JAKARTA - Pertengkaran dan salah faham berikutan satu kemalangan jalan raya membabitkan motosikal yang dinaiki seorang penuntut Malaysia dengan motosikal seorang pemuda tempatan di bandar Medan, Sumatera Utara tengah malam tadi nyaris mengakibatkan tiga penuntut Malaysia diserang penduduk tempatan.
  
Dalam kejadian itu sekumpulan penduduk tempatan berkumpul di luar sebuah klinik di mana penuntut Malaysia berkenaan mendapatkan rawatan, namun polis Indonesia yang dihubungi telah memberi perlindungan kepada mereka di sebuah balai polis bagi mengelak kejadian tidak diingini.
  
Pengarah Education Malaysia (EM) Indonesia Prof Madya Dr Juzhar Jusoh berkata, kejadian itu membabitkan Ashwin Kumar, seorang penuntut Fakulti Kedoktoran Gigi Universiti Sumatera Utara dengan seorang pemuda tempatan Dion Simaremare.
  
Dalam kejadian di Jalan Dr Mansyur, Medan itu, motosikal yang ditunggang Ashwin dikatakan dilanggar oleh motosikal Dion, menyebabkan Ashwin cedera ringan dan berikutan itu penuntut Malaysia itu telah meminta Dion supaya membayar ganti rugi.
  
Dion enggan membayar ganti rugi dengan alasan tidak mempunyai wang dan keadaan itu menyebabkan Ashwin menjadi emosi hingga berlaku perang mulut di antara mereka berdua, kata Juzhar.
  
"Dion sebelum itu telah meminta maaf kepada Ashwin dan berdamai, tetapi penduduk tempatan yang menyaksikan kejadian itu tidak mahu melepaskan Ashwin dan tiga orang lagi sahabatnya," katanya.
  
Ashwin telah menemui Konsul Muda dan Atase PDRM, Konsulat Jeneral Malaysia di Medan pada kira-kira pukul 2.30 petang ini bagi mendapatkan nasihat konsular mengenai kejadian itu. - Bernama