat ponteng, rupanya kuat tidur di siang hari hingga mimpi di siang hari

Anonymous said...

Lama betul sprm nak masuk jenguk hal ehwal nafkah politik lebuh raya rakyat di zimbabwe.

Anonymous said...

Jadi king maker? Lawak la abam dol tu

Anonymous said...

Madey jadi PM dua kali la nampaknya. kih3
kih3
kih3
lawak giler la geng mat sabu ni
pagi2 dah buat aku pecah perut

Anonymous said...

40 penyamun balak dan 40 kerusi.
Boleh buat drama ni. Drama seram

Anonymous said...

Filem terkini.
"Cinta Nafkah Politik di Tak Ada Lebuh Raya, Tak De Tak De"
Arahan Wan Rosli

Anonymous said...

Cerita baru arahan wanrosli.
"Potongan Gaji Kena Cilok Dah"

Anonymous said...

Oiiiii dol!
Sini banyak cash.
Meh la cilok.
Ko kan suka cilok cash.

Anonymous said...

nampak duit, kopiah terangkat 3 kaki tinggi!!
wowww!
kitab agama letak tepi

Anonymous said...

40 kerusi plastik diperuntukan kepada
king maker
king kong
king spid
king dimond
kang kong

Anonymous said...

perarakan 40 kerusi masuk lobang taik. jadi king maker alias barua kepada pemegang kerusi abad ini

Anonymous said...

Seorang penganalisis politik mendakwa Pas seperti hilang arah apabila ceramahnya semakin hilang tarikan sebaliknya sarat dengan cercaan.

Prof Datuk Mohamad Agus Yusoff berkata pendekatan politik Pas kini berbeza dengan gerak kerja Umno, Amanah dan Bersatu yang lebih lembut, memujuk, kemas dan kerap.
Justeru katanya Pas perlu mengubah pendekatan politiknya jika mahu terus memerintah Kelantan kerana sikap pengundi Kelantan tidak statik.

Menurutnya rakyat Kelantan akan menukar kerajaan apabila kerajaan sedia ada tidak lagi dapat menunjukkan imej perpaduan yang baik.

Anonymous said...

Golongan bughah memang patut diperangi. Ini dinyatakan dalam hadis sahih.

Anonymous said...

Adalah menjadi kewajiban pemerintah untuk menghapuskan golobgan bughah dan mereka yang terlibat menyebarkan ajaran sesat di negara kita.

Anonymous said...

Pas pru 14 ini berkempen mcm sial. Penceramahnya hancus berbicara. Tiada lagi pentas ceramah pas di Johor . Malu sendiri , semua singa-singa pas sudah keluar. Boleh lihat beza nanti masa berkempen utk pru 14 berbanding pru 13.

Anonymous said...

Betul bro. Pas di Johor hampir pupus. Akar umbi cukup terkesan diejek sebagai agen umno aka barisan, pemakan dedak, penyelamat najib. Tiada pemimpin pas Johor berani angkat muka dan terpinggir. Pru 14 ini rasanya pas berkubur di Johor. Nak berceramah naik pentas takut kehadiran tak ramai, boleh dikatakan pentas cina mati pun kehadirannya lebih ramai. Selamat tinggal pas, anda memang celaka kerana membantu umno/barisan dalam menjahanamkan Malaysia!

Anonymous said...

MB mat bashah kaki tido, sesuai sangat la usulkan RCI memali pada lobai hadi kaki ponteng. Bila sebut rci memali jer lebai walaunta naik stim. Silap2 hadi yg masuk dalam sebab buat amanat syaitan suruh bughah lawan kerajaan umno. Tapi pelik pulak aku, la ni hadi dan umno dah mcm adik beradik, hadi tak kecoh2 pun suruh buat rci memali, yg kecoh2 cuma lebai tuan brahim. Tuan brahim mesti nak suruh pembuat amanat syaitan sesat tu dok dlm penjara.

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [9756] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 450 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK
DAN PESUGIHAN TUYUL

Anonymous said...

Dah setengah abad perintah, baru la ni sedar nak buat rci memali? Selama ni lepas madey tak jadi pm, depa tido ker hapa?? Tak boleh ker besok 15 jan 2018 tubuhkan rci memali tu? Kita org ahli pas nak tau betul ker amanat sesat tuan guru kami jadi punca peristiwa tu. Kalau betul, apa hukuman yang mesti diberi kpd tuan guru kami itu.

Anonymous said...

Kertas putih kata amanat sesat hadi jadi punca memali. Bapak kandung dia kata anak dia ajar ajaran sesat. Ahli pas kata madey jadi punca. Mana satu yg betul tak tau la. Sila buat rci cepat

Anonymous said...

