Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MENTERI KELENTONG

Harga sebenar gula tanpa Subsidi.

Wednesday, February 1, 2012
Aku sebenarnya tak pernah amek tahu hal neh. Siyes. Tapi semalam time aku pergi beli gula aku terperasan kat plastik gula tue dah tertera hal subsidi neh. Peh. Beria2 beb kerajaan pongpang pasal subsidi neh sekarang. Lihat bawah neh ;


Nampak apa yang aku nampak? Bagus. Pendirian aku dalam isu neh mudah jek. 

AKU SOKONG SEBARANG USAHA DALAM MENGHAPUSKAN SUBSIDI GULA.

Hah.. gila ka? Kalau setakat beli gula sekilo dua dalam sebulan cakap memang larh senang. Neh kita cakap pasal peniaga2, pasal penjaja2, pasal restoran, pasal pembuat kek, pasal kilang dan etc. Mana boleh hapus je subsidi gula neh. Kesan dia besar dan berangkaian beb.

Betul larh tue. Kesan dia berangkaian beb. Tapi aku tak habis taip lagi tue. 

Muahaha.. 

Bagi aku ;

1. Subsidi gula kepada rakyat malaysia wajar dihapuskan secara total. Rakyat2 macam aku dan ko tak dapat subsidi gula pun takpe der. Takpe. Kalau terpaksa keluarkan rm1 demi mendiamkan mulut2 bn neh dari pongpang2 hek eley kutuk2 kerajaan, beli gula subsidi juga, so tindakan neh amatlah wajar 100%.

2. Namun subsidi gula kepada mereka2 yang perlu neh harus dikekalkan. Contohnya kepada peniaga2 kecil ka, penjaja ka, pembuat makanan ka, pengilang dan sebagainya. Untuk mereka subsidi gula wajar dikekalkan. Kalau boleh utamakan gula tempatan untuk mereka2 neh. Gula neh disubsidikan sebab kita import gula luar. Jadi nak selaraskan harga gula dalam dan luar negara maka jadilah gula bersubsidi sedangkan kita pun keluarkan gula sendiri. Dah kalau sendiri produce takan rm2.60 pun takde untung beb?

3. Subsidi gula yang diberikan kepada golongan sasaran akan mengurangkan perbelajaan wang cukai rakyat dalam isu neh. Lebihan cukai tersebut kerajaan boleh buat benda lain. Ini juga salah satu kaedah mendiamkan kerajaan dari pongpang2 membebel benda yang sama neh berulang2 dalam tv bagai. Aku nya telinga pun dah hampir pekak bila menteri bn asyik canang rakyat malaysia patut bersyukur.. ada subsidi dan blablab.. nasib baik tv gua tv lcd, kalau tv murah dah lama gua amek batu baling tv tue. Siyes cakap neh beb.

4. Kurangkan subsidi dan bagi kerajaan korup? Itu tindakan keji beb. Idea neh gua tolak. Ya, aku pun sokong hujah lue tue beb. Idea neh gua bagi pada kerajaan pr untuk dilaksanakan. Bukan nya kerajaan bn. Gua cuma nak geng2 umno tue sedar bahawa gua sokong penarikkan subsidi gula so dorang kurang 1 isu untuk balon gua dan lue. Amacam? Best kan?

5. Bagi aku, subsidi neh di malaysia kena sampai kepada golongan sasaran. Tak boleh pukul rata macam yang bn buat neh. Kalau boleh yang benar2 memerlukan je dapat subsidi. Contohnya orang2 yang miskin. Orang2 miskin neh usah kata gula rm2.60, kalau gula rm2.20 pun belum tentu depa boleh beli beb. Dah miskin kan? 

So kalau ada sistem kupon yang mana orang2 miskin neh leh guna utk beli barangan dapur dengan diskaun subsidi macam kat negara2 barat tue amatlah bagus sekali. Contohnya standard gula rm2.30 tapi bila depa beli dapat jadi rm2.00 dan pasaraya yang collect kupon tue collect balik duit dari kerajaan. Neh satu sistem yang bagus. 

Cuma nya risau gak kalau kupon2 neh disalahguna. Orang2 kaya pun dapat kupon. Memang bangang larh jawabnya. Itu soal pelaksanaan. Neh kita citer lain. Harapnya PR boleh ketengahkan idea neh. Siyes gua lihat idea neh bagos. Masuk la dalam manisfesto PR pru-13 neh.

Sudah sampai masanya untuk kita melihat isu subsidi neh dari sudut yang berbeza. Bukan seme idea menghapuskan subsidi neh ada sisi yang buruk. Kalau subsidi hapus dan salur kepada golongan sasaran, lebihan wang yang ada boleh salur kepada sektor yang lebih penting contohnya pendidikan percuma. Yang neh gua rasa seme setuju kan? Betul? Bagos. Bai.

Ameno : Setakat 20sen.. alahai ismail sabri.. janganlah berlagak sangat dengan subsidi gula neh..

0 orang berkata:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.