Gila nak buat rci memali sekarang ni. Kalau lebai hadi kena masuk 'dalam' sapa nak ganti? Din ayam? Kikiki

Anonymous said...

Eh! Mana Wan Rosli? Oh! Ya.. lupa pulak.. hari minggu takde upah. Keh keh keh.. dasar barua UMNO dan PIGS.

Anonymous said...

Tindakan PAS menyasarkan 40 kerusi untuk dimenangi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dianggap sebagai petanda awal kerjasama parti itu dengan BN.
Jika BN dlm keadaan terdesak hanya memenangi 80 kerusi perlimen maka ketika itu Pas hadir menawarkan 40 kerusi parlimen yang dimenanginya. Maka terbentuklah kerajaan baru BN/PAS . Siapa pula PM yang dicadang? Sudah tentulah Najib (atas dasar kemenangan BN lebih besar berbanding Pas)
Dengan ini bermulalah sekali zaman kegelapan Malaysia dan rakyat utk 5 tahun mendatang.
Tahniah..

Anonymous said...

Kenapa saya sokong pas bergabung dengan umno/bn
Kerana;
Najib kata rakyat di Saudi tak kisah pun dengan GST dan harga minyak. Rakyat Malaysia saja kecoh.

Najib hanya nampak bab harga minyak dan GST sahaja. Dia tak bandingkan berapa pendapatan warga Saudi dan kos hidup di Saudi berbanding Malaysia.

Saya ambil contoh mudah, gaji jururawat dari Malaysia yang bekerja di Saudi puratanya 3 kali ganda berbanding di Malaysia. Jururawat gred 1 menerima gaji sekitar RM8 ribu, gred 2 RM10 ribu dan gred 3 RM14 ribu. Ini baru satu contoh.

Di Saudi tak ada tol dan tak ada cukai jalan. Sebab itu mereka tak kisah pakai kereta besar. Kereta saiz seperti di Saudi kalau digunakan di Malaysia, pemiliknya akan termenung panjang bila nak bayar cukai jalan.

Rakyat Saudi juga menikmati pendidikan percuma. Rakyat Malaysia terpaksa bergolok bergadai bila nak masuk universiti. Di Saudi tak ada PTPTN. Di Malaysia PTPTN dah jadi jembalang yang menakutkan dan mengejar para graduan.

Kos perubatan di Saudi sangat murah untuk warga Saudi. Di Malaysia, kalau kita kemalangan dan ada bahagian tulang yang patah, paling kurang sekitar RM2 ribu perlu disediakan secara tunai sebelum pembedahan dilakukan. Belum lagi caj item-item lain. Ini cerita di hospital kerajaan, bukan hospital swasta.

Harga kereta juga usah bandingkan antara Saudi dan Malaysia. Jauh lebih murah di sana. Tentunya ada sebab dan alasan boleh dikemukakan kenapa harga kereta di Malaysia lebih mahal. Tapi hakikatnya memang ia mahal!

Begitu juga kos perkhidmatan telekomunikasi yang boleh dinikmati dengan kos yang jauh lebih murah di Saudi berbanding Malaysia.

Malah harga air mineral di Malaysia lebih mahal dari Saudi.

Sebab itu bila Najib nak bercakap tentang GST dan harga minyak di Saudi, Najib juga perlu bercakap dalam bab pendapatan dan kos hidup di negara sendiri.

Anonymous said...

Teruskanlah sokong pas dan umno. Lagipun najib baru jer buat umrah. Siap masuk dlm kaabah lagi. Bila pas/umno menang nanti, lantikla tg hadi jadi tpm. Lepas tu bawak la gi buat haji, dapat masuk kaabah beb. Harga barang petrol semua tu kecik jerr. Nanti kita ramai2 kirim doa melalui najib dan tg hadi mudah2an Allah turunkan harga barang/petrol semua tu.

Anonymous said...

Wanrosli, hadi, anak hadi tak payah nak temberang nak maki hamun buat rosak perpaduan ummah la. Aku dah tau sapa yg aku nak undi pru14 nanti.

An Anonymous said...

VOTE for PKR = VOTE for DAP
VOTE for PPBM = VOTE for DAP
VOTE for PAN = VOTE for DAP
VOTE for PSM = VOTE for DAP

Anonymous said...

Atas ni si bodoh unta dedak bg komen. Dasar iq rendah!

An Anonymous said...

Kalau salah tang mana salah?? Keh keh

http://debouchage92.sosdebouchage.eu/debouchage-antony-92160.html said...

superbe blog, Bon courage

An Anonymous said...

Mudah2an.. harap najib tak doakan agar penggantinya seorg yg lebih jahanam dari dia spt yg dah pernah terbukti selama 22 tahun dulu..

Anonymous said...

PAS wadah perjuangan Islam..hidup pas

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.